is dit geluid van een vogel?

Gestart door Arthur, oktober 30, 2013, 16:48:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arthur

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79982198
onzeker Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2013-10-30 Utrecht - Lunetten - Beatrixpark
Foto's:




toelichting: geluid is 's avonds (23 uur) opgenomen met een batdetector. Herkent iemand hier een roepje van een vogel in of is het misschien een (spits)muis. Onder 10 kHz geen geluid, is dat niet te hoog voor een vogel?
Groeten, Arthur

HPM

Een geluidsopname is in dat soort gevallen handig maar een dergelijk hoog geluid en dan ook nog eens om 10 uur 's avonds maakt een vogel niet erg waarschijnlijk.
Het geluid kwam zeker ook nog eens vanuit het gras?

Herman van der Meer

Arthur

#2
 
Citaat van: HPM op oktober 30, 2013, 17:15:48 PM
Een geluidsopname is in dat soort gevallen handig maar een dergelijk hoog geluid en dan ook nog eens om 10 uur 's avonds maakt een vogel niet erg waarschijnlijk.

Vandaar mijn vraag. Ik kreeg uit andere hoek de suggestie roodborst. Ik heb een mp3 toegevoegd aan de waarneming. Het geluid is 10x vertraagd.

Citaat van: HPM op oktober 30, 2013, 17:15:48 PM
Het geluid kwam zeker ook nog eens vanuit het gras?

Ik begrijp dat je hint op (spits)muis. Ik zal ook bij zoogdieren posten. Het geluid was een "bijvangst" tijdens vleermuizeninventarisatie. Het geluid kwam uit een meidoornstruik, op de grond of op een takje dus. Niet zo op gelet.
Groeten, Arthur

HPM

Ik heb het geluid gehoord maar als ik het 10 keer versnel hoor ik niets. Ik ben wat aan het experimenteren geweest en dan kom ik in de buurt van een Zanflijster. Het 'sipje' wat ze meestal in de vlucht laten horen zoals veelvuldig tijdens de trek. Maar zeker ben ik er absoluut niet van. Ik heb het ook niet vergeleken met een spectrogram van een dergelijke vertraagde roep.
Herman van der Meer

Arthur

het spectrogram is "real-time", de lengte van het roepje is 20 ms, nauwelijks te horen dus als je het in realtime afspeelt.
In ieder geval bedankt voor de moeite, het zal wel een vraagteken blijven.
Groeten, Arthur