Eurygaster fokkeri???

Gestart door vanmiddelkoop, oktober 31, 2013, 20:17:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/79993308
Eurygaster spec. gezien op 2013-10-22 BRD - Euskirchen (Landkreis)
Foto's:






bij voorbaat dank Betty van Middelkoop


Arp

Hoihoi,

Ik zou hier m'n kop moeten houden, want ik heb nog nooit een fokkeri, dilaticollis of hottentotta etc. gezien en heb geen moderne literatuur om ze op naam te brengen. Dat maakt het ook lastig om ze zeker van de "gewone" soorten te onderscheiden. Van de genoemde soorten komt voor zover ik het in m'n kop heb (en dat is niet ver) alleen fokkeri Duitsland voor, maar het is een soort van (middel?)gebergten. Ik meen dat deze, in Duitsland zeldzame soort, recent vooral in het uiterste zuiden, tegen Oostenrijk aan gevonden is.

Verder zie ik hier ook qua vorm niks wat me op het spoor van fokkeri zou zetten (vorm halsschild en buitenrand corium). Hoe het beest eruit ziet en samen met de vindplaats zou ik er zelf zonder problemen vanuit gaan dat het gewoon testudinaria is.

Als je nog wilt lachen over wat ik allemaal niet weet - een hoop fear uncertainty and doubt - kun je in dit oude draadje op insektenfotos.de je hart ophalen. Veel links zijn kapot , vooral naar BHL - die kun je vertalen door het BHL-paginanummer in deze link te substitueren: http://biodiversitylibrary.org/page/10989510
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hoi Arp,

Wij hebben ook wel gedacht aan Testudinaria, maar missen de twee witte stippen.
Maar misschien is het een oude  ;) en zijn de stippen vervaagd.
Maak er testudinaria van.

Bedankt weer!!
Vr. groeten Ruud en Betty

vanmiddelkoop

Zou het ook geen Maura kunnen zijn?
Daar heb ik ook afbeeldingen van gevonden zonder stippen.
Vr. groeten Betty

Arp

Ik weet niet welke stippen je bedoelt, maar je moet bij Eurygaster absoluut niet naar de kleuring kijken - ze zijn allemaal gigantisch variabel qua kleur en tekening.

De drie "gewone" soorten zijn van foto vooral uit elkaar te houden aan de vorm van de kop en in mindere mate lengte antennesegmenten en vorm van schouders.
Tylus (vooraan) verzonken tussen de wangen: testudinaria
Tylus tot vooraan even hoog als de wangen: maura
Wangen sluiten vooraan de tylus helemaal in: austriaca

Dit zijn de enige drie die je in Noordeuropees laagland kunt verwachten. Voor de zuidelijke en bergsoorten gaan naast deze kenmerken ook andere dingen een rol spelen (lengte/breedte hele beest, breedte schouders, vorm halsschild, buitenrand corium sinueus gegolfd etc ...). Ik vind die dingen vaak moeilijk te herkennen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Helemaal duidelijk!!
Ik bedoelde met stippen die twee witte vlekjes op zijn "schouders".Bedankt voor de uitleg.
Vr. groeten Betty