onbekende oorworm spec.

Gestart door frankvdknaap, oktober 30, 2013, 17:17:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdknaap

Tijdens het braakbal pluizen ben ik een tang van een oorworm tegen gekomen die ik niet eerder gezien heb.
Meestal kom ik alleen tangen van man of vrouw Gewone Oorworm tegen. Dus van welke soort is deze??
Als ik mijn insektengids pak zie ik dat de overige Nederlandse oorwormen (klein-, grote- en bosoorworm ook niet deze vorm tang hebben.
Het lijkt een beetje op Anisolabis maritima?? Maar kan dat?

Ik ben geen 'oorwormkenner' dus alle info is welkom.

groeten,
Frank

frankvdknaap

hierbij nog de foto's

Arp

Hoi Frank,

Om te beginnen: Het is geen Anisolabis of Eubelia.

In principe zou het, qua tanden aan de basis prima van een mannetje Forficula auricularia kunnen zijn, het enige is dat de boog vrij sterk geknikt lijkt, maar het lijkt ook alsof ik juist op de knik misschien aan de binnenzijde van de boog een beschadigingetje zie dus misschien heeft de uil erin gebeten? De tangen van F.auricularia zijn zéér variabel in grootte en (iets minder) in vorm en er komen ook regelmatig aberraties/vervormingen voor.

Maar aangezien ik geen kennis heb van uilen en dus ook niet weet of het soort uil van jullie braakbal misschien een trekvogel is die recentelijk uit Zuid-Europa is komen aanvliegen zou ik op basis van alleen deze halve tang een aantal Zuid-Europese soorten niet op voorhand uit durven sluiten. Als jij dat qua uil wel aandurft, dan is het gewoon F.auricularia.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

frankvdknaap

De portie braakballen waar die uitkomt bestond uit 63 braakballen.
Verzameld bij een boerenbedrijf in Schipluiden (nabij Delft/Westland).
62 braakballen waren onmiskenbaar kerkuil (zonder insektenresten).
Maar de 63ste was dat zeker niet. En je raad het al daar zat deze oorworm-tang in.
Mogelijk is deze van een Steenuil (zit ook in de nabije omgeving). Steenuilen zijn erg honkvast en vliegt al helemaal niet naar het zuiden.
In de omgeving is ook het Westland aanwezig met zijn kassen. Hierin kom je nogal eens buitenlandse insekten tegen.

Als ik er aan duw en trek is er geen beweging in te krijgen, echt gebroken of geknikt is die dus niet.
Een vervorming zou dan nog wel goed kunnen.

Misschien moeten we het maar op een vervormde tang van een man Gewone Oorworm houden.
Of er moet een exotische oorworm rond scharrelen rond de tuinbouwkassen.

groeten,
Frank


Arp

Citaat van: frankvdknaap op oktober 30, 2013, 19:59:59 PM
Als ik er aan duw en trek is er geen beweging in te krijgen, echt gebroken of geknikt is die dus niet.
Op de tweede foto lijkt er wel duidelijk een kerf in de binnenrand te zitten - precies op het streepje van het mm-papier.

CiteerMisschien moeten we het maar op een vervormde tang van een man Gewone Oorworm houden.
Lijkt me wel het meest waarschijnlijk. De basis van de tang is prima voor Gewone Oorworm en de grootte is ook okay (een kleine, maar niks ongewoon) - alleen dat knikje dus.

Komen de insecten direct in de uil terecht, of via de maaginhoud van een muis?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

frankvdknaap

Steenuilen eten voor 80% insecten en daarnaast aangevuld met muizen en af en toe een vogeltje.
Dit lees ik uit de boeken maar komt geloofwaardig overeen met wat ik in de braakballen vind.
Bij steenuilen vind ik altijd grote aantallen oorworm-tangen. Hoogste aantal dat ik geteld heb in een portie braakballen waren 364 tangen (182 oorwormen).
Tegenwoordig tel ik ze nog geen eens meer.

groeten,
Frank

Arp

Okay, leuke info - bedankt  :duim:

Dan lijkt het me extra sterk dat ze exoten in kassen zouden vangen ;)  Via een muis die in de kas scharrelt en dan weer buiten komt zo het misschien aannemelijker zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)