grote keverlarve gezien in Frankrijk

Gestart door charles, november 03, 2013, 17:21:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

charles

Dag forum,

Een paar dagen Frankrijk geeft al weer veel mooie beestjes.

Zo ook deze larve van een kever die in de mest zat van dieren hier.

Vandaag gezien in de buurt van Connac aan de rivier de Tarn.

Is er een naam aan te plakken?
Groet, 

Charles Peeters

Arp

Ik zou zeggen Cetonia of Protaetia, maar mest is nou niet de meest voor de hand liggende vindplaats  :-\

Je kunt het beest waarschijnlijk redelijk probleemloos uitkweken in een emmer met de mest, compost en witrottend hout - dan heb je de meest voorkomende "biotoopjes" erin zitten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

charles

Dank je Arp (Jeroen?)

Ik ga kijken of ik de vrouw zover krijg om een emmertje poep mee te nemen naar Nederland.
Groet, 

Charles Peeters

beetlestitch

de mest moet oud en verteerd zijn daar het een van de gouden torren is dus rottend eikenhoud of grof bosmateriaal zoals blad en kleinere takjes moet lukken dus geen stinkende mest. dan moet dit wel mogen van  uw vrouw. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Toon, is oude mest bekend als habitat voor deze? Ik had dat nog niet eerder gelezen ...

beetlestitch

organisch vergaand materiaal is voeding voor deze dieren. je moet dan wel vezelrijke mest hebben en niet van die koeien diarree die we hier in de wei vinden maar net als van hooglanders in het bos. in thailand vond ik ook een goudentorren soort onder oude olifanten mest. niet toevallig maar meerdere keren. groeten toon.
Toon Keukelaar

charles

grappig,

dit was een soort potstalletje waarin Walaby's zaten. De mest ligt nu op een grote hoop en zat vol met deze larven.
Groet, 

Charles Peeters

Arp

Ja, okay - ik zat (zit?) hier kennelijk onwillekeurig toch een beetje met natte koeienvlaai in m'n kop  O0