Hallo saampies,
Allereerst excuses aan M.A. Rademaker voor het "kapen" van zijn topic. Opsplitsen is ook niet meer handig omdat ik zo stom ben geweest twee thema's (naamgeving en mijn eigen beest) in één bijdrage te frutten...
@Ewoud: circa 8cm inclusief kophoorn idd. Gisteren heb ik nog wat verder zitten puzzelen met gegevens van internet, maar het wordt er zonodig alleen maar warriger op. Eerst kwam ik
deze foto tegen met (supposedly) beneden
caucasus boven
atlas, die in andere kleurintensiteit ook op
deze pagina staat, waar de
caucasus dan opeens
moellenkampi heet. Dat is ook precies het probleem op internet natuurlijk - hoe betrouwbaar zijn de namen van de foto's waarmee je vergelijkt? Ik denk dat het bij deze groep heel vies tegen zal vallen.
Kijk je in de
beschrijving van
moellenkampi dan is er sprake van een tweede exemplaar met:
Es ist etwas kleiner als das vorstehend beschriebene Stück. Die Hörner sind massig lang, das Kopfhorn stärker gekrümmt und viel kürzer, unterhalb der Spitze hinten mit zwei Zähnen und näher der Basis gegenüber dem Mittel- zahn des Prothorax mit zwei kleinen Zähnen bewehrt.
Bij mijn exemplaar is het tandje achter de top van de kophoorn inderdaad dubbel en op sommige foto's kun je met enige fantasie rudimentaire knobbeltjes tussen de ogen "herkennen".
Uit de beschrijving is onduidelijk of de twee tandjes naast elkaar of achter elkaar staan - bij mijn beest naast elkaar. Ik zal later vandaag wat foto's bewerken en er een waarneming van maken.
Na wat zoeken ben ik op de website
"Virtual-beetles" (van een naamloze Fransman, vermoedelijk G. Guerlach) pagina's tegengekomen die redelijk serieus ogen, waar (denk ik) een goede poging wordt gedaan om ook alle (zinnige of onzinnige?) ondersoorten te presenteren. De ingang voor
Chalcosoma spp is
hier.
Zijn verspreidingskaarten voor
Chalcosoma chiron ssp. (==
caucasus) geven voor Java alleen
Chalcosoma chiron chiron en geen voorkomen op Java voor
atlas,
engganensis en
moellenkampi. Dat komt dus ook overeen met de gegevens uit de PDF van Kawano hierboven ergens.
Op de pagina
abérrations de Chalcosoma chiron kom je dan vervolgens een (nog miezeriger dan mijn) mannetje tegen als
Chalcosoma ab. chiron (Olivier, 1789) met in de omschrijving (en net zichtbaar op de foto) "
Frontal horn with a preapical double lobe".
Kennelijk is dat dus zelfs enigszins representatief voor de vorm/ondersoort die op Java rondloopt.
Eerlijk gezegd zie ik als ik door zijn pagina's heenblader en goed naar alle vormen en afwijkingen kijk totaal niet hoe je daar morfologisch goed herkenbare (onder)soorten uit wilt afleiden. Als leek krijg je de twijfel "
zal het niet toch allemaal één soort zijn?", danwel juist omgekeerd "
zullen al die verschillen geen soorteigenschappen zijn (en dan dus 50 lokale soorten ofzo)", maar dat heb ik wel bij meer kevers

Kortom: Uit de morfologie zou ik het zelf niet af durven leiden, maar twee betrouwbaar ogende bronnen geven voor Java alleen "
caucasus" en morfologisch lijkt mijn beest inderdaad in de buurt te komen van een aldus geclassificeerde aberratie.
Rest de vraag of de actueel geldige naam nu
Chalcosoma caucasus moet zijn of
Chalcosoma chiron chiron - de laatste is qua datum wel de oudere, maar dat zegt ook niet altijd alles ... toch weer even een nieuwe puzzel