Rups in overgangsfase?

Gestart door zuilim, november 01, 2013, 12:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Geacht forum,
Dit (Zie foto's va drie kanten bekeken) groene wezen vond ik op de stam van een Eikje aangeplant in een Leids wijkparkje. Roerloos zat het daar.
Mijn idee is, een rups of vlinderpop of een fase daar tussenin. Ik meen draden te zien die misschien het begin van het verpoppen inluiden? Poten heb ik niet kunnen ontdekken. Ik heb het ongestoord op de boom gelaten.

Mijn vraag is. 1. Is dit een vlinderpop in een vroeg stadium? 2. Van welke vlinder?

Dank voor een reactie.

M.vr.gr., Karel Brussee.

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

cyprio

#2
Hallo Karel,

Dit is een dagvlinderpop, vlgs mij in een vroeg stadium en ik denk dat dit de pop is van het Groot koolwitje (Pieris rapae). De draden die je ziet dat is een gordel die de rups van te voren maakt en daarna in een pop veranderd.

PS: ik zie dat Tjitske hier een Klein Koolwitje van maakt en die lijkt er veel meer op!
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

zuilim

Hallo Tjitske en Anneke,
Dank voor jullie snelle reactie. Tjitske houdt het op Klein geaderd witje en niet op Klein koolwitje. De foto's van poppen van die vlinder tonen sterke gelijkenis met die van mij. Ik zal het daarom op Klein geaderd witje houden. Hoewel die van het Groot koolwitje? Er blijft bij mij altijd een restonzekerheid

Vriendelijke groet,
Karel Brussee.

belle

Er zal vast nog iemand komen die het zeker weet!  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

zuilim

De status van deze, door mij ingevoerde, waarneming wordt aangemerkt als "nog niet te beoordelen"
Ook de validator kan het niet met zekerheid op basis van de foto benoemen. Voor mijn eigen fotoarchief hou ik het toch maar op het Klein geaderd witje.

M.vr.gr.,
Karel Brussee.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl