Wiite knolamaniet?

Gestart door a3ana, oktober 25, 2013, 16:49:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

a3ana

Hallo allemaal,

Is deze witte een witte knolamaniet of heb ik me weer eens bij de neus laten nemen?
Afmetingen kloppen wel, hoed-uiterlijk ook, hij kleeft beslist niet, maar......

Ik twijfel wat bij het zien van de steel... die is onderaan vlak boven de beurs wel degelijk wat lichtbruin verkleurd, was al bij het jonge exemplaar. (foto1)

En de ring is ook een wat vreemd verhaal... zie de onderste vd 5 foto's van de zeer oude variant. Die 2 kleine krularmpjes vlak onder de hoed, met erboven duidelijk een andere steelstructuur dan eronder, is dat ook een ring te noemen?

Benieuwd naar reacties.
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

wimperzwam

Gewone witte vorm van de Gele knolamaniet (Amanita citrina). De ( schijnbare) beurs is onstaan omdat vermoedelijk door de weersomstandigheden de buitenste steellaag gebarste is en wat losgekomen van de rest van de steel en door indroging "gekruld". Let ook op de velumresten op de hoed.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a3ana

hallo henk,

dank voor je uitleg over "vreemde" krullen aan de steel....  dus hierdoor is de oorspronkelijke ring teloor gegaan.

en die velumresten op de hoed... die zijn dus te donker voor de witte knolamaniet?

enfin dan gaat ie de boeken in als een gele knolamaniet die gewoon erg licht is.

bedankt.
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana