Zweefvliegen

Gestart door Leon Olsthoorn, mei 30, 2007, 16:05:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Vanmiddag op begraafplaats Groenesteeg in het centrum van Leiden heb ik verschillende zweefvliegen gefotografeerd. Alleen de halvemaan en pyjamazweefvlieg kon ik zelf op naam brengen, kunnen jullie me helpen met de rest?

De eerste heeft wat van een doodshoofdzweefvlieg, maar de tekening onder de twee "ogen" is anders. Welke is het wel?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

De tweede was een opvallend bleke zweefvlieg waarvan ik er zeker tien heb gezien vanmiddag. Maar hoe moet ik hem noemen?

Leon Olsthoorn

En de derde was maar een lastig beestje, heel smal en ging geen enkele keer zitten, maar bleef maar zitten. En daardoor was het erg lastig scherpstellen. Is er iets te zeggen naar aanleiding van deze foto?

han.endt

De eerste is een bandzwever, Syrphus. Er zijn drie sterk gelijkende soorten en op de foto zijn geen kenmerken te zien die tot een soort leiden.
De tweede is een honingbij.
De laatste is een Vliegende Speld, Baccha elongata.

Leon Olsthoorn

Bedankt Han! Ik moest wel even lachen om die honingbij, ik heb er zeker 10 voorbij zien komen en bleef er maar vanuit gaan dat het een zeefvlieg was.

En die bandzwever, welke kenmerken moeten op de foto staan, want ik heb meer foto's gemaakt van 2 verschillende individueen

han.endt

Een foto van de ogen waarop te zien is of ze wel of niet behaard zijn. Aanwezigheid van haren is soms te doen, maar afwezigheid is bijna niet aan te tonen. Bij onbehaarde ogen moet gekeken worden of aan de top van de derde dij wel of geen kleine gele haartjes aanwezig zijn.
Bovenstaande gaat alleen op voor mannetjes. Vrouwtjes hebben andere determinatiekenmerken (dat van de ogen gaat dan wel op).