grote roofvogel

Gestart door Paul van Eik, oktober 27, 2013, 18:21:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Paul van Eik

Vanmiddag gezien in de Ternaarderpolder (Frl) achter de zeedijk. Hij was zodanig groot (een enorm pak veren zeker in vergelijk de kievitten) waardoor ik dacht aan een Zeearend. Maar zeker weten doe ik het niet, dus als iemand...
Met vriendelijke groet,
Paul

Joris Verhees

Met groet, Joris Verhees

Paul van Eik

Bedankt voor je reactie. Ik wil het graag van je aannemen, maar volgens de ANWB vogelgids is een kievit 28-31 cm en een buizerd 46-58cm. Volgens mij kan de kievit er 3 keer in en dan kom ik uitgaande van 28cm op een Buizerd van 84 cm, dat lijkt me wel erg groot voor een Buizerd.
Met vriendelijke groet,
Paul

Vincent Hart

Vergelijken van vogels op verschillende afstanden met verschillende scherptes op een foto leidt wel vaker tot (schijnbaar) vreemde resultaten. Het wordt er niet minder een buizerd van.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Paul van Eik

niet voor timmerman in de wieg gelegd dus, bedankt voor jullie hulp!
Met vriendelijke groet,
Paul

BramtK

En een vogel op de achtergrond lijkt in verhouding tot vogels dichterbij vaak groter dan dat hij in werkelijkheid is, dat wordt trouwens ook in de ANWB-gids behandeld. Zie de inleiding.
Groeten,

Bram ter Keurs

Paul van Eik

#6
Bedankt Bram, maar dat gaat over de indruk die je krijgt van de grootte van vogel die verder weg staat dan van een vogel meer op de voorgrond. Maar feitelijk zal in een foto een vogel op de achtergrond nooit groter weergegeven worden dan eenzelfde vogel die meer naar voren staat. Met andere woorden als de kievitten naast de Buizerd zouden hebben gestaan, zouden ze in de foto niet groter zijn weergegeven dan nu, integendeel.
Met vriendelijke groet,
Paul

Vincent Hart

Zeker wel! Zie bijvoorbeeld de passage over telelenzen onder het kopje Perspectief op http://z-drenthe-hulp.hcc.nl/dcamera.html
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Paul van Eik

#8
Zeker niet. Ook in dit artikel gaat het over de verhouding tussen voor- en achtergrond bij gebruik van een tele, waardoor de achtergrond bij gebruik van een tele verhoudingsgewijs groot lijkt ten opzichte van de voorgrond. Maar ik bedoel met 'feitelijk niet groter worden weergegeven dan de voorgrond'; als jij met een tele gelijktijdig een Brandgans op 50 meter en één op 75 meter fotografeert dan zal de Brandgans op 75 meter op de foto niet groter worden weergegeven dan die op 50 meter (lineaaltje), maar verhoudingsgewijs wel groter lijken ten opzichte van de Brandgans op 50 meter. Optisch bedrog omdat de diepte in elkaar wordt gedrukt. Voor mijn verhaal betekent dit dat de kievit zeker niet groter zou zijn geweest als hij naast de Buizerd had gestaan. Echter door het optische bedrog had ik wel de indruk dat de Kievit 3x in de Buizerd zou passen, dat blijkt niet waar te zijn, zie foto. Ik houd het op een Buizerd van 58 cm.
Met vriendelijke groet,
Paul

evertdirks

Er zitten geen kenmerken in van een zeearend en alle kenmerken van een buizerd.
Volgens mij is dat voor het determineren belangrijker dan de geschatte grote.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Frank van de Putte

Ter vergelijking; hier een Zeearend (met Kieviten), en let op die enorme snavel vergeleken met de buizerd hierboven.




Groetjes,

Frank van de Putte

Paul van Eik

Volgens mij waren we er al uit, maar bedankt voor de bijdragen.
Met vriendelijke groet,
Paul