In een zeer smal strookje groen.

Gestart door zuilim, november 01, 2013, 18:16:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

In een smalle strook gras tussen parkeerplaatsen en stoep zag ik een klein wit bolletje. Het bleek een Bovist te zijn. Maar welke! De vorm is peervormig, de huid met iets van stekeltjes (zie foto), formaat 2,5 bij 3 cm. aan de basis zwarte "wortels", noem ik het maar gemakshalve. Welke kan dit zijn en in welk laatje kan ik 'm voor invoer kwijt?

Dank voor reacties.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

dhertogh

Groeten,  Deen

Wacht niet op een goede dag, maak er een!

zuilim

#2
Dag Deen,
Dank voor je reactie.
Aan de verwante Stuifzwammen heb ik niet eens gedacht. Ik zal het nooit leren, vrees ik, wijs te worden uit al die vormenrijke, veelkleurige en geheimzinnige zwammen.
Desnoods blijven ze voor mij naamlozen. Maar een etiketje stel ik wel op prijs.
In een oud (ed.1962) paddenstoelenboekje vond ik een determinatietabel op geslachtsniveau. Dat is wel handig om enige ordening te verkrijgen in de zwammendoolhof.
Daar wordt de vraag gesteld of de huid zacht is. Ik denk het wel want hij is indrukbaar en voelt week aan. Bij het doorsnijden blijkt de binnenkant sponsachtig te zijn, zelfs de kleur doet me aan een spons denken. Ik verwachtte een sporenmassa maar niets daarvan, Aan de voet is een deel te zien waar de sponsachtige materie ontbreekt. Ik voeg twee foto's toe waarop de doorgesneden "vrucht" te zien is en de binnenspons door mijn binoc.
Weet jij of iemand anders de soortnaam? Misschien dat er toch nog het juiste etiket uit rolt.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

dhertogh

Wacht nog even tot Grieta reageerd die weet het wel/
Groeten,  Deen

Wacht niet op een goede dag, maak er een!

dhertogh

Groeten,  Deen

Wacht niet op een goede dag, maak er een!

zuilim

Dank je,
Beide sites opgeslagen onder "Mijn Favorieten". Het doorkijken zal veel tijd kosten. Lastig is dat paddenstoelen in hun leven er steeds weer anders uit zien.

Groeten,
Karel.

grietaf

Citaat van: dhertogh op november 02, 2013, 17:39:38 PM
Wacht nog even tot Grieta reageerd die weet het wel/
Nee hoor, daar vergis je je toch in.
Dat de binnenkant geel en sponsachtig is komt doordat de sporen nog gevormd moeten worden.
Grieta.

zuilim

Grieta, je weet het niet maar reageerde wel. Waarvoor mijn dank. Ook voor de uitleg.
Als ik naar al die vragers op het forum kijk, dan heb ik grote aarzeling met mijn gevraag in de rij te gaan staan.
Ik wens de beantwoorders veel sterkte en beschikbare tijd.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

grietaf

Citaat van: zuilim op november 03, 2013, 15:26:01 PM
Als ik naar al die vragers op het forum kijk, dan heb ik grote aarzeling met mijn gevraag in de rij te gaan staan.
Gewoon een nummertje trekken, hoor!
Een forum is er nu eenmaal om vragen te stellen, alleen krijg je niet altijd (het gewenste) antwoord. Wel is het prettig als vragenstellers eerst zelf moeite gedaan hebben om een naam te vinden en bovendien zoveel mogelijk informatie geven en dat heb jij allebei gedaan.
Grieta.