Hoofdmenu

bekerzwam

Gestart door Ismael, mei 29, 2007, 11:36:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Op een hoop kranten waar we eerder deze vonden: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2175474

staan nu deze bekerzwammen. Het kunnen dezelfde zijn natuurlijk maar ik vermoed dat het andere zijn, bij deze valt op dat ze vrij duidelijk gesteeld zijn, de grootste is ca 5-8 cm

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1b
Groeten Ismaël Wind

Ismael

1c
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#4
een leemkelkje? Dat had ik nooit gedacht, misschien vroege bekerzwam mmaar dat niet. Het zou kunnen. Hieronder nog 2 foto's van een groter exemplaar (grootste ca 6-8 cm)

buiten
Groeten Ismaël Wind

Ismael

boven/binnenkant
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#6
CiteerIsmael,
Op de laatste toegevoegde foto zie je ook de kenmerkende inscheurende "gekartelde" rand.
Dat is zo ja, de mic zal wel de definitieve doorslag geven, maar ik denk dat je gelijk hebt
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#7
hmm de mic geeft een andere uitslag dan verwacht. spoorgrootte 12 x 8. Dat is voor de tarzetta soorten veel te klein. Ik geloof dat de asci 250 um was maar dat weet ik niet helemaal zeker meer <_<  
Groeten Ismaël Wind

Ismael

CiteerBestaat het substraat uitsluitend uit rottend papier ?
Daar kan ik bevestigend op antwoorden! Ik hoor net van Dini dat de maten misschien niet helemaal kloppen, de ijking niet helemaal ok? Ik neem aan dat ze dat straks zelf wel even meld. Overigens is deze soort aan Wim Ligterink gegeven, die de kleur wat vreemd vond. Als we ervan uitgaan dat de ijking fout is moet er 3 um vanaf!
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Ismael hoe kan dat? Dini is hier geweest en toen hebben we deze geijkt. Is er iets veranderd of verschoven? 3 micron is heel veel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

Corry, maak je geen zorgen.
IK had deze sporen dacht ik zorgvuldig gekontroleerd en toch 3 µm verschil met Wim. Dit vond ik erg vreemd plus het feit dat er geen enkelijke bekerzwam wat sporen betreft binnen de marge viel. Zodoende begon ik te twijfelen aan mij en de microscoop.
Het ruitertje bij Wim was een erg jong exemplaar met een paar vrije sporen, dat van mij was een volgroeid exemplaar. Dit mag volgens mij niets uitmaken ten op zichte van de sporematen. Gelukkig belde Wim mij vanmiddag en onze sporen komen goed overeen wat de bekerzwam berteft.
Alles wat de bekerzwam betreft lijkt in de richting van Peziza cerea te gaan alleen de sporen zijn ietwat aan de kleine kant. Hier liep ik zelf ook tegenaan dus vandaar dat ik Wim ingeschakeld heb. En natuurlijk de twijfel aan mezelf :D Ik denk dat Ismael me soms wel kan :gun: zo voorzichtig, haha.
Vanavond leg ik nog even een oud exemplaar onder de mic om de sporen nog maals te kontroleren, de rest klopte volgens Wim.
groetjes,
Dini

Ismael

#11
CiteerEn natuurlijk de twijfel aan mezelf :D Ik denk dat Ismael me soms wel kan :gun: zo voorzichtig, haha.
hahaha nee hoor, t houdt mij weer in toom. Wel leuk trouwens, wat we al dachten (nadat de spoormaten zo waren), das de wasgele toch he?  :duim:
Groeten Ismaël Wind

Corryabbink

Hallo Dini,
Gelukkig maar. Het is natuurlijk wel zo dat je eigenlijk een sporee moet maken en daarvan de gemiddelde sporenmaat moet nemen. Je hebt dan de minste kans op afwijkingen wat de maat van de sporen betreft. Dat kan soms wel een micron schelen bij een van de lamellen geplukte (bijna) rijpe spore.
Mocht je blijven twijfelen dan moeten we gewoon de mic nog een keer ijken. Je bent er nu ook veel handiger mee geworden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

CiteerOp basis van de sporenmaten alleen (en het substraat) kan je Peziza cerea, P. micropus, P. varia en P. repanda niet van elkaar onderscheiden, daarvoor is met name onderzoek van een dwarsdoorsnede van het apothecium en de textura nodig.
Wim's voorstel was om een ouder exemplaar eerst te laten sporuleren maar ik zag dat Ismael hem al weer ingevoerd heeft :angry: .


(Op basis van de sporenmaten alleen (en het substraat) kan je Peziza cerea, P. micropus, P. varia en P. repanda niet van elkaar onderscheiden, daarvoor is met name onderzoek van een dwarsdoorsnede van het apothecium en de textura nodig.)

Aangezien ik er de vorige keer bij geweest ben hoe Wim onze Repanda gescalpeerd heeft, voor hij onder de mic ging neem ik aan dat hij dat nu ook weer heeft gedaan.

En wat de maten betreft van de sporen als die niet overeen komen met P. varia, P. repanda, p. cerea, wat kan het dan wel zijn?
groetjes,
Dini