Hoofdmenu

Ringgegevens opslaan

Gestart door Caspergr, oktober 24, 2013, 19:57:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Hallo
Ik ben niet een hele fanatieke ringaflezer maar als ik er op uit ga probeer ik toch altijd wel een vogel met een ring te vinden. Nu houdt ik alle geringde vogels die ik zie bij via Excel. Dit ging heel lang goed maar ik heb nu zo veel ringen afgelezen dat dit (op de manier hoe ik het doe dan) onoverzichtelijk gaat worden. Nu vraag ik me af of jullie ook alle geringde vogels die jullie zien bijhouden en zo ja hoe dan? Misschien zoiets als dit: http://gullstothehorizon.wordpress.com/2013/07/18/new-database-project-working-towards-a-new-version/ alleen moet je hiervoor betalen... Heeft iemand goede manier hiervoor? Ik hoor het wel.

tarsiger

Goede vraag Casper, ik ging dat hier ook eens vragen. Zelf hou ik ook alles nog bij in Excel, maar ook hier begint het wat veel te worden...

Simon Feys

Botervlieg

Ik hou het ook bij. In een tabel in word. Document/blad horizontaal en dan heel klein lettertype. Je kan op je pc en telefoon toch inzoomen als je het wilt lezen.
Ik heb in de kolommen naast elkaar de volgende gegevens:

Datum - soort - locatie waarneming - Ringtype - Ringnummer - leeftijd - Ringer - Ringplaats - Afstand - Informatie - Gemeld - Link naar waarneming.

Vogels waarbij ik erbij was toen ze geringd werden (zijn er niet zoveel) zet ik met lichtgele achtergrond van de hele regel van elk hele vak.
Vogels waar ik erbij was toen ze geringd werden en die ik later zelf weer heb afgelezen doe ik alleen de achtergrond van de letters lichtgeel (dus niet het hele vak)
Vogels die ik heb afgelezen die geringd zijn in het buitenland geef ik de hele regel (elk heel vak) een lichtblauwe achtergrondkleur.

Ik maak dit in word en sla het ook op als pdf. Die pdf zet ik op mijn smartphone om het gemakkelijk in het veld ook eens te kunnen raadplegen.
Ik heb de oudste waarnemingen onderaan, en de nieuwste waarnemingen bovenaan.

Datum: Waarop ik de waarneming deed.

Soort: Soort vogel bijv kokmeeuw

Locatie waarneming: Bijv Haarlem centrum of IJmuiden pier ofzo

Ringtype: M (=Metaal) of kleurring als ze links & rechts kleurring(en) hebben. Of de kleur als ze 1 kleurring hebben (groen, wit, rood, etc).
Meestal zet ik er ook een streepje achter en daarna een R(echts) of L(inks). Dus bijv "M - L (enter) Groen - R.
(En dan in het vakje ernaast ringnummers bovenaan die van de metalen ring en er onder die van de groene ring.)

Ringnummer: bijv NLA 3.456.789 of V.A of B1R2 (Blauw 1 rood 2) of wat dan ook.

Leeftijd: Leeftijd van de vogel op het moment van waarnemen aan de hand van de ringgegevens die ik heb ontvangen. Dus in 2002 geringd als ouder dan 3e kj dan zet ik bij leeftijd >14e kj

Ringer: Bijv Frank Majoor

Ringplaats: Bijv. IJmuiden Forteiland

Afstand: Afstand van de ringplaats tot aan waar ik het heb waargenomen. Bijv 60km of 320km

Informatie: Diverse informatie. Bijv kort waar de vogel nog meer is geweest (lifehistory) of gewoon in 1 regel wanneer de vogel geringd is, met leeftijd (toen) en geslacht. (bijv geringd in 2002 als 3e kj man). Ik gebruik dit echt voor van alles. Ik zet er ook wel het mailadres neer als de vogel geringd is in het buitenland en ik die ringer moet mailen. Dan kan ik later - mocht ik die vogel nog eens zien - gemakkelijk het mailadres weer erbij pakken.

Gemeld: Soms meld ik een ring niet meteen (bijv even geen tijd voor) dan zet ik daar "Nee" en als ik het wel heb gemeld bij Geese/griel/ringer dan zet ik daar "Ja". In plaats van "Ja" zet ik ook wel eens neer waar ik het gemeld heb. Bijv "griel" of "Excel" als ik er een excel van ontvangen heb.

Link naar de waarneming: Spreekt voor zich.

frankmeer

Net als Marleen gebruik ik ook een tabel in Word om mijn aflezingen voor mezelf overzichtelijk bij elkaar te houden, met een soortgelijke opbouw. Daarnaast heb ik een mapje waarin ik de life histories en andere info over projecten e.d. opsla.
Frank van der Meer

Caspergr

Ik heb het dus precies zo maar dan in Excel. Ook heb ik een apart mapje met foto's en de life history's maar dat wordt nou juist zo onoverzichtelijk. Was er maar een betere manier waarbij je dit heel handig allemaal bij elkaar kon doen.

Botervlieg

Citaat van: Caspergr op oktober 25, 2013, 13:25:27 PM
Ik heb het dus precies zo maar dan in Excel. Ook heb ik een apart mapje met foto's en de life history's maar dat wordt nou juist zo onoverzichtelijk. Was er maar een betere manier waarbij je dit heel handig allemaal bij elkaar kon doen.

Hoe heb je dat mapje nu ingedeeld en hoe doe je de bestandsnamen?

HPM

In Excel of LibreOffice kan natuurlijk een heleboel, maar je kan ook eens KeyNote kijken.
https://code.google.com/p/keynote-nf/  Dat gebruik ik voor mijn geluiden administratie. Daarvoor heb ik een vast 'formulier' gemaakt en daaronder heb ik dan nog zeeen van ruimte voor als ik nog meer wil.
Herman van der Meer

nlzorg01

Citaat van: Caspergr op oktober 24, 2013, 19:57:13 PM
Misschien zoiets als dit: http://gullstothehorizon.wordpress.com/2013/07/18/new-database-project-working-towards-a-new-version/ alleen moet je hiervoor betalen...
Ik gebruik deze inmiddels (Maarten heeft me enorm geholpen) een aantal jaren en tot volle tevredenheid. Andere systemen (word, excel) zijn uitstekend om in te voeren. Zoeken is echter veel lastiger om maar niet te sprekenover tabellen met overzichten. Ik vind het de investering zeker waard.

Frank van de Putte

Je kunt ook in Excel in  aparte kolommen hyperlinks plaatsen naar bijbehorende foto's / life history's, die kun je dan wel eenvoudig openen/vinden.
Alleen moet je dan later natuurlijk niet gaan rommelen met namen van die bestanden en/of de mappen, dan wordt het een zootje...
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: Frank van de Putte op oktober 25, 2013, 14:32:46 PM
Je kunt ook in Excel in  aparte kolommen hyperlinks plaatsen naar bijbehorende foto's / life history's, die kun je dan wel eenvoudig openen/vinden.
Alleen moet je dan later natuurlijk niet gaan rommelen met namen van die bestanden en/of de mappen, dan wordt het een zootje...

Je kan foto's ook direct in sheets zetten.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Citaat van: HPM op oktober 25, 2013, 15:57:17 PM

Tsja dat kan al lijkt dat me niet erg praktisch, maar met Excel kun je meer dan veel mensen weten (draaitabellen, invoerformulieren ed), 't is lang geleden dat ik er zelf mee heb gewerkt, dus ik weet ook niet alles meer. Maar je kunt er in elk geval een stuk meer mee dan met een tabelletje in Word.
Groetjes,

Frank van de Putte

HPM

Citaat van: Frank van de Putte op oktober 25, 2013, 19:04:11 PM
Citaat van: HPM op oktober 25, 2013, 15:57:17 PM

Tsja dat kan al lijkt dat me niet erg praktisch, maar met Excel kun je meer dan veel mensen weten (draaitabellen, invoerformulieren ed), 't is lang geleden dat ik er zelf mee heb gewerkt, dus ik weet ook niet alles meer. Maar je kunt er in elk geval een stuk meer mee dan met een tabelletje in Word.

Ja, daarom schreef ik eerder ook 'In Excel of LibreOffice kan natuurlijk een heleboel'.  Ik gebruik veelvuldig kruistabellen  ('Pivot Tables' in Libre) om gegevens te sorteren, samen te vatten en te analyseren. En je kan nog veel verder gaan.
Veel foto's in je sheets is inderdaad niet handig, al was het maar omdat dan de bestanden wel erg groot worden. Maar het kan wel.
Herman van der Meer

Frank van de Putte

Ik heb overigens gehoord dat ene Hisko de Vries aardig bedreven is in het maken van databases, hij kan vast wel iets voor je betekenen; ( ;D )
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.0
Groetjes,

Frank van de Putte

escher

Ik heb gehoord dat de mensen achter waarneming.nl bezig zijn met het maken van animal track.
Hier kun je straks al je ringen invoeren en bekijken. Misschien bouwen ze er ook wel een tooltje in voor je eigen database??
Ook ik gebruik nu excel met verschillende tabbladen per soort.
Groeten Carl
Groeten Carl Zuhorn