Hoofdmenu

Wolf?

Gestart door Remco Ploeg, oktober 30, 2013, 16:39:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco Ploeg

Dit stond in de "van Wad tot stad" van deze week. http://www.vanwadtotstad.nl/krant_deze_week/wts.pdf (zie bladzijde 15). Het zal wel gewoon een hond zijn, maar ik weet er niet zoveel van, dus ik zet hem hier toch maar even neer. Wie kan uitsluitsel geven?

lesley van loo

raar dat hier verder weinig over te vinden is op internet.
zou de foto's wel wat groter willen zien.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Maarte5n

Citaat van: remcop op oktober 30, 2013, 16:39:06 PM
Dit stond in de "van Wad tot stad" van deze week. http://www.vanwadtotstad.nl/krant_deze_week/wts.pdf (zie bladzijde 15). Het zal wel gewoon een hond zijn, maar ik weet er niet zoveel van, dus ik zet hem hier toch maar even neer. Wie kan uitsluitsel geven?

Hij/zij heefd naar mijn idee wel veel zwart op rug,die zwarte streep op nek is niet iets wolfsachtig, de krulstaart ook niet en dan die grote oren. ik denk een onsnapte schuwe slowakaakse wolfdog of een ander wolfkruisinghond.
Vind hem ook niet schuw uit zien op foto met al die auto,s in de buurt

Groet Maarten
Maarten vd Berg

augustvansteensel

Citaat van: lesley van loo op oktober 30, 2013, 18:05:41 PM
raar dat hier verder weinig over te vinden is op internet.
zou de foto's wel wat groter willen zien.
Helemaal mee eens. Kan er weinig mee zo.

Edit: maarten wel dus ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Maarte5n

Citaat van: augustvansteensel op oktober 30, 2013, 23:21:40 PM
Citaat van: lesley van loo op oktober 30, 2013, 18:05:41 PM
raar dat hier verder weinig over te vinden is op internet.
zou de foto's wel wat groter willen zien.
Helemaal mee eens. Kan er weinig mee zo.

Edit: maarten wel dus ;)

zie in elkgeval geen pluspunten voor wolf August :)
Maarten vd Berg

Remco Ploeg

Citaat van: Maarte5n op oktober 30, 2013, 22:14:31 PM
Citaat van: remcop op oktober 30, 2013, 16:39:06 PM
Dit stond in de "van Wad tot stad" van deze week. http://www.vanwadtotstad.nl/krant_deze_week/wts.pdf (zie bladzijde 15). Het zal wel gewoon een hond zijn, maar ik weet er niet zoveel van, dus ik zet hem hier toch maar even neer. Wie kan uitsluitsel geven?

Hij/zij heefd naar mijn idee wel veel zwart op rug,die zwarte streep op nek is niet iets wolfsachtig, de krulstaart ook niet en dan die grote oren. ik denk een onsnapte schuwe slowakaakse wolfdog of een ander wolfkruisinghond.
Vind hem ook niet schuw uit zien op foto met al die auto,s in de buurt

Groet Maarten

Maarten, bedankt voor het antwoord en de duidelijke uitleg! Ik heb de krant waar het in staat nog wel, dus ik zal vanmiddag voor de zekerheid even een scan maken, misschien is het daar duidelijker op te zien.

jeroenroelofsen

Citaat van: Krant; vanwadtotstad
Franeker – Tijdens het hoogtepunt van de zuidwester storm kreeg de politie het erg druk
met een wolfachtig dier dat op de A31 vanaf Leeuwarden richting Franeker kwam. Een groot
aantal politievoertuigen kwam naar Franeker om het dier te vangen. Getuige John van Dijk
zag het dier en maakte foto's.Vervolgens ging het dier richting Dongjum.
Dat ie niet (veilig) op de A31 kan blijven is me duidelijk. Echter, als ie gevangen wordt.... wat dan? Mag dat eigenlijk zomaar, een wolf is toch een beschermde soort?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Tsjah, dat is altijd lastig, ook wettelijk gezien:

Artikel 2:
1. Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2. De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Nalaten tot vangen kan tot aanrijding zorgen, maar..

Artikel 9
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te doden, te verwonden, te vangen, te bemachtigen of met het oog daarop op te sporen.
Artikel 10
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.

Welke heeft voorrang? Ik kan me heel goed voorstellen dat bijvoorbeeld dierenambulances een ontheffing voor artikel 9 hebben, mits gewond/ergens waar ie niet thuishoort, maar waar dan los te laten? Even buiten beschouwing gelaten dat je volgens mij niet vanuit artikel 2 redelijkerwijs kan verwachten dat mensen wolven gaan lopen vangen ;)

NB: Dit alles natuurlijk voor een theoretische wolf op snelweg, wil niet zeggen dat ik denk dat bovenstaand geval een wolf is.
Douwe van der Ploeg

Remco Ploeg

Voor de zekerheid even een scan van de krant gemaakt en de foto's ingezoomd, hopelijk is het nu duidelijker.

lesley van loo

en? wat vinden de kenners van de foto's, is er iets met zekerheid te zeggen.

Het lijkt me overigens geen wolf, want wel erg duidelijke streping en lijkt niet echt heel schuw maar zijn er mensen die meer tegens/voors hebben?
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

gerdwichers8

Ik ben er niet zeker van tenzij dat het dier heeft laten zien te wachten voor rood. Dan weten we zeker dat het een echte is die zich heeft weten aan te passen aan Nederland; maar tot dan blijf ik sceptisch.

jfbouwmeester

Lijkt mij een hond, net wat te vet voor een wolf en de bek lijkt mij niet groot genoeg.
Ik heb totaal geen neiging om iets anders dan een hond(herderachtige) te zien.
De wens is de vader van de gedachte. Lijkt mij.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Maarte5n

Mensen bekijk die foto, eens goed. de politie staat met 2 auto,s en een geopende kofferbak? waarom weet ik niet,iemand suggestie,
ze lopen ook richting de auto en kijken niet eens naar de hond in kwestie ook vreemd.....
Als dit een echte wolf was ,dan had het dier al veel verder geweest voordat de kofferbak open gemaakt werd en er naar toe gelopen werd....
En daarbij komt ook nog hij liep richting dongjum? geen politie achtervolging.........of gewoon een nieuwsgierige automobelist die er even achterna rijd,
Er staat nergens en daar verloren ze hem uit oog...

Groet Maarten
Maarten vd Berg

lesley van loo

CiteerMensen bekijk die foto, eens goed. de politie staat met 2 auto,s en een geopende kofferbak? waarom weet ik niet,iemand suggestie,
ze lopen ook richting de auto en kijken niet eens naar de hond in kwestie ook vreemd.....
Als dit een echte wolf was ,dan had het dier al veel verder geweest voordat de kofferbak open gemaakt werd en er naar toe gelopen werd....
En daarbij komt ook nog hij liep richting dongjum? geen politie achtervolging.........of gewoon een nieuwsgierige automobelist die er even achterna rijd,
Er staat nergens en daar verloren ze hem uit oog...

Laat me even duidelijk zijn, ik denk ook niet dat het een echte wilde wolf is maar Maarten jouw tekst sluit dat natuurlijk totaal niet uit.
Het gaat mij meer om de evt. kenmerken zoals Jan Bouwmeester aanhaalt.
Bovendien neem ik aan dat als de kenners hier echt een wolf in hadden gezien we er wel meer van gehoord hadden (in de media)

Oren ook te groot? overigens wel met de staart naar beneden (was dat nou ook een evt. kenmerk van wolf?) streping te duidelijk of is dit voor wolf ook mogelijk?
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

jfbouwmeester

Beste Lesley,

een wolf is zo schuw die krijg je niet zomaar op de foto, zelfs niet als die doodziek is. In de Apenijnen in Italie heb ik ooit drollen van een wolf gevonden, ik weet dit omdat er in de uitwerpselen wilde zwijnen haren zaten en geen hond kan het van een wild zwijn winnen. Alleen wolven kunnen dat als zij samenwerken. In theorie kan de wolf vanuit Duitsland Nederland bereiken maar ze kunnen ook de andere kant op lopen. Voor het zover is dat iemand van een levende wolf in Nederland een foto kan maken heeft men al vele malen uitwerpselen gevonden en al vele malen een glimp van dit dier gezien. Maar een foto maken? Weinig kans lijkt mij. Misschien ooit met een fotoval.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Cygnus

Citaat van: Maarte5n op november 03, 2013, 22:02:19 PM
Mensen bekijk die foto, eens goed. de politie staat met 2 auto,s en een geopende kofferbak? waarom weet ik niet,iemand suggestie,

De politie heeft gelezen over de "Kofferraumwolf" van Luttelgeest (zie: http://www.jawina.de/?p=2856) en geeft hier haar eigen draai aan.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jfbouwmeester op november 03, 2013, 23:31:04 PM
In de Apenijnen in Italie heb ik ooit drollen van een wolf gevonden, ik weet dit omdat er in de uitwerpselen wilde zwijnen haren zaten en geen hond kan het van een wild zwijn winnen. Alleen wolven kunnen dat als zij samenwerken.

Dan nog weet je dat niet zeker -> er leven veel zwerfhonden in de Mediterrane landen en die eten ook aas. En je vindt soms vreemde dingen. Dit exemplaar vond ik op Corsica en daar was al flink aan gegeten. Er waren geen kraaiachtigen in de buurt. Wel vlogen er 2 Rode wouwen over op het moment dat ik bij het kadaver stond maar die beginnen, net als andere vogels, bij de weke delen en die waren bij dit zwijn nog in takt. Iets met sterke kaken had aan het beest staan rukken aan nek en schouder want de botten zaten niet meer op hun juiste plek.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

 ;)  Je hebt gelijk Bart, een dood wild zwijn kan ook door een hond aangevreten worden.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

 ;)  Schiet mij ineens te binnen; een dood wild zwijn kan ook door een levend wild zwijn aangevreten worden.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rikstar

Er zijn ook mensen die wolven houden in Nederland. En die hoeven echt niet schuw te zijn hoor :)
Op de vraag of dit een wolf of hond betreft;  Ga ik uit van kruizing herderachtige met wolf. (aka Wolfshond)

Citaat van: jfbouwmeester op november 03, 2013, 23:31:04 PM
Beste Lesley,

een wolf is zo schuw die krijg je niet zomaar op de foto, zelfs niet als die doodziek is. In de Apenijnen in Italie heb ik ooit drollen van een wolf gevonden, ik weet dit omdat er in de uitwerpselen wilde zwijnen haren zaten en geen hond kan het van een wild zwijn winnen. Alleen wolven kunnen dat als zij samenwerken. In theorie kan de wolf vanuit Duitsland Nederland bereiken maar ze kunnen ook de andere kant op lopen. Voor het zover is dat iemand van een levende wolf in Nederland een foto kan maken heeft men al vele malen uitwerpselen gevonden en al vele malen een glimp van dit dier gezien. Maar een foto maken? Weinig kans lijkt mij. Misschien ooit met een fotoval.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Maarte5n

Citaat van: Rikstar op november 04, 2013, 13:07:43 PM
Er zijn ook mensen die wolven houden in Nederland. En die hoeven echt niet schuw te zijn hoor :)
Op de vraag of dit een wolf of hond betreft;  Ga ik uit van kruizing herderachtige met wolf. (aka Wolfshond)

Citaat van: jfbouwmeester op november 03, 2013, 23:31:04 PM
Beste Lesley,

een wolf is zo schuw die krijg je niet zomaar op de foto, zelfs niet als die doodziek is. In de Apenijnen in Italie heb ik ooit drollen van een wolf gevonden, ik weet dit omdat er in de uitwerpselen wilde zwijnen haren zaten en geen hond kan het van een wild zwijn winnen. Alleen wolven kunnen dat als zij samenwerken. In theorie kan de wolf vanuit Duitsland Nederland bereiken maar ze kunnen ook de andere kant op lopen. Voor het zover is dat iemand van een levende wolf in Nederland een foto kan maken heeft men al vele malen uitwerpselen gevonden en al vele malen een glimp van dit dier gezien. Maar een foto maken? Weinig kans lijkt mij. Misschien ooit met een fotoval.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester


Mensen die wolven houden? je bedoelt wolfshonden, want echte wolven mag je niet houden alleen in wildparken en dierentuin

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Maarte5n op november 04, 2013, 14:40:58 PM

Mensen die wolven houden? je bedoelt wolfshonden, want echte wolven mag je niet houden alleen in wildparken en dierentuin

Groet Maarten

Je mag ook niet in drugs dealen als je geen Apotheker bent. Toch zijn er mensen die dat doen (en hoe!).
In Bilstain in België is een groot wolvenopvangcentrum waar dus heuse rasechte wolven worden opgevangen. In België schijnt er nogal makkelijk aan te komen te zijn in het zwarte circuit. Mensen schaffen zich zo'n beest aan en doen hem later de deur uit omdat hij onhandelbaar blijkt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarte5n

#22
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 04, 2013, 16:54:14 PM
Citaat van: Maarte5n op november 04, 2013, 14:40:58 PM

Mensen die wolven houden? je bedoelt wolfshonden, want echte wolven mag je niet houden alleen in wildparken en dierentuin

Groet Maarten

Je mag ook niet in drugs dealen als je geen Apotheker bent. Toch zijn er mensen die dat doen (en hoe!).
In Bilstain in België is een groot wolvenopvangcentrum waar dus heuse rasechte wolven worden opgevangen. In België schijnt er nogal makkelijk aan te komen te zijn in het zwarte circuit. Mensen schaffen zich zo'n beest aan en doen hem later de deur uit omdat hij onhandelbaar blijkt.

Maar dan nog als je stiekum een wolf houd, moet je hem niet uitlaten anders word je betrapt, en als hij binnen leefd sloopt die de hele boel en als die in tuin of ren leefd hoort de hele buurt hem wel.

Ik kan me niet voorstellen dat er echt wolven worden gehouden.

Oke 1 detail hier in de straat leefde een voor mij 75% wolfshond(voorjaar 2011 voor eerst gezien toen ik tegenover ging wonen) deze vrouwelijke pup woonde in achtertuin ,als pup een heel lief beest maar na 1,5 jaar (eind 2012)toen die denk ik 2,5 jaar was  jaar was was ze gemuilkorf over straat. na later bleek dat ze in de achtertuin leefde en niet hanteerbaar was dit dier zou naar buitenland zijn gebracht en in een opvang zitten. heb dit dier nu al een jaar niet meer gezien.... of werkelijk zo is of dat ze gewoon door verkocht is dat weet ik dus niet. er woont nu een gezin en toen niet, kan ook verhuizing zijn...

Stom dat ik nooit eens een foto heb gemaakt nu ik er aan denkt.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Douwe van der Ploeg

Niet heel Nederland woont in een rijtjeshuis met een tuintje van 3x3..
Juist de mensen die het leuk vinden om een wolf te hebben, en het geld hebben om zich zo'n beest te veroorloven, kunnen vaak ook een huis veroorloven met daarin een ietwat grotere tuin. Liep enige tijd geleden over een landgoed (privaat bezit!) met hekken eromheen waarbij ik ongeveer na een halfuur aan de andere kant was. Ondertussen alleen bij het hek iemand tegengekomen, voor de rest volledig rust.
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Hier een artikel uit 2000 waarin Lennertz schat dat er op dat moment in België zo'n 50 wolven gehouden worden: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2519760/2000/08/08/Een-wolf-in-huis-dat-gaat-niet.dhtml
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lesley van loo

Citeereen wolf is zo schuw die krijg je niet zomaar op de foto, zelfs niet als die doodziek is. In de Apenijnen in Italie heb ik ooit drollen van een wolf gevonden, ik weet dit omdat er in de uitwerpselen wilde zwijnen haren zaten en geen hond kan het van een wild zwijn winnen. Alleen wolven kunnen dat als zij samenwerken. In theorie kan de wolf vanuit Duitsland Nederland bereiken maar ze kunnen ook de andere kant op lopen. Voor het zover is dat iemand van een levende wolf in Nederland een foto kan maken heeft men al vele malen uitwerpselen gevonden en al vele malen een glimp van dit dier gezien. Maar een foto maken? Weinig kans lijkt mij. Misschien ooit met een fotoval.

dat begrijp ik maar zoals eerder gezegd is dat natuurlijk niet de manier om te determineren, vandaar mijn vorige vraag waar blijkbaar niemand hier een antwoord op heeft.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

jfbouwmeester

 ;)  Hallo Lesley,
op deze site kan je al het een en ander vinden over determinatie; Een eerste overzicht van kenmerken is nu te downloaden: http://waarneming.nl/download/Wolf%20gezien.pd

Zelf heb ik deze site nog niet bekeken, sorry.

Jan

jfbOUWMEESTER

augustvansteensel

Citaat van: jfbouwmeester op november 04, 2013, 20:53:48 PM
;)  Hallo Lesley,
op deze site kan je al het een en ander vinden over determinatie; Een eerste overzicht van kenmerken is nu te downloaden: http://waarneming.nl/download/Wolf%20gezien.pd

Zelf heb ik deze site nog niet bekeken, sorry.

Jan
Daarom doet de link het nog niet zeker? ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Douwe van der Ploeg

Gewoon een f'je toevoegen..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op november 04, 2013, 21:03:47 PMGewoon een f'je toevoegen..

Voor wie het nu nog niet snapt:  ;D

http://waarneming.nl/download/Wolf%20gezien.pdf

Wel wat beperkt in de toelichtende foto's...


Rob
Met vriendelijke groet, Rob