Tikkende vogel

Gestart door luukberger, november 02, 2013, 18:38:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

luukberger

http://waarneming.nl/waarneming/view/80029039  Vogel onbekend - Aves indet. - Ketelbrug [FL]

Heel zacht 2 maal een hele hoge tik gehoord. Nauwelijks zichtbaar op het sonogram. Piekhoogte 13,5 kHz op beide roepjes.
Ik kan niet vinden wat het eventueel is. Graag hulp bij identificatie.

P.S. Het geluid is nauwelijks te horen, maar ik hoop dat identificatie aan de hand van het sonogram toch lukt.

(edit): Ik kan eventueel bestand opsturen.

http://xeno-canto.org/153142

HPM

Bij zulke opnames ga ik me altijd wanhopig afvragen of ik doof geworden ben maar na stevig filteren en met iets van 60 decibel boosten bleek dat hier toch niet het geval te zijn. Maar wat het is weet ik niet.  Een zanglijster kan ik niet uitsluiten.

Herman van der Meer

gerdwichers8

Lijkt me iets mechanisch of elektrisch of een sprinkhaan misschien?

Guido Berger

Citaat van: HPM op november 02, 2013, 19:05:57 PM
Een zanglijster kan ik niet uitsluiten.

Bij een zanglijster is de piekhoogte toch vaak maar 10 à 11kHz ...?
Deze tik is juist bij 10kHz het krachtigste, dat wijst dan toch niet op zanglijster?

Bvd, Guido Berger

HPM

#4
Citaat van: Guido Berger op november 03, 2013, 13:09:19 PM
Citaat van: HPM op november 02, 2013, 19:05:57 PM
Een zanglijster kan ik niet uitsluiten.

Bij een zanglijster is de piekhoogte toch vaak maar 10 à 11kHz ...?
Deze tik is juist bij 10kHz het krachtigste, dat wijst dan toch niet op zanglijster?

Bvd, Guido Berger

Op een opname van mij van die roep van Zanglijster gaat de piekhoogte tot ongeveer 12 kHz. Als er bij dit soort roepen al sprake is van een zwaartepunt ligt dat op het/mijn oog ongeveer tussen 7 en 8, maar Audacity Audition geeft tot mijn verrassing een duidelijke en smalle volumepiek tussen 8 en 10
http://waarneming.nl/sound/view/11649

Op zo'n zwakke opname als die van jou kan je nooit een goede piekhoogte bepalen omdat alleen het sterkste deel overblijft.
Herman van der Meer

Guido Berger

Citaat van: HPM op november 03, 2013, 14:23:52 PM
Citaat van: Guido Berger op november 03, 2013, 13:09:19 PM
Citaat van: HPM op november 02, 2013, 19:05:57 PM
Een zanglijster kan ik niet uitsluiten.

Bij een zanglijster is de piekhoogte toch vaak maar 10 à 11kHz ...?
Deze tik is juist bij 10kHz het krachtigste, dat wijst dan toch niet op zanglijster?

Bvd, Guido Berger

Op een opname van mij van die roep van Zanglijster gaat de piekhoogte tot ongeveer 12 kHz. Als er bij dit soort roepen al sprake is van een zwaartepunt ligt dat op het/mijn oog ongeveer tussen 7 en 8, maar Audacity geeft tot mijn verrassing een duidelijke en smalle volumepiek tussen 8 en 10
http://waarneming.nl/sound/view/11649

Op zo'n zwakke opname als die van jou kan je nooit een goede piekhoogte bepalen omdat alleen het sterkste deel overblijft.

Ja jammer dat de opname zo zwak is.
'Het sterkste deel blijft over', zeker, maar het heeft ons juist verbaasd dat dat sterkste deel toch nog zo hoog (13,5 kHz) is. Daarom komen we er niet uit.
Als je wilt kunnen we de opname opsturen.

Gr. Guido en Luuk

gerdwichers8

Een Zanglijster hoor ik hier echt niet. De tweede 'roep' laat op het rechter kanaal een uitslag zien tot 6 kHz maar vooral verdacht vind ik, zeer kort voor die roep de evenzo recht opgaande lijn; komende vanaf 2,5 kHz tot 4,5 met een flard op 5kHz en dàn, op krap aan 0,01 seconde de 'roep' die op de andere drie instanties hiervan geïsoleerd is (geworden?).


Kan toeval zijn maar de één die op 6 kHz zijn laagste, en de andere die op 5kHz zijn hoogste niveau heeft; èn  op slechts 1/100ste van een seconde overnemende? 

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op november 03, 2013, 16:49:32 PM
Een Zanglijster hoor ik hier echt niet. De tweede 'roep' laat op het rechter kanaal een uitslag zien tot 6 kHz maar vooral verdacht vind ik, zeer kort voor die roep de evenzo recht opgaande lijn; komende vanaf 2,5 kHz tot 4,5 met een flard op 5kHz en dàn, op krap aan 0,01 seconde de 'roep' die op de andere drie instanties hiervan geïsoleerd is (geworden?).


Kan toeval zijn maar de één die op 6 kHz zijn laagste, en de andere die op 5kHz zijn hoogste niveau heeft; èn  op slechts 1/100ste van een seconde overnemende?

Dat is een kraakje, Gerd.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Kraakjes hebben hun oorzaken: Niet dat ik ze altijd vinden kan, dan zou ik de kraak willen verhelpen.
Een licht tikje slechts op metaal (=weinig absorptie door de niet in trilling gebrachte onderliggend/opheffende materie) laat de hogere frequenties intact, maar als het een iets zwaarder tik wordt, heft de intredende resonantie niet altijd de hogere tonen op, maar soms komen die ook zonder opheffen langszij.