Gal: Andricus callidoma ?

Gestart door Floppy, mei 29, 2007, 21:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze gal zag ik maandag 28 mei jl. in de omgeving van Vlissingen op een jonge zomereik.
Ik denk aan Andricus callidoma, maar aarzel vanwege kleur en afmeting.
Wie weet het ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

JW_2all

#1
CiteerDeze gal zag ik maandag 28 mei jl. in de omgeving van Vlissingen op een jonge zomereik.
Ik denk aan Andricus callidoma, maar aarzel vanwege kleur en afmeting.
Wie weet het ?
Ja, sprekend voorbeeld; steeltje, ribben,  ook de stand van de gal t.o.v. de tak.
De rode verkleuring komt meer voor bij gallen i.h.a., vaak als de gastheer rood blad heeft,  blad dat rood kleurt bij kou, of rode nerven of rood sap. Weliswaar heb ik ook nog nooit eerder een rode Gesteelde Knopgal gezien, maar wel een groene met rode ribben.
Groet,
Jan

Floppy

Hallo JW,
Hartelijk dank voor de hulp en de uitleg !  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

JW_2all

Overigens kunnen andere knopgallen op eik, zoals de ramshoorngallen (andricus aries) ook rood verkleuren, zoals ik vandaag zag:

Groet,
Jan

Floppy

#4
Toevallig heb ik dat verschijnsel op Andricus aries op dezelfde dag ook gezien (in het Thijssepark, Amstelveen), zij het wat minder uitgesproken rood dan op jouw foto.
BTW: Is het trouwens mogelijk dat ik JW zelf daar ook heb waargenomen (het Thijssepark verlatend rond 12:15 uur)? :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

JW_2all

CiteerToevallig heb ik dat verschijnsel op Andricus aries op dezelfde dag ook gezien (in het Thijssepark, Amstelveen), zij het wat minder uitgesproken rood dan op jouw foto.
BTW: Is het trouwens mogelijk dat ik JW zelf daar ook heb waargenomen (het Thijssepark verlatend rond 12:15 uur)? :)
Deze foto is in Park Spoorzicht in Diemen gemaakt. En nee, ik ben in geen maanden in Amstelveen geweest.  
Groet,
Jan

Floppy

CiteerDeze foto is in Park Spoorzicht in Diemen gemaakt. En nee, ik ben in geen maanden in Amstelveen geweest.
Ik zag bij mijn vertrek uit het Thijssepark vanaf enige afstand iemand die wel wat leek op je foto op je site. Dus toen ik later je precies op die dag gemaakte foto van de rode A. aries zag, dacht ik dat je het misschien wel was geweest. Niet dus. :)  
Zijn er momenteel trouwens veel A. aries in Spoorzicht ?
In het Thijssepark zag ik er aardig wat.

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland