Identificatie van ingevoerde waarneming

Gestart door DJHiker, oktober 27, 2013, 13:48:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

Om de één of andere reden lukt het me niet om een waarneming bij Observado.org ter identificatie voor te leggen volgens de simpele methode die beschreven is in het topic "voordat je een determinatievraag stelt".
Soort invoeren en foto toevoegen gaat probleemloos, het systeem bevestigt dat de nieuwe waarneming is opgeslagen.
Vervolgens dien ik –volgens de instructie- in het waarnemingen detailscherm de optie "determineren via het forum" te kiezen, maar wat wordt bedoeld met waarnemingen detailscherm? Nergens op de pagina kan ik een dergelijke optie vinden.
Als ik de tab "mijn waarnemingen" selecteer kan ik de nieuw ingevoegde waarneming terugvinden, maar ook daar geen optie om via het forum te determineren.
Blijkbaar zie ik iets over het hoofd.
Wat doe ik fout?
Foto: screenshot van het Observado-scherm nadat ik de waarneming heb opgeslagen en de foto heb toegevoegd.

Nog een vraag:
Als ik onder de tab "waarnemingen" bijv. Libellen kies, krijg ik ca. 500 waarnemingen te zien. De oudste is gedateerd op 12-09-2013. Hoe kan ik oudere waarnemingen inzien?
De waarnemingen die ik recentelijk heb ingevoerd zijn bijv. van 2012 en zijn daar niet terug te vinden. Bij het overzicht van mijn eigen waarnemingen kan ik wel op begin,- en einddatum selecteren, maar hier kan ik een dergelijke optie niet vinden.

David Kohl


belle

Ter aanvulling van André:

Dat scherm vind je als je naar de waarneming toegaat, via "Mijn foto's" krijg je een overzicht van je waarnemingen met foto's. Daar kun je je waarneming vinden door op de datum bij de betreffende foto te klikken. In het scherm wat je dan krijgt zie je rechts het detailscherm, etc.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Botervlieg

Hierbij een screenshot van het detailscherm (van mij, in waarneming.nl) met een pijl naar waar de link staat.

Ik weet overigens niet zeker of dat er op observado wel is. (Ik denk van wel, maar weet het niet zeker). Ik heb zelf nog geen waarnemingen in observado staan.

DJHiker

Ja, dat is dus blijkbaar de truk, eerst naar mijn foto's gaan, dan op de datum klikken waarna er een pagina verschijnt met aan de rechterkant de betreffende optielijst.
Dank jullie allen voor de reacties. Het is natuurlijk handig als dit ook in de instructies zou staan, spaart nieuwelingen zoals ik een heleboel uitzoektijd. Beter nog zou zijn als de optielijst ook op de invoerpagina zou staan.

Heb jullie ook nog een oplossing voor het bekijken van oudere waarnemingen of is dit ook alleen mogellijk via de foto's?
Groet, David
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

belle

Ja, ik heb ook al doende geleerd hoe het werkt, en dat zal eigenlijk voor iedereen gelden. Als je ingelogd bent, zie je bovenin een balk met Invoeren, Mijn observado etc. Als je de muisaanwijzer op Mijn observado zet krijg je een lijst met diverse mogelijkheden: o.a. Mijn waarnemingen. Dat geeft de lijst met al je waarnemingen. Je kunt daarin dan zelf zoeken op soortgroep, datum etc.

Succes  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

DJHiker

Het gaat me niet om het zoeken in mijn eigen waarnemingen, maar juist in die van anderen.
Om een voorbeeld te geven, ik wil graag weten welke dagvlinders in een land als Panama zijn gezien (en in welke gebieden).
Als ik probeer daar een overzicht van te krijgen via de tab "waarnemingen", kan ik wel Panama als land selecteren, maar krijg dan alleen  waarnemingen te zien van dit jaar gedaan op 28-06 en 29-06. Op de pagina zie ik geen opties om een andere periode in te voeren.
Als ik hetzelfde probeer via de tab "foto's", kan ik wel een periode kiezen (hoewel er tussen begin,- en einddatum niet meer dan een maand mag zitten), maar weer geen land of gebied.
Dus in beide gevallen bereik ik mijn doel niet. Is er een andere methode om dit voor elkaar te krijgen?
Vriendelijke groet,
David
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Voor je voorbeeld:
- Ga naar panama.observado.org
- Overzichten -> Waargenomen soorten -> Dagvlinders (en evt. jaar)
- Eventueel op soorten klikken waarna je naar de soortpagina gaat om alle waarnemingen te bekijken.

Wil je een specifiek gebied?
- Ga naar observado.org
- Geografie -> Gebieden
- Zoeken op de naam van je gebied.
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op oktober 27, 2013, 17:37:47 PM
Voor je voorbeeld:
- Ga naar panama.observado.org
- Overzichten -> Waargenomen soorten -> Dagvlinders (en evt. jaar)
- Eventueel op soorten klikken waarna je naar de soortpagina gaat om alle waarnemingen te bekijken.

...

Of in Observado Geography > Central America by Country. In het kaartje op Panama klikken. Dan krijg je de recente zeldzaamheden. Voor alles kies Observations en dan een soortgroep
Herman van der Meer

DJHiker

Duidelijk!,
alleen blijkt in de lijst die op deze manier getoond wordt een aantal waarnemingen te ontbreken. Dat kan ik eenvoudig zien omdat het waarnemingen zijn die ik zelf geplaatst heb. Als ik de lijst vergelijk met de lijst van "mijn waarnemingen" ontbreken er 7. Hierbij houd ik rekening met het feit dat meerdere waarnemingen van gelijke soorten op één regel staan. En ik zie een regel waar alleen een vraagteken staat.
Op de pagina wordt ook een foutmelding weergegeven, wellicht dat dit hiermee samen hangt.
Ter illustratie een screenshot van de pagina waarop je kunt zien om welke foutmelding het gaat.
Groet, David
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Het vraagteken is waarschijnlijk een vervaagde waarneming.
Wanneer heb je de missende waarnemingen ingevoerd? Zoals boven staat wordt deze pagina maar één keer per dag ververst.
Douwe van der Ploeg

DJHiker

#12
Al mijn waarnemingen heb ik nagenoeg gelijktijdig ingevoerd dus dat kan de oorzaak niet zijn, bovendien is dat nu al een paar dagen geleden. Ik voeg twee screenshots bij van de "mijn waarnemingen"-lijst waarin ik de waarnemingen die ontbreken in de "waargenomen soorten"-lijst rood heb onderstreept.
Bovendien zag ik dat van een andere gebruiker die in 2013 een aantal (13) Panama-waarnemingen heeft ingevoerd, er ook 5 ontbreken in de "waargenomen soorten"-lijst.
Wat is trouwens een vervaagde waarneming?
Groet, David
David Kohl

hiskodevries

David, bij een aantal zuid Amerikaanse dagvlinders is wat fout gegaan bij importeren waardoor ze niet verschijnen in de soortenlijst. Morgen zal ik dat oppakken. Bedankt voor het signaleren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0