RØDE Mic iPhone/iPad

Gestart door Timo Roeke, oktober 31, 2013, 09:18:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Heren en dames,

Deze oplossing kwam ik tegen via een leuke Facebook groep. Het is een oplossing voor mensen die om welke reden dan ook niet veel willen uitgeven aan het opnemen van vogelgeluiden maar in het veld toch degelijke opnames wil maken. Al is het alleen maar ter documentatie van waarnemingen. Dat het opnemen van geluiden meer aandacht verdient ga ik hier niet opnieuw uitgebreid beschrijven maar deze oplossing lijkt me voor elke vogelaar een must.

De prijs ligt aanzienlijk lager dan een volwaardig opname apparaat. Bax-Shop verkoopt hem nu voor 145 euro. Nog steeds geen koopje natuurlijk en voor dat geldt heb je een goedkopere unit die je niet op je telefoon hoeft te klikken. Maar wie weet voorziet dit in de behoefte van één van jullie.

Het betreft de RØDE Stereomicrophone for iPhone & iPad. Hieronder wat foto's van het apparaatje.


Lowieke

Citaat van: Timo Roeke op oktober 31, 2013, 09:18:54 AM
De prijs ligt aanzienlijk lager dan een volwaardig opname apparaat. Bax-Shop verkoopt hem nu voor 145 euro. Nog steeds geen koopje natuurlijk
Zoals gemeld in een ander bericht Biedt Tascam ook zo'n iOS microfoon aan en die kost ongeveer de helft van de Rode: Tascam iM2X
Lekker compacte oplossing, ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de opnamen en ook het energiegbruik.
Jeroen.

Wim Bakker

Ik struikel toch een beetje over het woord "beginner" in de titel. De beginner kan ook prima uit de voeten met een recorder programma zoals PCM Recorder (Android) en de interne microfoon van de phone. Die microfoon is vaak prima maar wordt nog niet half gebruikt door de meeste programma's die voornamelijk voor spraak bedoeld zijn.

Dus ik zie deze RØDE Mic oplossing meer voor de wat gevorderde geluidsmensen.

Nog één ding waar je rekening moet houden is dat een phone of pad zelf allerlei geluiden kan produceren. Zo heeft het scherm van mijn phone een piep van 15 kHz. Dan moet je dus opnames maken met het scherm uit. Ik weet niet hoe dat zit met de iPhone/iPad. Ook hogere piepjes kunnen interfereren met je opname...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Timo Roeke

Titel aangepast voor dhr. Bakker. Straks val je nog ;).

Zal de app wel werken als je scherm uit is?

Wim Bakker

Ja hoor, werkt prima.

1) Start het recorder programma,
2) start de opname,
3) scherm uit,
4) opnemen..............,
5) scherm aan,
6) opname stoppen.

Je hebt alleen wat extra gefrunnik aan het begin en eind van je opname.   :angel:

(ik heb geen idee of dat ook zo werkt op de iPhone, maar ik neem aan dat programma's ook daar gewoon doordraaien als het scherm uit is...)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Lowieke

Nog een aardig alternatief. Sluit een hoogwaardige microfoon aan op je iOS of Android telefoon: iRig PRE
Jeroen.

hangoudappel

#6
Ben erg happy met deze combinaties wel om de volgende redenen.
Zit stevig en stabiel op de telefoon dus minder last van gekraak of  wriktie op contact punt .
Klein en makkelijk mee te nemen.
Geen geklooi met usb batterijen en soft ware.
De rode soft-ware is redelijk stabiel echter met de komst van Merlin sound id laat ik Merlin  meelopen ondanks het feit dat dit nog niet geheel betrouwbaar is.
Op het moment dat je iets spannends hoort kun je een screenshot maken om makkelijk terug te vinden. (Je kunt ook op het fotootje tappen van de vogel dan zoekt merlin het moment op)

Indien je in het bezit bent van ear-pods   Kun je real time en versterkt meeluisteren . Zeker fijn als het gehoor wat achteruit gaat . Dit kan bij recorders ook vaak maar dan heb je weer een draadje met jack en hoofdtelefoon. Nu heb je volledig je handen vrij!! Dit doe je door naar bedieningspaneel te gaan en vervolgens HOREN te selecteren. Nu heb je draadloos en versterkt maximaal gehoor en je handen vrij. Dit werkt natuurlijk ook zonder xy recorder maar het is allemaal nog net iets fraaier.
Je verstuurd je geluid eenvoudig om verder te bewerken of omtezetten naar een ander formaat of Raven.