Ervaringen swarovski

Gestart door Marie-Jose, oktober 25, 2013, 19:16:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marie-Jose

Hallo,

In mijn vorige topic ben ik op zoek naar info over telescopen daar ik er eentje wil gaan aanschaffen. Ik heb nu een bedrag van 2250 euro in gedachten (denk dat ik nog wel even door ga sparen).
Vanmiddag bij de vogelbescherming geweest en heb nu door diverse telescopen gekeken en dingen kunnen "voelen". Daardoor heb ik nu een beetje een voorkeur gekregen voor de swarovski ATS 65 HD en de ATS 80 HD, welke oculair ben ik nog niet helemaal uit. Wie heeft er ervaringen met deze telescopen?
En wie heeft er ervaring met het statief van de vogelbescherming zelf? of tips over een statief?

Ik ben erg benieuwd!

Groetjes Marie-Jose


Dirk van Opheusden

Dat je 'een beetje een voorkeur' voor deze telescopen hebt gekregen is niet zo gek - het zijn allebei toptelescopen. Ik weet niet naar wat voor ervaringen je op zoek bent, maar aan een van deze telescopen doe je nooit een miskoop.
Dirk van Opheusden

Marie-Jose

Hallo,

Ik ben in twijfel voor de 65 of de 82 mm. Ik zou graag willen weten of je dit verschil in het veld heel goed merk, het prijsverschil is namelijk zo'n 600 euro. En aangezien ik een telescoop wil gaan aanschaffen voor misschien wel mijn hele leven wil ik de beste beslissing maken.
Wat me voornamelijk aan het twijfelen brengt is het feit dat ik ook vaak ga wandelen en de telescoop dan ook graag mee wil nemen en ook op vakantie. Dan is een 65 mm qua gewicht en afmetingen makkelijker meenemen als een 82 mm.
Ik hoop voordat ik tot aanschaffen over ga ik de beide kijkers in het veld zou kunnen "testen". Ik heb er bij de vogelbescherming wel door kunnen kijken maar dat is natuurlijk anders als dat je bv in zeeland staat of op de hei.
Vandaar dus mijn vraag maar ervaringen.

Groetjes Marie-Jose

KorHaan

Citaat van: Marie-Jose op oktober 26, 2013, 19:23:01 PM
Hallo,

Ik ben in twijfel voor de 65 of de 82 mm.(...)


(...) Wat me voornamelijk aan het twijfelen brengt is het feit dat ik ook vaak ga wandelen en de telescoop dan ook graag mee wil nemen en ook op vakantie. Dan is een 65 mm qua gewicht en afmetingen makkelijker meenemen als een 82 mm.



Groetjes Marie-Jose


Marie-Jose,


Neem maar van mij aan dat een 65 mm een stuk makkelijker mee te nemen is dan een 80 of 82mm. Het verschil in het veld zie je alleen bij twitches waar de mannen met de grote toeters staan  ;D  maar dat verschil zit hem meer in afgunst dan in optiek  :D .


Met een topmerk 65 mm zit je ALTIJD goed ( wel de HD versie) en je neemt hem vaker mee, dus je ziet er ook meer mee. Carbon statief erbij en klaar; daar kun je jaren mee vooruit.


Dit baseer ik op jarenlange gebruikservaring met 5 telescopen...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

hiskodevries

Marie-José woon je in de buurt van Utrecht? Dan mag je mijn 65hd wel een dagje lenen, met Carbon statief.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marie-Jose

Hoi Hisko,

Ik woon niet in de buurt van Utrecht maar rij er graag een keer naar toe als ik de mogelijkheid aangeboden krijg om een telescoop een dagje te mogen testen :-). Dat zou echt super zijn want dan kan ik hem echt "ervaren". Ook fijn dat je een carbonstatief hebt want die wil ik waarschijnlijk ook gaan aanschaffen.
Misschien handig om even privé af te spreken over hoe en wat.

Groetjes Marie-Jose

Vincent Martens

Ik ben heel tevreden met mijn 65mm telescoop. Klein, makkelijk mee te nemen in fietstas of rugzak, en optisch ook dik in orde.  Geen Swarovski overigens maar een wat minder bekende telescoop, de zeer compacte Pentax PF65ED.
Een Swarovski 65mm zal optisch wel iets beter zijn, maar nieuw ook bijna tweemaal zo duur.

groeten, Vincent

SlechtValk

Citaat van: KorHaan op oktober 26, 2013, 19:41:06 PM
<...>
Carbon statief erbij en klaar; daar kun je jaren mee vooruit.
<...>

Carbon statiefjes zijn dan wel lekker licht (en toch stevig) en neem je daarom makkelijk mee, maar elk voordeel hep [sic] natuurlijk weer zijn nadeel. In het weer van bijvoorbeeld vandaag (aan de kust) wil je liever een looiig statief, om trilling/wegwaaien zo veel moelijk te voorkomen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

Citaat van: SlechtValk op oktober 28, 2013, 14:05:24 PM
Citaat van: KorHaan op oktober 26, 2013, 19:41:06 PM
<...>
Carbon statief erbij en klaar; daar kun je jaren mee vooruit.
<...>

Carbon statiefjes zijn dan wel lekker licht (en toch stevig) en neem je daarom makkelijk mee, maar elk voordeel hep [sic] natuurlijk weer zijn nadeel. In het weer van bijvoorbeeld vandaag (aan de kust) wil je liever een looiig statief, om trilling/wegwaaien zo veel moelijk te voorkomen.



Met het weer van vandaag heb je alleen wat aan een betonnen statief...
Voor aan zee, op een zeetrekpost: ik zie voor mijn geestesoog een betonnen muur van 20-30 meter met om de anderhalve meter een verankerde bout waar je je statiefkop in draait.
Scoop erop en kijken maar. Als ik de Staatsloterij win, ga ik dat realiseren.  ;D


Maar in je verhaal zit natuurlijk een waarheid als een koe, Stefan; een zwaar statief is bij harde wind beter dan een licht statief. Helaas zit je altijd met een compromis, want je wilt een draagbaar geheel. Voor zeetrek is een loodzwaar statief altijd goed, maar als je wilt wandelen kun je het best een licht carbonstatief hebben. Overigens ben ik van mening dat er wel betere carbonstatieven mogen komen, waarbij de bovenste pootdelen een doorsnee mogen hebben van 36 mm of meer. Liefst 40 mm. Het onderste pootdeel - de bottleneck van de stabiele opbouw - is dan 28 of 32 mm. Ook een dikkere middenkolom zou wel fijn zijn. De dikte van de poten en van de middenkolom bepaalt de stabiliteit uiteindelijk voor een groot deel, dus waarom geen XXL carbonstatief?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

Beste remedie bij winderig weer: gebruik een walkstool achter een zo laag mogelijk statief met ingeschoven poten en middenkolom.


SlechtValk

Citaat van: KorHaan op oktober 28, 2013, 17:30:50 PM
Met het weer van vandaag heb je alleen wat aan een betonnen statief...
<...>
Maar in je verhaal zit natuurlijk een waarheid als een koe, Stefan; een zwaar statief is bij harde wind beter dan een licht statief.
<...>

Mijn opmerking was ook niet bedoeld om een carbon statief af te raden, alswel om ook de nadelen te belichten.

En de rest van je reactie geeft meteen duidelijk weer wat ik bedoelde. Keus voor een bepaalde telescoop of een bepaald statief is zeer afhankelijk van wat je ermee wilt. Wil je alleen maar gaan zeetrektellen dan kun je beter voor een zwaarder statief gaan. Vermoedelijk is topicstarter meer op zoek naar iets allrounds (wat ook makkelijk mee te nemen is) en dan weegt het grootste voordeel van carbon (lichtgewicht) vaak op tegen de nadelen (waaronder nogal vatbaar voor wind).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rene Janssen

Ik heb een Swarovski carbonstatief er bij gekocht: echt een afrader! Wat is dat een labiel flutstatief voor veel te veel geld! En die kop is ook echt slecht. Dat geld had ik beter kunnen besteden, bij nader inzien. Carbon is zeker fijn, maar die kop van bij dat Swarofki statief is echt 3 keer niets...
René Janssen

SlechtValk

Citaat van: Rene Janssen op december 17, 2013, 00:48:57 AM
Ik heb een Swarovski carbonstatief er bij gekocht: echt een afrader! Wat is dat een labiel flutstatief voor veel te veel geld! En die kop is ook echt slecht. Dat geld had ik beter kunnen besteden, bij nader inzien. Carbon is zeker fijn, maar die kop van bij dat Swarofki statief is echt 3 keer niets...

Bij zo'n bericht is het wel altijd handig om even een merk en model/type(nummer) te vermelden, want die willen soms ook nog wel verschillen.

En om het helemaal compleet te maken: wat er nou werkelijk zo labiel en slecht aan is (wat zijn de zwakke punten)?

EDIT: oh wait, merk staat er geloof ik... ik las het even iets anders... alsof er tussen Swarovski en carbonstatief een komma stond ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Wilfred

#13
Reactie op laatste bericht van Rene; Ofschoon het meestal aangepaste versies zijn van manfrotto lees ik doorgaans weinig positiefs over de (carbon) statieven en koppen van Swarovski.
Blijkt ook maar weer dat carbon niet altijd het toverwoord is en dus niet elk carbon statief automatisch ook goed hoeft te zijn.
Blijkt bovenal maar weer hoe belangrijk ook de kop is in het geheel.
Tip: kijk eens naar statief en koppen tests van de twentse vogelwerkgroep.



Jeroen Nagtegaal

De huidige reeks Swarovski statieven is niet van Manfrotto. Meest gebruikt blijkt volgens mij nog altijd een Manfrotto 055XB met een 128RC kop. Die waren ooit ook onder de naam van Swarovski verkrijgbaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

M. Hoogteijling

Huidige serie Swaro-statieven zijn verbouwde Vanguards.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling