Geringde (Baltische?) Mantelmeeuw

Gestart door Caspergr, oktober 27, 2013, 10:59:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Ik heb gister een in Noorwegen geringde kleine mantelmeeuw gezien op de Starrevaart met een zwarte ring om met de inscriptie J3HH. Hij is helemaal geringd in Noord-West Noorwegen. Nu vraag ik me af wat precies het verspreidingsgebied van de Baltische mantelmeeuw is en of dit er een kan zijn. Eerdere gevallen van Baltische kwamen namelijk ook uit Noorwegen maar er komen meerdere ondersoorten voor in Noorwegen. Hoe kom ik er achter welke ondersoort dit is? Moet ik dan de ringer mailen? (http://waarneming.nl/waarneming/view/79931892)

Jeroen Nagtegaal

Als ie als fuscus geringd zou zijn, zou dat ook op www.ringmerking.no/cr in de details staan... Op de foto zie ik eigenlijk ook niets dat aan een fuscus doet denken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Er staat bij details alleen Larus fuscus dus dan weet ik nog steeds niet om welke ondersoort het dan wel gaat...

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Caspergr op oktober 27, 2013, 11:26:45 AM
Er staat bij details alleen Larus fuscus dus dan weet ik nog steeds niet om welke ondersoort het dan wel gaat...
In elk geval dan geen zuivere fuscus. In het noorden zijn diverse mengkolonies.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Dan weet ik dat ook weer, bedankt Jeroen!

frankmeer

Frank van der Meer

Caspergr

Ik heb het even gecheckt en het is inderdaad een van de witte cirkeltjes, bedankt!

Caspergr

Ik heb nog een vraagje maar wil niet weer gelijk een nieuw forum beginnen dus vraag ik het even hier. Ik heb ook gister een (waarschijnlijke) pontische meeuw afgelezen uit Polen en die volgens cr-birding.org kan hij in een zuivere maar ook in een gemengde kolonie geringd zijn. Ik heb hem op POLRING gewoon ingevoerd als pont. Hij is door de ringer ingevoerd als 'Caspian Gull colony'. Houdt dit in dat hij uit een kolonie komt die uitsluitend uit Pontische meeuwen bestaat?

Jeroen Nagtegaal

Nee, dan is de hoofdzaak van de vogels een Pont. In Polen komt eigenlijk best wat hybridisatie voor...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Als ik wil weten of hij zuiver is moet ik zeker een foto hebben van de open vleugel?  :P

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Caspergr op oktober 27, 2013, 16:01:27 PM
Als ik wil weten of hij zuiver is moet ik zeker een foto hebben van de open vleugel?  :P
Een veertje is dan wellicht beter ;), maar met een foto is er al meer over te zeggen dan zonder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Uhm... Bij mij wil ie niet laden... Mogelijk ligt de server er uit? Later komen we er dus op terug...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Caspergr

Klopt de server lag er uit, had ik ook. ;)

Caspergr

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 27, 2013, 16:10:11 PM
Uhm... Bij mij wil ie niet laden... Mogelijk ligt de server er uit? Later komen we er dus op terug...

Ik weet niet of je hier ook nog iets mee kan...

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het in eerste instantie maar een vreemd beestje... Deze laat ik graag liggen voor Ruud, Mars of Peter...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

De magere rui in de achterste scaps vind ik ook onbevredigend.
Verder lijkt het me wel een Pont.
Geringd door Bednarz?

Theo

Caspergr

Citaat van: theomuusse op november 05, 2013, 20:55:13 PM
De magere rui in de achterste scaps vind ik ook onbevredigend.
Verder lijkt het me wel een Pont.
Geringd door Bednarz?

Theo

Klopt, geringd door Bednarz. Maar er is dus geen zuivere pont van te maken? De waarneming was eerst wel goedgekeurd als Pont maar toen had ik iets in de beschrijving verandert waardoor dat nu niet meer het geval is.

Mars Muusse

Casper, er is geen reden aan te nemen dat dit geen zuivere pont is. Oftewel, een vogel als deze valt prima binnen de variatie van cachinnans.

Wat betreft de fuscus / intermedius discussie, je vindt hier een overzichtje van ringlocaties:
http://www.israel.gull-research.org/01cynov.html
In N Noorse gemengde kolonies worden jonge vogels geringd, waaraan je niet kunt zien bij welke oudervogels ze horen (die vliegen rond als jij achter de jongen aan zit). Op die eilandjes is het eigenlijk ondoenlijk de jongen verder goed te volgen. Er is dus geen andere keus dan de ondersoort "open te laten", en te wachten tot je de geringde vogel als (on)volwassen terug ziet en de kleur van de bovendelen bepaalt. Dit kan dus een paar jaar duren. Als ik het goed zie is jouw vogel aan het ruien in de centrale primaries (P5 missend, P6-P10 oud? lasting te zien) en redelijk licht grijs op bovendelen, dus dat zijn sowieso slechte kaarten voor fuscus en past veel beter op intermedius.

theomuusse

Casper, mogen we de foto plaatsen op onze website?
Het is een mooie aanvulling.

Theo Muusse

www.gull-research.org



Caspergr

Citaat van: theomuusse op januari 06, 2014, 22:21:38 PM
Casper, mogen we de foto plaatsen op onze website?
Het is een mooie aanvulling.

Theo Muusse

www.gull-research.org

Natuurlijk, leuk! Ik heb meer foto's van deze vogel, als je daar ook behoefte aan hebt kun je mij een PM sturen.

Mars Muusse

Casper, stuur maar door svp naar marsmuusse at gmail dot com. Ik zal ze met open armen ontvangen en ze een mooi plekje geven tussen z'n vriendjes op de site.

Lukasz zijn gebied telt inderdaad een paar argentatus hybriden, maar dat zijn er echt heel weinig. Op de 750 broedpaar zijn het er wellicht 40-50. De kans is vrij groot dat het dus cachinanns zijn, maar natuurlijk geldt dat elk individu juist net zo'n hybride is...

Zie ook: http://gull-research.org/cachinnans/05cymay.html
Zastów Karczmiski: 2004 – 240 pairs (95% cachinnans, <5% argentatus). (Ornis Fennica 2011 88, 80-89)
Zastów Karczmiski: 2012 – 592 pairs (90% cachinnans, <10% hybrid / argentatus). (pers comm. Łukasz Bednarz)
Urszulin Wytyckie Lake: 2012 – 150 pairs cachinnans. (pers comm. Łukasz Bednarz)
Bubnow marshes: 2012 – 2 pairs cachinnans.(pers comm. Łukasz Bednarz)
Wincencin Krasnystaw: 2012 – 2 pairs cachinnans.(pers comm. Łukasz Bednarz)