Thereva spec.

Gestart door xenion, mei 29, 2007, 22:07:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Behoorlijk lastig dit geslacht...
Mijn exemplaar heb ik afgelopen zaterdag in de tuin hier in de Achterhoek gezien, genietend van het avondzonnetje:


De rest van de foto's (en ik heb er nog wel een paar mocht het nodig zijn): http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2477534

Ik heb de sleutel gebruikt welke in de soortbeschrijving stond (http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/therevidae/therevidae.html) en met wat moeite kom ik op de volgende stappen uit:
  • Female
    Kan niet missen gezien de ruimte tussen de ogen :)
  • 16.a. Frons: a single black spot, at most with a vaguely marked dust line on the middle -> 17
    Klopt helemaal, zonder een wazig lijntje
  • 17.a. Frons with a broad spot that is about as high as long -> 18
    Hierbij wordt toch die bobbel in de frons bedoeld? Dan klopt hij wel.
  • 18.b. Tergites 2-3 with a dark band at the front margin and yellowish to greyish dusted in hind part -> 20
    Kan niet missen
  • 20.b. Femur 1-2 with anteroventral row of bristles; frons: black spot reaches at most the front ocellus -> 21
    Borstels zijn vrij duidelijk zichtbaar op beide dijen, en de zwarte vlek raakt de ocelli niet
  • 21.b. Tergite 2-4: the black frontal band does not reach the hind margin, an entire greyish dust band along the hind margin present -> 22
    21.a. is iig niet van toepassing, maar an entire greyish dust band along the hind margin present bij 21.b. is bij mij geel, desondanks op naar 22...
  • En bij 22 wordt met erg veel termen gegooid wat het voor mij erg lastig maakt, 22.a. lijkt me iig niet van toepassing gezien het voorkomen van Thereva cincta (alhoewel ik me wel goed kan vinden in de beschrijving van die soort (als ik alles goed snap)...), op naar 23
  • 23.a. Halteres yellowish to brownish; tergite 3: frontal band brownish, medianly half the width of the tergite (sometimes frontal band badly marked and somewhat dusted, then confusion with T. fulva may arise. However, the black spot on the frons does not reach the front ocellus for T. nobilitata, while it does in T. fulva); femur 3: on the ventral side on the basis with bristles in two rows. 9-13 mm. -> Thereva nobilitata Fabricius
    Klopt volgens mij helemaal, Thereva nobilitata dus, maar...... Als ik naar de 'frons' kijk welke op dezelfde pagina staat dan zie ik toch een duidelijk verschil, mijn exemplaar heeft er duidelijk een driehoekje in zitten en loopt nog een stukje verder door naar de ocelli zo te zien, dus ik ben nog verre van zeker.
Wie kan mij hiermee helpen?
Groeten,
Martin

han.endt

Bij 17a wordt volgens mij de zelfde zwarte vlek bedoeld als in 16. Alleen gaat het hier om de vorm. Ik noem dit breder dan hoog.

xenion

#2
Ik besef nu dat ik frons onterecht aanzag voor die vlek, de frons is dus enkel de ruimte tussen de ogen.

CiteerBij 17a wordt volgens mij de zelfde zwarte vlek bedoeld als in 16. Alleen gaat het hier om de vorm. Ik noem dit breder dan hoog.
Mee eens.

17.b. Frons with a black stripe, that is much narrower than long; femur 3: anteroventral bristles exactly in one row. 9.5-12.5 mm. -> Thereva valida Loew
Hij lijkt mij zo grofweg ongeveer 3-4 keer zo lang dan smal (om even bovenstaande terminologie aan te houden), dus ik zou zeggen dat klopt voor mijn exemplaar.
Maar als ik dan naar de soort kijk waar je op uit komt (http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/therevid...idavr_head2.jpg), dan klopt dat totaal niet voor mijn vlieg, vandaar dat ik voor 17.a. ging...
Groeten,
Martin

han.endt

#3
Ik ga eigenlijk gelijk hier heen:

0.b. Femora yellow -> Thereva aurata, a conspicuous southern species

xenion

CiteerIk ga eigenlijk gelijk hier heen:

0.b. Femora yellow -> Thereva aurata, a conspicuous southern species
Deed ik ook, maar dan zit ik weer met het voorkomen, dus die had ik al weer afgeschreven...
Groeten,
Martin

han.endt

Ik ben benieuwd wat Mark er over kan zeggen.

xenion

Bedankt zover Han, ik ben ook benieuwd wat Mark er over kan zeggen :)
Groeten,
Martin

Mark van Veen

B) Die zat lekker op Texel toen deze discussie speelde.

valida is het niet: daar is de voorhoofdvlek een smalle band tussen de ogen: niet hoger dan breed maar juist heel breed en niet hoog.

De dijen zijn niet geel, maar lijken het door de beharing, tricky zo met een foto.

Bij punt 21 van de tabel: met grijs bestoven achterranden van de segmenten wordt niet de gele beharing bedoel, maar de grijze bestuiving eronder, niet zichtbaar op de foto (zie de foto's in de tabel).

Bij punt 22: lateral is aan de zijkant. De zijkant van de segmenten is niet glimmend zwart, dus terecht doorgegaan.

Daarmee bevestig ik de determinatie als nobilitata. De voorhoofdvlek bij nobilitata is wat variabel en de foto bij de tabel is ook geen hele beste.
groet,

Mark van Veen

xenion

CiteerB) Die zat lekker op Texel toen deze discussie speelde.

valida is het niet: daar is de voorhoofdvlek een smalle band tussen de ogen: niet hoger dan breed maar juist heel breed en niet hoog.

De dijen zijn niet geel, maar lijken het door de beharing, tricky zo met een foto.

Bij punt 21 van de tabel: met grijs bestoven achterranden van de segmenten wordt niet de gele beharing bedoel, maar de grijze bestuiving eronder, niet zichtbaar op de foto (zie de foto's in de tabel).

Bij punt 22: lateral is aan de zijkant. De zijkant van de segmenten is niet glimmend zwart, dus terecht doorgegaan.

Daarmee bevestig ik de determinatie als nobilitata. De voorhoofdvlek bij nobilitata is wat variabel en de foto bij de tabel is ook geen hele beste.
Af en toe er tussen uit is ook belangrijk :)

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Mark, dat verheldert een heleboel! En toch leuk dat ik er in eerste instantie niet zo ver van af zat met mijn determinatie.
Mocht je trouwens voor je site een van mijn foto's willen gebruiken dan mag dat van mij.
Groeten,
Martin