Hoofdmenu

Na de storm.

Gestart door zuilim, november 01, 2013, 18:35:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op een door de laatste storm afgerukte dode tak van een Es, vond ik behalve korstmossen ook een violetgekleurde schorszwam. Ik hoorde ooit over het bestaan van de Schorsbreker (Vuileminia) maar las in een boekje van Hans Adema (Vliegenzwammen op het Rapenburg) dat die zwam zich onder de schorst ontwikkelt.
Deze lijkt me meer op de schors te groeien.
Welke kan dit zijn?
Gevonden onder dikke oude Es in de hoek van een speelweide van een Leids wijkparkje.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

ratje

ik denk paarse eikenschorszwam

zuilim

Groeit die ook op Es?

M.vr.gr.,
Karel.

ratje

Citaat van: zuilim op november 01, 2013, 19:28:20 PM
Groeit die ook op Es?

M.vr.gr.,
Karel.
geen idee, had niet goed gelezen  :-[

Han Endt

Er zijn meer peniophora-soorten en ook meer zwammen om met een dergelijke kleur. Ik ben bang dat het microscoopwerk wordt.
Met vriendelijke groet,
Han.

zuilim

Dag Hannie,
In een ander boekje, veel ouder, lees ik dat de door jou geopperde soort ook op andere loofbomen voorkomt. Dus wie weet.

Dag Han,
Microscoopwerk? Ik beschik over een simpel geval maar dan moet ik ook weten waar ik naar moet zoeken.
De kleur vind ik opvallender weergegeven dan ik ter plekke dacht te zien.

Dank voor jullie reactie.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.


zuilim

Zag foto's van Stereum rugosum of Gerimpelde korstzwam. Is dat een kandidaat?

M.vr.gr.,
Karel.

ratje

geen gerimpelde korstzwam. Ik blijf nog steeds bij mijn idee van paarse eikenschorszwam. Deze is wrs erg droog. Bij bat maken zal de kleur paarser worden. Dit is echter mijn idee.

zuilim

De tak met deze zwam was toch flink nat. De paarse kleur werd mij pas duidelijk via de foto. Toen ik 'm vond is me dat niet opgevallen. De kleuren van de opnamen met mijn toestelletje is n.m.m. niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid.

Dank voor je reactie. Als het lukt (even droog) ga ik nog weer eens ter plekke kijken.

M.vr.gr.,
Karel.

ratje

paars is een lastige kleur voor digitale camera's  :o

zuilim

Klopt, en niet alleen voor digitaal. Bij blauwe bloemen op het dia filmpje zaliger, was het resultaat zelden acceptabel.

bruggeman

Lijkt me erg dun voor een Stereum. Peniophora zou mijn gok zijn. Maar zonder mic geen zekerheid
groet,
Ida

chrispy

Suggestie,

Fotografeer een grijskaart mee, dan wordt het paars waarschijnlijk veel meer beige-achtig.
Dit is een oud probleem bij fotografie, kleurcorrectie achteraf via grijskaarten is aan te bevelen maar kan dacht ik alleen bij raw. (en vergelijkbare) files en dus niet bij jpeg files. Heb je bij een compact camera een probleem. Soms helpt het om de omstandigheden op de camera aan te passen, "bewolkt" geeft soms al veel betere kleurresultaten.

Veel succes, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

zuilim

Dank voor alle reacties, zowel de aanvullende als de eerste.
De technische adviezen van Chris gaan me ver boven de pet. Bovendien boven de mogelijkheden van mijn simpele compacte cameraatje.

Deze ochtend op zoek gegaan naar de tak waarvan ik meende een foto te hebben gemaakt. Wel veel takken maar niet dezelfde?
Nergens het paars zoals te zien is op de foto. De foto's die ik vandaag maakte tonen niet als resultaat een vergelijkbare kleur. Chris spreekt over beige-achtig en juist dat is een kleur die ik mij bij het maken van de eerst foto's herinner. Zoals ik al eerder (5-11) vermeldde was ik zelf verrast door die kleur.
Vandaag verwachtte ik een dergelijk resultaat. Deze dag was natter, donkerder. Daar schrijf ik het resultaatverschil aan toe
Het is een Essentak, ik zag geen Eik in de omgeving. Dat maakt Hannie's suggestie Paarse eikenschorszwam, als de mycoloog Hans Adema gelijk heeft, niet waarschijnlijk. Ook al omdat mijn paars op de foto niet paars blijkt te zijn.
Ik heb een stuk tak meegenomen in de hoop dat, daar zelfs op 6-hoog, iets duidelijks op verschijnt. Een begin lijkt aanwezig. Ik heb daar geen ervaring mee. Wat denken jullie, zou dat lukken?
Ik voeg nog een foto toe van het brokstuk dat ik meenam of daar sterk op gelijkt. Daar is een vermoeden van paars op te zien maar ook veel bultiger.

Allen, dank en mijn vriendelijke groeten,
Karel Brussee.

ratje

Zou het misschien de asgrauwe korstzwam kunnen zijn? Ik lees bij verspr.atlas dat deze op diverse houtsoorten kan groeien. Misschien kun je wat lezen over de soorten Peniophora.

zuilim

Ik vrees dat ik mij met deze zwam op glad ijs heb begeven. Ik heb je advies ten dele gevolgd en alle Peniophora-foto's op Waarneming.nl bekeken.
Daarbij viel mij o.m. op:
1. Dat foto's van korsten met verschillende kleur binnen 1 soort veel voorkomen.
2. Dat de soortnaam door de waarnemer begrijpelijkerwijs gekoppeld wordt aan de waardboom.
3. Dat bij selecteren voor alleen goedgekeurde waarnemingen er veel minder tot 0 resteren.

Waaruit ik concludeerde, dat ik mij beter kan beperken tot vinden en kijken. Misschien, ooit......?

Allen dank voor hun pogingen mij op het goede spoor te zetten.

M.vr.gr.,
Karel.


Melchior van Tweel

Korstzwammen zijn erg moeilijk. Ook de admins kennen die soorten lang niet allemaal en hebben tot nu toe geen prioriteit gekregen bij de validatie. Ik vrees dat de meeste determinaties op wrn fout zijn, maar het ontbreekt ons dus aan kennis om die te corrigeren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

zuilim

Dag Melchior,
Dank voor je, wat ik maar als een afsluitende reactie, zal beschouwen. Hoewel, ik kan flink doorzeuren en de vindplaats is om de hoek!

Als de admins het al niet weten, wat zal ik dan als onwetende paddenstoelenstakker.
Bij enkele van de vele reacties was al een waarschuwing ingebakken in de zin van de mic is hier onontbeerlijk.

Dank voor je reactie. Ik zal niet aarzelen het forum te benutten bij alle vraagtekenzwammen. Er staan er nog een paar in de wacht, meen ik.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.
Die weg is voor mij wat al te onbekend.