Vale gierzwaluw lauwersmeer

Gestart door TjeerdBurger, oktober 25, 2013, 15:56:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Citaat van: Albert de Jong op oktober 26, 2013, 18:53:22 PM
Een heel verhaal, Steven, maar zo houden we niks over: noch gierzwaluw, noch vale gierzwaluw. Dat is naar een soort toe redeneren die niet bestaat. Terwijl het volgens mij al heel wat is dat Folkert-Jan zo'n serie foto's eruit heeft weten te slepen. Ik heb helemaal geen verstand van vale gierzwaluwen, maar weet na vanmiddag wel dat je in het veld bar weinig kunt met middelste dekveren en dikke dijen. Dan blijven inderdaad de foto's over om uit te pluizen, in combinatie met de wel waargenomen kenmerken. Op basis van de plaatjes ga ik mee met Jan, omdat je er wat betreft de middelste dekveren volgens mij naast zit. En omdat Folkert-Jan dat kenmerkje van t4-5 uit de Nieuwe Nils (die grote rode waar iedereen deze dagen driftig in bladert) best mooi heeft vastgelegd.

Áls je mijn redenering zou volgen hou je Gierzwaluw over Albert.
Ik heb net echter een bewerking van FJ's foto gezien die midd. dekveren laten zien met zeer brede lichte toppen en een klein donker centrum. Mijns inziens duidelijk kenmerk pro Vale.
Steven Wytema


Henri25

Citaat van: Steven Wytema op oktober 26, 2013, 20:43:06 PM
Citaat van: Albert de Jong op oktober 26, 2013, 18:53:22 PM
Een heel verhaal, Steven, maar zo houden we niks over: noch gierzwaluw, noch vale gierzwaluw. Dat is naar een soort toe redeneren die niet bestaat. Terwijl het volgens mij al heel wat is dat Folkert-Jan zo'n serie foto's eruit heeft weten te slepen. Ik heb helemaal geen verstand van vale gierzwaluwen, maar weet na vanmiddag wel dat je in het veld bar weinig kunt met middelste dekveren en dikke dijen. Dan blijven inderdaad de foto's over om uit te pluizen, in combinatie met de wel waargenomen kenmerken. Op basis van de plaatjes ga ik mee met Jan, omdat je er wat betreft de middelste dekveren volgens mij naast zit. En omdat Folkert-Jan dat kenmerkje van t4-5 uit de Nieuwe Nils (die grote rode waar iedereen deze dagen driftig in bladert) best mooi heeft vastgelegd.

Áls je mijn redenering zou volgen hou je Gierzwaluw over Albert.
Ik heb net echter een bewerking van FJ's foto gezien die midd. dekveren laten zien met zeer brede lichte toppen en een klein donker centrum. Mijns inziens duidelijk kenmerk pro Vale.

Zou deze bewerking hier gedeeld kunnen worden?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

jvdlaan

Hoe moeilijk het is om te beoordelen aan de hand van foto's, zie mijn eigen foto's: http://jnvdlaan.home.xs4all.nl/valegierzwaluw.htm

Stel je voor dat Jaap Denee en Toy Janssen (fotografen met betere apparatuur en betere vaardigheden dan ik) er niet bij waren geweest...

Folkert Jan

Citaat van: Steven Wytema op oktober 26, 2013, 14:22:10 PM
Ik wil mezelf eerder 'lerend' dan belerend noemen..


-"may I have your votes" vraag je eerst. Maar uit alles wat volgt is het niet echt uitnodigend om onze votes te geven.
- "nogmaals weer ontzettend jammer..." Ik kan enigszins inzien dat het negatief klinkt, had me wellicht objectiever kunnen uiten.
Maar het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat het meermaals vergelijken met Vlieland en Texelvogels juist averrechts werkt.
- "..ben ik alleen kort ingegaan op de tegenargumenten" Kijk eens naar jouw posts hierboven.
Het énige wat je doet is argumenten opzoeken waarom jouw vogel een Vale zou kunnen zijn (NB "zou kunnen zijn" is een groot verschil met "is").


Afsluitend: het kan er nog steeds een zijn, daar laat ik me niet over uit. Wat ik probeer duidelijk te maken is door de manier waarop je de discussie voert, mensen weinig geneigd zijn om met je in discussie te gaan/ serieus te nemen. En dat is heel jammer.


Nog vergeten te vermelden dat je wel gelijk hebt dat de vergelijkingen beter hadden gekund en dat de vergelijking met gierzwaluw ontbrak op die ene vergelijking met adult na. Daarnaast was de opmerking: "may i have your votes" niet handig. Ik waardeer je opmerking dan ook zeker en zal het in het achterhoofd houden voor een volgende lastig te determineren soort.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Citaat van: Steven Wytema op oktober 26, 2013, 20:43:06 PM
Citaat van: Albert de Jong op oktober 26, 2013, 18:53:22 PM
Een heel verhaal, Steven, maar zo houden we niks over: noch gierzwaluw, noch vale gierzwaluw. Dat is naar een soort toe redeneren die niet bestaat. Terwijl het volgens mij al heel wat is dat Folkert-Jan zo'n serie foto's eruit heeft weten te slepen. Ik heb helemaal geen verstand van vale gierzwaluwen, maar weet na vanmiddag wel dat je in het veld bar weinig kunt met middelste dekveren en dikke dijen. Dan blijven inderdaad de foto's over om uit te pluizen, in combinatie met de wel waargenomen kenmerken. Op basis van de plaatjes ga ik mee met Jan, omdat je er wat betreft de middelste dekveren volgens mij naast zit. En omdat Folkert-Jan dat kenmerkje van t4-5 uit de Nieuwe Nils (die grote rode waar iedereen deze dagen driftig in bladert) best mooi heeft vastgelegd.

Áls je mijn redenering zou volgen hou je Gierzwaluw over Albert.
Ik heb net echter een bewerking van FJ's foto gezien die midd. dekveren laten zien met zeer brede lichte toppen en een klein donker centrum. Mijns inziens duidelijk kenmerk pro Vale.

En dan vallen die lichte toppen makkelijk weg tegen de lichte achtergrond en lijken de donkere centra van de middelste dekveren donkere toppen te zijn van grote dekveren.
Zie ook de foto's van de Vale Gierzwaluw van 2006 in DB 28: 6 pagina409 plaat 587, daar zie je duidelijk de lichte toppen van de grote dekveren en de donkere centra van de grote dekveren.

Max Berlijn

Ik weet niet of het helemaal goed gaat/ is gegaan met de vogel van Enkhuizen zie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=9929&page=zoek
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Ben Gaxiola

Normaal staat Alex garant voor de betere platen, maar deze keer zou ik niet op zijn foto's afgaan, Max. Er zijn meer foto's gemaakt. Zie oa die van Herman Bouman.
Ben Gaxiola

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op oktober 26, 2013, 21:19:57 PM
Ik weet niet of het helemaal goed gaat/ is gegaan met de vogel van Enkhuizen zie http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=9929&page=zoek


Met andere woorden: Maak een net wat te slechte foto van een vale gierzwaluw en je denkt een gierzwaluw te hebben.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

@Folkert Jan, dat klopt op zich maar op alle foto's ook die van Bouman valt me op dat de vogel erg donker is en lijken de middelste omdervleugeldekveren ook donker, ik zie er eigenlijk geen Vale meer in, waarom wel eigenlijk...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Albert de Jong

De plaatjes van Herman staan hier: http://www.flickr.com/photos/birdaddict/10497605954/lightbox/ (naar rechts klikken). Het lichte paneel op de ondervleugel is op de tweede foto goed te zien en lijkt me best uitgebreid. Je zou denken dat het beest lichte middelste ondervleugeldekveren heeft.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

steenl

@Max. Ook de foto's van Michel Veldt gezien? Dan heb je geen twijfel meer.
Voor de rest ben ik het met je eens. In het veld is het zeer lastig om verschil tussen beide soorten te zien. Maar dat vind ik ook in Spanje etc.
Je moet de vogels echt dichtbij hebben.

Groet,

Edwin Russer

Citaat van: steenl op oktober 26, 2013, 22:18:42 PM
@Max. Ook de foto's van Michel Veldt gezien? Dan heb je geen twijfel meer.
Voor de rest ben ik het met je eens. In het veld is het zeer lastig om verschil tussen beide soorten te zien. Maar dat vind ik ook in Spanje etc.
Je moet de vogels echt dichtbij hebben.

Groet,


Die vanmorgen zijn bevestigd door Nils, zie alert.


http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=63162&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

RoelofdeB

Ik denk dat de foto's van Michel idd een Vale gierzwaluw laten zien, gisteren op Vlieland en ook bij de 2006 vogel blijkt echter steeds dat je ten tijde van een Gierzwaluwwaarneming moet weten waarnaar je precies kijkt. Je kunt niet volstaan met te zeggen dat er een Vale gierzwaluw rondvliegt en dat elke Gierzwaluw daarna dus een Vale is. Er duiken in dezelfde stroming ook Gierzwaluwen op en elke waarneming moet dus onafhankelijk worden gevalideerd. Dat kan m.i. alleen met behulp van (heel) goede foto's!

Alex Bos

Dank je voor je compliment Ben.

Ik zal even een originele foto van vanmiddag plaatsen. Dan begrijp je hoe moeilijk het is om er nog wat tekening uit te halen. Ik ben allang blij met het bewijsplaatje. Normaal zijn mijn foto's wel beter, maar wanneer er een knopje van je camera omgesprongen is en je hebt het niet in de gaten, krijg je dit soort baggerplaten.

Wanneer iemand er meer uit kan halen hoor ik het graag,  want dan mail ik het RAW bestand.

De foto's van Herman Bouman laten veel meer de werkelijke kleurstelling zien dan mijn foto's. Daarom ben ik blij dat ik niet de enige ben die foto's heeft.
Groeten Alex Bos

jvdlaan

Citaat van: steenl op oktober 26, 2013, 22:18:42 PM
@Max. Ook de foto's van Michel Veldt gezien? Dan heb je geen twijfel meer.
Voor de rest ben ik het met je eens. In het veld is het zeer lastig om verschil tussen beide soorten te zien. Maar dat vind ik ook in Spanje etc.
Je moet de vogels echt dichtbij hebben.

Groet,
Waar zijn die foto's te zien?

Max Berlijn

#45
Ik heb een foto van Michel gezien deze ochtend via de Whapp (maar waar zijn ze nu??), maar vond de vogel daar op ook erg donker. Ik ben gaan rijden vanwege het positieve commentaar van Nils hierop.
Ik geloof niet zo in de theorie van Roelof, de vogel maakte steeds exact hetzelfde rondje (verdween de laatste drie maal zelfs over hetzelfde bosje op de dijk) en durf er redelijk mijn hand voor in het vuur te steken dat iedereen vandaag bij Enkhuizen dezelfde vogel heeft gezien. Volgens mij moet er echt betere documentatie komen anders kan je dit geval vergeten.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Henri25

Citaat van: Henri25 op oktober 26, 2013, 20:45:25 PM
Citaat van: Steven Wytema op oktober 26, 2013, 20:43:06 PM
Citaat van: Albert de Jong op oktober 26, 2013, 18:53:22 PM
Een heel verhaal, Steven, maar zo houden we niks over: noch gierzwaluw, noch vale gierzwaluw. Dat is naar een soort toe redeneren die niet bestaat. Terwijl het volgens mij al heel wat is dat Folkert-Jan zo'n serie foto's eruit heeft weten te slepen. Ik heb helemaal geen verstand van vale gierzwaluwen, maar weet na vanmiddag wel dat je in het veld bar weinig kunt met middelste dekveren en dikke dijen. Dan blijven inderdaad de foto's over om uit te pluizen, in combinatie met de wel waargenomen kenmerken. Op basis van de plaatjes ga ik mee met Jan, omdat je er wat betreft de middelste dekveren volgens mij naast zit. En omdat Folkert-Jan dat kenmerkje van t4-5 uit de Nieuwe Nils (die grote rode waar iedereen deze dagen driftig in bladert) best mooi heeft vastgelegd.

Áls je mijn redenering zou volgen hou je Gierzwaluw over Albert.
Ik heb net echter een bewerking van FJ's foto gezien die midd. dekveren laten zien met zeer brede lichte toppen en een klein donker centrum. Mijns inziens duidelijk kenmerk pro Vale.

Zou deze bewerking hier gedeeld kunnen worden?

Niemand?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Folkert Jan

Denk dat we even geduld moeten hebben. Ik weet niet welke bewerking Steven heeft gezien, maar er zijn een aantal mensen die van mij een pakket met tientallen originelen hebben en daarmee bezig zijn.

Vandaag is er zowel 's morgens als 's middags nog gezocht naar de lauwersmeervogel, maar geen spoor meer helaas
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: Max Berlijn op oktober 26, 2013, 23:47:21 PM
Ik heb een foto van Michel gezien deze ochtend via de Whapp (maar waar zijn ze nu??), maar vond de vogel daar op ook erg donker. Ik ben gaan rijden vanwege het positieve commentaar van Nils hierop.
Ik geloof niet zo in de theorie van Roelof, de vogel maakte steeds exact hetzelfde rondje (verdween de laatste drie maal zelfs over hetzelfde bosje op de dijk) en durf er redelijk mijn hand voor in het vuur te steken dat iedereen vandaag bij Enkhuizen dezelfde vogel heeft gezien. Volgens mij moet er echt betere documentatie komen anders kan je dit geval vergeten.
Een kritische blik is goed, maar ik vind je wel erg pessimistisch. Ik denk dat er meer waarde en waarheid schuilt in de beschrijving van goede kenmerken die door zovelen gezien zijn dan aan slechte foto's die al zo vaak misleidend zijn gebleken. ALs er op zo'n foto kenmerken duidelijk zichtbaar zijn die hij niet mag hebben kan je er natuurlijk wat mee, maar dat de vogel donker "oogt" of bepaalde details niet goed zichtbaar zijn zegt alles over de foto en weinig over de vogel.
Theo van Veenendaal

Max Berlijn

#49
@Theo er zijn volgens mij maar heel weinig mensen op die dijk die kenmerken aan de vogel hebben gezien ( minder dan 10 heb ik inmiddels begrepen). Daarnaast zijn eenkleurige gierzwaluwen eigenlijk alleen "binnen te halen" met foto's. Je zal toch minimaal een foto moeten hebben van deze vogel waarover je geen discussie hebt, net zoals bij de twee gevallen van Vlie en die van het Lauwersmeer ? en ik heb die foto nog niet gezien van de Enkhuizenvogel..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HJDT

#50
Citaat van: Max Berlijn op oktober 26, 2013, 23:47:21 PM
Ik heb een foto van Michel gezien deze ochtend via de Whapp (maar waar zijn ze nu??), maar vond de vogel daar op ook erg donker. Ik ben gaan rijden vanwege het positieve commentaar van Nils hierop.
Ik geloof niet zo in de theorie van Roelof, de vogel maakte steeds exact hetzelfde rondje (verdween de laatste drie maal zelfs over hetzelfde bosje op de dijk) en durf er redelijk mijn hand voor in het vuur te steken dat iedereen vandaag bij Enkhuizen dezelfde vogel heeft gezien. Volgens mij moet er echt betere documentatie komen anders kan je dit geval vergeten.

Hi Max en anderen,

Ik ben er op dit moment mee bezig. Moet helaas wel eens werken (hebben we allemaal last van) en ben net thuis. Zie straks mijn waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/79917060 Ben benieuwd wat je er daarna van vind. Ook de mening van anderen is welkom overigens. . .

Denk trouwens dat je commentaar over het aantal mensen dat veel kenmerken aan de vogel heeft kunnen zien wel redelijk klopt. De groep van de waarneming van 11 uur (ca. 10 man inderdaad) heeft de vogel zelfs een stuk beter gezien dan ik en op veel kortere afstand. Moest eerst nog statief en camera "opbergen, daarna achter de meute aanrijden (vogel vloog toen boven het dorp) en tegen de tijd dat ik daar aankwam was de vogel alweer weg. De waarnemingen daarna waren van veel grotere afstand en/of onder veel ongunstiger lichtomstandigheden.

Groet Michel

P.S.
Het hierboven geschrevene nog eens nalezend realiseer ik me dat je zou kunnen lezen dat maar 10 man kenmerken hebben kunnen zien en de rest niet, dit is niet wat ik wil bedoel. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Theovanv

#51
Citaat van: Max Berlijn op oktober 27, 2013, 00:16:01 AM
@Theo er zijn volgens mij maar heel weinig mensen op die dijk die kenmerken aan de vogel hebben gezien ( minder dan 10 heb ik inmiddels begrepen). Daarnaast zijn eenkleurige gierzwaluwen eigenlijk alleen "binnen te halen" met foto's. Je zal toch minimaal een foto moeten hebben van deze vogel waarover je geen discussie hebt, net zoals bij de twee gevallen van Vlie en die van het Lauwersmeer ? en ik heb die foto nog niet gezien van de Enkhuizenvogel..
Ik heb toch heel veel mensen gesproken die wel een goede beschrijving hebben en goede kenmerken hebben gezien. Lichte, bruinige gierzwaluw met lichte keelvlek en tweekleurige ondervleugels oa is iets wat ik veel gehoord heb. De enige paar die wat twijfelachtig waren waren die mensen die hem zelf niet of niet goed genoeg gezien hadden. Helemaal de waarnemers van begin van de middag hebben hem goed kunnen zien. En heb je ook de foto's van Herman Bouwman gezien? Lijkt me weinig mis mee? http://www.flickr.com/photos/birdaddict/10497605954/lightbox/



Theo van Veenendaal

Steven Wytema

Citaat van: Theovanv op oktober 27, 2013, 01:01:43 AM
Citaat van: Max Berlijn op oktober 27, 2013, 00:16:01 AM
@Theo er zijn volgens mij maar heel weinig mensen op die dijk die kenmerken aan de vogel hebben gezien ( minder dan 10 heb ik inmiddels begrepen). Daarnaast zijn eenkleurige gierzwaluwen eigenlijk alleen "binnen te halen" met foto's. Je zal toch minimaal een foto moeten hebben van deze vogel waarover je geen discussie hebt, net zoals bij de twee gevallen van Vlie en die van het Lauwersmeer ? en ik heb die foto nog niet gezien van de Enkhuizenvogel..
Ik heb toch heel veel mensen gesproken die wel een goede beschrijving hebben en goede kenmerken hebben gezien. Lichte, bruinige gierzwaluw met lichte keelvlek en tweekleurige ondervleugels oa is iets wat ik veel gehoord heb. De enige paar die wat twijfelachtig waren waren die mensen die hem zelf niet of niet goed genoeg gezien hadden. Helemaal de waarnemers van begin van de middag hebben hem goed kunnen zien. En heb je ook de foto's van Herman Bouwman gezien? Lijkt me weinig mis mee? http://www.flickr.com/photos/birdaddict/10497605954/lightbox/
" Lichte, bruinige gierzwaluw met lichte keelvlek en tweekleurige ondervleugels" past ook heel goed op menig random 1e w Gierzwaluw Theo.
Sterker nog: ik was nog niet overtuigd van Vale Gierzwaluw (van Vlie) totdat de vogel op c 30-40 meter van ons vloog.
Foto's van Herman -with all due respect- laten misschien nog meer onduidelijkheid open dan de fotos van Texel en Lauwersoog.
Heel even duidelijk: Max' punt dat de vogel rondjes vloog ondersteun ik volop (zie ook vogel van Vlie), en ik weet zeker dat (gezien foto's Michel die ik al langs heb zien komen) het er eentje is.
Maar als je geen camera hebt dan kan je het aanvaarden van zon vogel wel shaken (helaas dus denk ik voor Pieter Dhaluin - vogel bij Breskens).

Terzijde: op Facebook zijn foto's langsgekomen van een vogel bij Lauwersoog in 2006 wat mijns inziens ook een Vale is.
Gevalletje oud nieuws, maar toch
Steven Wytema


Theovanv

Citaat van: Steven Wytema op oktober 27, 2013, 01:18:41 AM
Citaat van: Theovanv op oktober 27, 2013, 01:01:43 AM
Citaat van: Max Berlijn op oktober 27, 2013, 00:16:01 AM
@Theo er zijn volgens mij maar heel weinig mensen op die dijk die kenmerken aan de vogel hebben gezien ( minder dan 10 heb ik inmiddels begrepen). Daarnaast zijn eenkleurige gierzwaluwen eigenlijk alleen "binnen te halen" met foto's. Je zal toch minimaal een foto moeten hebben van deze vogel waarover je geen discussie hebt, net zoals bij de twee gevallen van Vlie en die van het Lauwersmeer ? en ik heb die foto nog niet gezien van de Enkhuizenvogel..
Ik heb toch heel veel mensen gesproken die wel een goede beschrijving hebben en goede kenmerken hebben gezien. Lichte, bruinige gierzwaluw met lichte keelvlek en tweekleurige ondervleugels oa is iets wat ik veel gehoord heb. De enige paar die wat twijfelachtig waren waren die mensen die hem zelf niet of niet goed genoeg gezien hadden. Helemaal de waarnemers van begin van de middag hebben hem goed kunnen zien. En heb je ook de foto's van Herman Bouwman gezien? Lijkt me weinig mis mee? http://www.flickr.com/photos/birdaddict/10497605954/lightbox/
" Lichte, bruinige gierzwaluw met lichte keelvlek en tweekleurige ondervleugels" past ook heel goed op menig random 1e w Gierzwaluw Theo.
Sterker nog: ik was nog niet overtuigd van Vale Gierzwaluw (van Vlie) totdat de vogel op c 30-40 meter van ons vloog.
Foto's van Herman -with all due respect- laten misschien nog meer onduidelijkheid open dan de fotos van Texel en Lauwersoog.
Heel even duidelijk: Max' punt dat de vogel rondjes vloog ondersteun ik volop (zie ook vogel van Vlie), en ik weet zeker dat (gezien foto's Michel die ik al langs heb zien komen) het er eentje is.
Maar als je geen camera hebt dan kan je het aanvaarden van zon vogel wel shaken (helaas dus denk ik voor Pieter Dhaluin - vogel bij Breskens).

Terzijde: op Facebook zijn foto's langsgekomen van een vogel bij Lauwersoog in 2006 wat mijns inziens ook een Vale is.
Gevalletje oud nieuws, maar toch
Ik had het ook niet over de eisen voor aanvaarding, maar over of het er een is of niet.
Theo van Veenendaal

HJDT

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

#55
Met veel dank aan Jaap Denee die vrijwillig aanbood tot diep in de nacht aan mijn foto's te werken van de lauwersmeer vogel.





Nu eerst slapen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

Kijk, zo krijg je mensen stil  B) :duim:
Gefeliciteerd!
Steven Wytema


Pim

De waarneming van 12.40 uur (circa) was helemaal niet mijlenver. De vogel vloog boven de schuur naast de dijk (binnendijks). Hij was in de telescoop goed te zien en als hij even draaide kon je kleur en contrast goed zien. En als hij verder vloog was hij inderdaad donker. Wat mij betreft een prima vale gierzwaluw. Hij vloog vanaf de schuur met een boog naar het IJsselmeer. Volgens mij is de waarneming later op de dag van veel grotere afstand geweest en dan is het inderdaad een donker beest. Denk dat de foto's van Michel maar beoordeeld moeten worden door de echte cracks (lees CDNA).


Op het kaartje zie je de route die de vogel aflegde, hij is minutenlang gezien. Bij de blauwe pijl stonden honderd plus waarnemers. Ben benieuwd waar de vogel later op de dag is gezien.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Max Berlijn

#58
Nou door de foto's van Michel ben ik stil, volgens mij zit dat wel goed (blijft een donkerder beest dan bijv Vlie 06). Zelf heb ik de vogel gezien zoals Theo in de algemene beschrijving geeft en dat is veel te weinig voor aanvaarding. Volgens mij kan je een VaGie heel lang dichtbij hebben en weinig er aan zien, soms zie je meer als die in een bepaald licht ver af vliegt (afstand is dus niet bepaald een issue) maar het meest zal je altijd op goede foto's moeten zien. Volgens mij is deze soort voor aanvaarding zonder goede foto's niet geschikt. Ik haal mijn vraagteken weg. Bedankt! Mijn tweede na Vlie 2006 (die ik veel beter en langduriger gezien heb maar ook daar heel blij met de foto's ben....).
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Resumerend drie Vale Gierzwaluwen dus, Vlie, Lauwers en Enkhuizen, en nu nog een discussie vogel van Texel.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.