Kleine Mantel met 2 generaties handpennen

Gestart door Bram Rijksen, mei 29, 2007, 09:33:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Volgens mij zie ik daar een nieuwe P-6 op de oude handpennen liggen: dat was (tot voor kort) toch vooral een fuscus-dingetje?  

ruud_altenburg

Hallo Bram,

Jonsson nam in 1998 aan dat gestaakte rui in 3kj vogels karakteristiek was voor fuscus. Ondertussen weten we dat het fenomeen ook in intermedius en zelfs in graellsii voorkomt. Zie bv

http://www.gull-research.org/lbbg3cyc/nos4217224.htm
http://www.gull-research.org/lbbg3cya/5366282.htm

en het artikel van ons in Birding World (2005). Gestaakte rui in 3kj intermedius is geen zeldzaam fenomeen overigens.

Jouw vogel is echter geen 3kj maar waarschijnlijk een 4kj of zelfs een 5kj. Een foto van de kop zou duidelijkheid kunnen scheppen.

Ik ben vanmiddag sinds lange tijd weer eens langs de Erasmusgracht gaan kijken en kwam daar deze vogel tegen. Leeftijdsbepaling van dergelijke vogels kan erg lastig zijn: gesleten grijze grote dekveren wijst sterk in de richting van een 4kj. Deze vogel liet overigens een leuk ruipatroon zien.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

Hierbij nog een plaatje van de open vleugel. Duidelijk te zien is dat er twee verschillende generaties handpennen aanwezig zijn. P1, 4, 5, 7 en 8 lijken derde generatie handpennen, terwijl P2, 3, 6 (sterk gesleten), 9 en 10 tweede generatie handpennen zijn. Het grappige is dat dit patroon vrijwel symmetrisch was: links waren P7, 9 en 10 oud en P4, 6 en 8 nieuw (rest niet kunnen beoordelen). Hoe dat samengaat met het uiterlijk van een 4kj vogel is interessant...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

theomuusse

Het kan saman gaan met een 3cy...
Theo

Bram Rijksen

en toch, als ik die snavel zo zie, zou ik een derde kj. vermoeden. Hij is in ieder geval vergelijkbaar met die van de derde kj vogel erachter

theomuusse

Snavel past goed op 3cy ja, minder goed maar mogelijk voor een 4cy. Tricky maargegven de rest van  het kleed neig ik ook naar 4cy. Een ruischeiding in de hand heb ik nooit met zekerheid in een 5cy gezien.
Wel in een 4cy (geringd) en zeker envooral in 3cy.
Theo