Verschil groot en klein dooiermos

Gestart door a3ana, november 01, 2013, 16:07:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

a3ana

Hallo allemaal,

Kan en is het mogelijk - en wil iemand dat ook - om in enkele zinnetjes uit te leggen wat het verschil is tssn Groot- en Klein dooiermos...  wat blijkbaar niets met de kleur van doen heeft (mijn foute conclusie).

Zal dat niet bij alle mossen vragen.. maar deze intrigeert me echt,

alvast bedankt...   
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

henkjanvdkolk

Er zijn meerdere verschillen, en als je eenmaal Klein dooiermos gezien hebt vergis je je nooit meer.

Klein dooiermos is vrijwel nooit veel groter dan 1-2cm, terwijl groot dooiermos meestal veel groter is.

Het belangrijkste verschil zit hem echter in de randlobben.
Groot dooiermos: Brede afgeronde lobben
Klein dooiermos: Kleine stompjes, of fijn vertakte lobben
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Klein Dooiermos is vooral heel veel apotheciën met kleine, vingerachtige randlobjes.
Groot Dooiermos is veel meer iets met platte, bladachtige lobben, gelijkend op de
lobben van schildmossen. Groot Dooiermos heeft meestal ook veel apotheciën, maar
die zijn niet zo overheersend t.a.v. het thallus.

Het belangrijkste verschil is misschien wel grootte. Groot Dooiermos zie je echt al van
ver, terwijl je voor Klein meestal een loep nodig hebt om met zekerheid te determineren.

Vergelijk maar eens de foto's op http://www.verspreidingsatlas.nl .
Grüezi mitenand,
Arjan

a3ana

Rutger, Henk-Jan, Arjan ea,

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de uitleg over dooiermis, die zelfs een leek als ik snapt...  ;D

Ik ben inderdaad de korstmossen "per ongeluk" tegengekomen bij het fotograferen van andere onderwerpen, zoals boomvruchten op straat, mussen op het dak, tuinplanten en momenteel paddenstoelen... tja en dan vallen bij het inzoomen pas de kleinere mossen en korstmossen op, als een prachtige wereld op zichzelf.. maar qua determinatiemoeilijkheid beslist niet onderdoend voor de paddenstoelen.  :(

Ik zal na soortenbank.nl ook vaker die BLWG-verspreidingsatlas (dank voor die tip) gaan inzien voordat ik een poging doe de juiste naam aan toevallig gevonden (korst)mossen te geven..

samen met alle info hier zou ik dan toch de determinatie een ietsje minder vaak fout moeten hebben.(Excuus aan de admins van vandaag, ik dacht werkelijk dat ik de meesten goed had  :-[  )

Het me echt full-time storten op (korst-)mossen schuif ik als beginnend natuurfotograaf die wil weten wat ze ziet/fotografeert nog even voor me uit...   
Met alle respect voor jullie hier allemaal, maar ik begin toch even met makkelijkere hoofdonderwerpen. - ik worstel nog met de div. eendensoorten waar niet eens een  :micro:  bij nodig is..  ;)

Wel fijn dat ik desondanks hier toch nu en dan terecht kan met mijn toevallige vondsten... nadat ik natuurlijk zelf geprobeerd heb ze te benoemen.

groetjes, wellicht tot mails en dank voor ieders inzet hier,
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

henkjanvdkolk

Beste A.,

Uiteraard geen probleem als je vragen stelt hier op het forum of bij de waarneming. Vraag maar raak zou ik zeggen :).

Korstmossen zijn in het begin zeker niet makkelijk, maar toch is de microscoop voor de beginner slechts zelden nodig. Grote en opvallende korstmossen zijn eigenlijk meestal wel vanaf de foto te determineren, mits de foto van redelijke kwaliteit is. Het is ook het beste om eerst de grotere soorten onder de knie te krijgen en dan stapje voor stapje naar lastigere en kleinere soorten gaat kijken. Bekijk en fotografeer bijvoorbeeld eens de korstmossen op enkele bomen in een woonwijk, of de opvallende korstmossen die op de stoep groeien. Deze soorten zijn vaak algemeen en goed herkenbaar, en vormen dan ook een prima object voor een eerste kennismaking met korstmossen.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk