Vale gierzwaluw lauwersmeer

Gestart door TjeerdBurger, oktober 25, 2013, 15:56:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van (stellige) conclusies uit suboptimale foto's. Goede foto's daarentegen laten vaak méér zien dan je zelf in het veld kunt opnemen. Het interpreteren van een goede foto laat dan ook minder ruimte voor subjectieve redenatie dan je eigen waarneming/beschrijving daarvan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Theovanv op oktober 28, 2013, 14:10:16 PM
Citaat van: HJDT op oktober 28, 2013, 14:06:10 PM
Overigens heb ik van de Enkhuizen vogel ook verschillende foto's waarmee je waarschijnlijk niet op Vale maar gewone Gierzwaluw zou uitkomen. De gevallen van Texel en Lauwersoog, en ook sommige foto's van anderen van Enkhuizen, tonen dan ook nog eens goed aan dat je soms heel erg voorzichtig moet zijn met wat op foto's zichtbaar is en dat dit in sommige gevallen in eerste, en zelfs soms ook tweede en derde instantie, volstrekt tegenstrijdig kunnen zijn met wat in het veld gezien is.
Dit heb ik eerder ook aangegeven, ben het hier helemaal mee eens. Foto's zijn echt geen 100% objectieve weergaven van de complete werkelijkheid.


Maar zonder (goede of goed bewerkte) foto's is een Vale Gierzwaluw niet 100% hard te maken...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 28, 2013, 15:36:05 PM

Maar zonder (goede of goed bewerkte) foto's is een Vale Gierzwaluw niet 100% hard te maken...


En een gewone Gierzwaluw  in die omstandigheden?
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op oktober 28, 2013, 16:06:05 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 28, 2013, 15:36:05 PM

Maar zonder (goede of goed bewerkte) foto's is een Vale Gierzwaluw niet 100% hard te maken...


En een gewone Gierzwaluw  in die omstandigheden?

Idem dito. Je kijkt na dezelfde niet te beoordelen kenmerken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bart van Hoogstraten

Klein vraagje tussendoor; waarom worden waarnemingen van vale giertjes in .nl niet beoordeeld door een admin en in .be wel?: http://waarnemingen.be/waarneming/view/79951471
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 28, 2013, 17:41:13 PM
Klein vraagje tussendoor; waarom worden waarnemingen van vale giertjes in .nl niet beoordeeld door een admin en in .be wel?: http://waarnemingen.be/waarneming/view/79951471

Om de simpele reden dat ze in belgie nog niet hebben besloten de goedkeuring af te laten hangen van het oordeel van het BAHC.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Herman Bouman

Citaat van: frankneijts op oktober 28, 2013, 15:36:05 PM
Citaat van: Theovanv op oktober 28, 2013, 14:10:16 PM
Citaat van: HJDT op oktober 28, 2013, 14:06:10 PM
Overigens heb ik van de Enkhuizen vogel ook verschillende foto's waarmee je waarschijnlijk niet op Vale maar gewone Gierzwaluw zou uitkomen. De gevallen van Texel en Lauwersoog, en ook sommige foto's van anderen van Enkhuizen, tonen dan ook nog eens goed aan dat je soms heel erg voorzichtig moet zijn met wat op foto's zichtbaar is en dat dit in sommige gevallen in eerste, en zelfs soms ook tweede en derde instantie, volstrekt tegenstrijdig kunnen zijn met wat in het veld gezien is.
Dit heb ik eerder ook aangegeven, ben het hier helemaal mee eens. Foto's zijn echt geen 100% objectieve weergaven van de complete werkelijkheid.


Maar zonder (goede of goed bewerkte) foto's is een Vale Gierzwaluw niet 100% hard te maken...

Zou je dat niet bij elke vogel moeten doen...  :angel:

HJDT

Ben eigenlijk wel benieuwd of nog iemand op zoek is geweest naar de vogel van Enkhuizen vandaag. Ook had ik begrepen dat er een watertaxi naar Vlieland zou vertrekken afgelopen zaterdag. Is er iemand bekend of dat gebeurt is?

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

veedee

Afgelopen zaterdag heb ik maar weinig vogelaars op Vlieland gezien, twee stelletjes die naar mijn indruk niet keihard op zoek waren naar de vale gierzwaluw (ik ook niet overigens.. nou oke, een beetje dan). Ik ben samen met mijn zoontjes met de eerste veerboot gegaan en ben rechtstreeks naar de Noordoost hoek gefietst en heb aldaar een beetje gevogeld. Na een uurtje of 2 vond ik de vale gierzwaluw terug vanaf camping Stortemelk boven de bosrand (zie mijn waarneming) en kon ik twee vogelaars inseinen die iets verderop stonden. Twee later aanschuivende vogelaars kwamen te laat; de vogel was toen al even niet meer in beeld.
Ik denk dus niet dat er watertaxi is ingezet afgelopen zaterdag (of ik moet ze allemaal gemist hebben).
gr. Vincent Douwes..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Folkert Jan

Over ondervleugeldekveren gesproken: Die middelste zijn toch wel errug donker


http://www.rarebirdalert.co.uk/v2/Content/weeklyroundup2013no44.aspx?s_id=156215463

Pallid Swift, Foreness Point, Margate, Kent, (© Steve Ashton)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jameslidster

Citaat van: Folkert Jan op oktober 31, 2013, 21:35:44 PM
Over ondervleugeldekveren gesproken: Die middelste zijn toch wel errug donker


http://www.rarebirdalert.co.uk/v2/Content/weeklyroundup2013no44.aspx?s_id=156215463

Pallid Swift, Foreness Point, Margate, Kent, (© Steve Ashton)

Volgens mij zijn ze helemaal niet donker.....
Groet,
James

jvdlaan

#101
Ze zijn licht. Als je van rechts naar links gaat, zie je eerst de grote dekveren (één rij), dan de middelste dekveren (één rij) en dan komen de kleine dekveren (die uit meerdere rijen bestaan).
Goed te zien is ruitjespatroon van de onderdelen: de basis is licht, de top donker (en daar ligt in vers kleed veer een licht randje op). De onderstaartdekveren hebben dit patroon niet (wel in vers kleed een licht randje).

EDIT: foutje gewijzigd (in vet licht en donker omgedraaid). Met dank aan Jaap D die wel wakker was.

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op november 01, 2013, 08:18:38 AM... Goed te zien is ruitjespatroon van de onderdelen: de basis is donker, de top lichter (en daar ligt in vers kleed veer een licht randje op). De onderstaartdekveren hebben dit patroon niet (wel in vers kleed een licht randje).



Ik zie het op de foto anders, Jan: juist aan de basis zijn de buikveren licht, dan (worden ze geleidelijk aan donker tot en met) een donker subterminaalbandje en dan inderdaad een licht randje aan de top.


Dit licht had ik op Vlie ook wel willen hebben trouwens.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

#103
Citaat van: Jaap Denee op november 01, 2013, 09:59:24 AM
Ik zie het op de foto anders, Jan: juist aan de basis zijn de buikveren licht, dan (worden ze geleidelijk aan donker tot en met) een donker subterminaalbandje en dan inderdaad een licht randje aan de top.



Zoals het hoort toch? Volgens mij eerder in dit topic of op de db-site ook al door iemand beschreven (misschien Nils of zo)  O0

jvdlaan

#104
Citaat van: Jaap Denee op november 01, 2013, 09:59:24 AM
Citaat van: jvdlaan op november 01, 2013, 08:18:38 AM... Goed te zien is ruitjespatroon van de onderdelen: de basis is donker, de top lichter (en daar ligt in vers kleed veer een licht randje op). De onderstaartdekveren hebben dit patroon niet (wel in vers kleed een licht randje).



Ik zie het op de foto anders, Jan: juist aan de basis zijn de buikveren licht, dan (worden ze geleidelijk aan donker tot en met) een donker subterminaalbandje en dan inderdaad een licht randje aan de top.


Dit licht had ik op Vlie ook wel willen hebben trouwens.


Klopt helemaal Jaap, ik zat gedachte(n)loos te typen en het was nog vroeg. Ik bedoel zoals je het zegt. Ik ga het wijzigen.

En jouw foto is op mijn laptop thuis wel een mooie achtergrond, goed licht of niet.

Wouter Puyk

Niet alle middelste dekveren zijn licht, de buitenste middelste dekveren ( handdekveren ) hebben een donker bruine basis met een lichte top. Deze zijn zeker zo donker als de kleine dekveren. Dit geldt in mindere mate ook voor de grote dekveren.
Er is een mooi " pale mid wing panel " te zien op de ondervleugel.

Toch heel anders dan deze ;

http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=48319
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=55180
http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=55528

Met deze foto's lijkt de id simpel.Lijkt...




Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op november 01, 2013, 10:14:38 AM
Citaat van: Jaap Denee op november 01, 2013, 09:59:24 AM
Citaat van: jvdlaan op november 01, 2013, 08:18:38 AM... Goed te zien is ruitjespatroon van de onderdelen: de basis is donker, de top lichter (en daar ligt in vers kleed veer een licht randje op). De onderstaartdekveren hebben dit patroon niet (wel in vers kleed een licht randje).



Ik zie het op de foto anders, Jan: juist aan de basis zijn de buikveren licht, dan (worden ze geleidelijk aan donker tot en met) een donker subterminaalbandje en dan inderdaad een licht randje aan de top.


Dit licht had ik op Vlie ook wel willen hebben trouwens.


...

En jouw foto is op mijn laptop thuis wel een mooie achtergrond, goed licht of niet.


Mooi!  :duim:
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Jaap, kun jij van deze foto's nog wat moois maken? http://waarneming.nl/waarneming/view/45124229

Zou dan de tweede voor NL zijn (eigenlijk is de 1ste voor NL die van Sander Bot een paar jaar eerder).

Folkert Jan

Dan is er ook nog een vogel die rommert cazemier en david hoekstra hadden in november 2006 bij de kustweg van lauwersoog (foto's op de facebook van Rommert).

Maw: vale gierzwaluw is een stuk minder zeldzaam dan wij denken in NL 😇 :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Gaaf, ken beide gevallen helemaal niet. Die van Bot en die van Zeeland destijds zijn helaas te slecht gedocumenteerd maar van deze zou je toch wat kunnen maken? Kunnen jullie Marcel Haas (archivaris) aanhaken bij de uitkomst? dank.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

Citaat van: Folkert Jan op november 01, 2013, 16:58:07 PM
Dan is er ook nog een vogel die rommert cazemier en david hoekstra hadden in november 2006 bij de kustweg van lauwersoog (foto's op de facebook van Rommert).

Maw: vale gierzwaluw is een stuk minder zeldzaam dan wij denken in NL 😇 :angel:
Rommert gaf aan dat t volgens Nils waarschijnlijk een gewone was. Maar nog eens goed bewerken kan volgens mij geen kwaad. Geen foto van ondervleugel, toch?

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op november 01, 2013, 16:33:33 PM
Jaap, kun jij van deze foto's nog wat moois maken? http://waarneming.nl/waarneming/view/45124229

Zou dan de tweede voor NL zijn (eigenlijk is de 1ste voor NL die van Sander Bot een paar jaar eerder).


Misschien, maar dan heb ik de originelen nodig; met verkleinde versies kan ik weinig/niets. Geldt ook voor die vogel van Rommert en David. Ze weten me te vinden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

Hierbij de plaatjes van 2006 van de facebook van rommert. (Alleen locatie van afbeelding gekopieerd, dus wellicht dat sommige mensen het niet kunnen zien.)














"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee




Heb er eentje van hierboven gepakt en belichting, curven en helderheid wat aangepast: een gewone Gierzwaluw.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

Citaat van: Jaap Denee op november 01, 2013, 19:13:41 PM



Heb er eentje van hierboven gepakt en belichting, curven en helderheid wat aangepast: een gewone Gierzwaluw.

Op basis van welke kenmerken?
Ik zie nog steeds een maskertje doordat het gedeelte van het hoofd achter het oog veel lichter is dan de driehoek voor het oog. Ben jij bekend met gierzwaluwen die dat kunnen hebben? (Om discussie te voorkomen: ik snap dat het aan de eventuele indiener is om aan te tonen dat deze gezichtstekening niet kan bij gierzwaluw, maar het gaat mij er hier om hoe belangrijk dit kenmerk is).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Citaat van: Folkert Jan op november 02, 2013, 02:13:15 AM
Citaat van: Jaap Denee op november 01, 2013, 19:13:41 PM



Heb er eentje van hierboven gepakt en belichting, curven en helderheid wat aangepast: een gewone Gierzwaluw.

Op basis van welke kenmerken?
Ik zie nog steeds een maskertje doordat het gedeelte van het hoofd achter het oog veel lichter is dan de driehoek voor het oog. Ben jij bekend met gierzwaluwen die dat kunnen hebben? (Om discussie te voorkomen: ik snap dat het aan de eventuele indiener is om aan te tonen dat deze gezichtstekening niet kan bij gierzwaluw, maar het gaat mij er hier om hoe belangrijk dit kenmerk is).


Ja, die ken ik. De Gierzwaluwen die 's zomers onder mijn dak broeden hebben dat ook.  ;)


http://www.pbase.com/jaapdenee/image/151639264/original
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

Bedankt! Op de laptop nagekeken en inderdaad is het gedeelte achter het oog veel te donker.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Ik vind op foto 2 de ondervleugeltekening wel suggestief maar of het alles bij elkaar voldoende is ..
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

#119
Persoonlijk vind ik de witte keelvlek niet echt heel opvallend (foto 1)  maar met zulke foto's zal je eerder uit moeten gaan van de beschrijving.
Ps.  Zie en lees nu dat de witte keelvlek geen duidelijk kenmerk is voor Vale gierzwaluw. Sorry

Citaat van: Vincent Hart op november 08, 2013, 17:35:06 PM
Ik vind op foto 2 de ondervleugeltekening wel suggestief maar of het alles bij elkaar voldoende is ..
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre