Aftakelende zwammen

Gestart door zuilim, oktober 30, 2013, 18:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79983066
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2013-10-29 Leiden - Hooghkamer
Foto's:








Toelichting:
Onder de kroon van een dikke Es in de hoek van een grazige speelweide van een Leids wijkparkje, vond ik morsige gebundelde grove/forse paddenstoelen. Ik vermoed dat de vele regen het verrottingsproces zal hebben bespoedigd. Desondanks hoop ik dat het forum dit beeld zal herkennen en in staat zal zijn deze naamlozen te etiketteren.
Ik denk dat het een zeer algemeen soort is maar heb geen enkel idee.

Bij voorbaat dank,
Karel Brussee

ratje

zelf zou ik deze snel voorbij gaan

grietaf


zuilim

Hallo Hannie, hallo Grieta,
Toegegeven, deze paddenstoelen verdienen niet de schoonheidsprijs. Hoewel de vergankelijkheid (herfstbos) het bekijken waard kan zijn.
Een paar dagen later heb ik nog wat foto's (Eén van bovenaf gezien met hoed van 14 cm) gemaakt en ben die niet snel voorbijgegaan (Hannie) Zag ook dat de toeven toch wel ver van de Es af in het gras groeien. Dan geen Honingzwam? (Grieta). Hoewel, het is heel goed mogelijk dat er onder het maaiveld houtresten in de grond zitten waarop Honingzwammen kunnen groeien.

Ook vond ik verspreid in het gras kleinere paddenstoelen waarvan ik mij afvroeg of die tot de zelfde soort behoren als die donkerbruine halfvergane exemplaren maar nog niet waren uitgegroeid. Bij die andere zag ik restanten van een velum. Zie op de toegevoegde foto.

Willen jullie nog aanvullend reageren. Daarvoor alvast mijn dank.

M.vr.gr.,
Karel.

grietaf

In een van de andere topics staat een heel verhaal over Honingzwammen, dus ik blijf bij mijn mening. Gezien de donkere schubjes op de ring durf ik er zelfs Sombere honingzwam tegen te zeggen.
Grieta.

ratje

Hoewel de vergankelijkheid (herfstbos) het bekijken waard kan zijn. ben ik helemaal met je eens. Ben er zelf ook bijna dagelijks te vinden. Deze paddenstoelen zijn duidelijk herkenbaar  ;)  en ben het helemaal met Grieta eens.

zuilim

Dank jullie allebei. Wat mij betreft wordt het Sombere honingzwam. Toepasselijke naam.
Blijf ik wel met de vraag, wie van de twee of allemaal, ook die wat kleinere met de velumresten?

Groeten,
Karel.