Hoofdmenu

Mycena?

Gestart door w.veenhoven, oktober 31, 2013, 08:21:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

w.veenhoven

Hoi

Deze hebben een kort steeltje en staan onder Fijnspar.Wie kan hier een naam aangeven.Alvast bedankt

Wob

Han Endt

Een mycena, misschien de Grijsbruine grasmycena, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Met vriendelijke groet,
Han.

JW_2all

Deze doet mij sterk denken aan een chloormycena sl., en binnen die groep meer in de richting van Voorjaarsmycena dan aan Bundelchloormycena. Chloormycena's zie ik vaker, in zowel natte gebieden zoals het trilveen van de Amstelveense Poel als op drogere gebieden in het Gooi en zuidelijker op de Utrechtse Heuvelrug, en zowel op loofhout als op naaldhout.

Dat de steeltjes kort zijn, zegt me niet zo veel, dat kom je met andere mycena soorten ook vaak tegen.

Dat hij onder Fijnspar staat, is een interessant gegeven.
Als ik op de foto kijk, zie ik ook run liggen, versnipperd, half verteerd hout.

De houtsoort van die snippers kan van alles zijn. Vaak worden bomen die in een bepaald bostype niet horen te staan door het beheer versnipperd. De snippers worden vaak vervolgens gedumpt op zeer heischrale stukjes grond, waar tot dan zeldzaamheden groeiden, en daarna minimaal 7 jaar niet meer (deze opmerking is cynisch bedoeld).

Veel chloormycena's groeien op hout; soms op loofhout, soms op naaldhout, soms op allebei.

Qua velddeterminatie is dit een snuffelsoort (je moet eraan ruiken, maar je neemt vaak niet veel waar).
De chloor-lucht komt vaak pas vrij na insluiting in een doosje; en je moet elke vondst apart opbergen, om de geuren niet te vermengen. Bij koud weer komt de geur pas vrij door het doosje met lichaamswarmte op te warmen. 

To the point: ik zeg niet dat dit een chloormycena is, maar als dit een mycena is, dan moet je als eerste in die richting gaan denken, en deze proberen uit te sluiten (op geur). Daarna is het aantal alternatieven zeer beperkt.

Er is nog iets wat me opvalt: waar de steel aangehecht is aan de hoed zie ik op de steel over circa 1-1.5 cm lengtegroeven. Die zijn heel kenmerkend.
De Streepsteelmycena heeft die strepen over de lengte van de hele steel, en soms die zelfde kleur van hoed en steel. Ik sta regelmatig met mycena's in mijn handen met van die korte strepen, en dat zijn dan geen chloormycena's.
Het zou een Grijsbruine grasmycena kunnen zijn (komt veel voor op de zandgronden), maar die mist die korte streepjes op de steel bij de hoed.

Ik ben benieuwd of de nieuwe KNNV-veldgids hier nieuwe openingen biedt.
Groet,
Jan

w.veenhoven

Ik ga vandaag nog even kijken want daar staan alleen maar Dennen bomen voor de verkoop.Maar ook meerdere soorten.

Wob

w.veenhoven

Er staan jonge Noordse dennen en Blauwspar

Wob

ratje

stinkmycena een mogelijkheid? ruikt ook naar chloor

w.veenhoven

Zit een klein beetje chloor lucht aan.

Wob