lichtgevende duizendpoot

Gestart door jlokker, oktober 26, 2013, 22:06:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jlokker

Tijdens de 'nacht van de nacht' troffen wij een lichtgevende duizendpoot. Wanneer het beestje liep, straalde het een witgeel licht uit.
Werd ontdekt door een jochie. Hij zag iets wat licht gaf op de grond. Wij zagen allemaal hetzelfde. Minimaal twee stuks. Pas met zaklamp erbij zagen we dat het een duizendpoot was. Er was zeker geen sprake van weerkaatsing of weerspiegeling. Het betrof een duizendpoot van zo'n 2,5 cm en hij leek me roodachtig in het licht van de zaklamp.
Komt dit vaker voor? Welke soort zou dit kunnen zijn?  Ik ken luminiscentie alleen van glimwormen en vuurvliegjes. Wie kan me hier meer over vertellen, want ik ben erg nieuwsgierig geraakt! Zie mijn waarneming, d.d. 26-10-2013, 20.50 uur

Arp

Hallo jlokker(?)

Welkom op het forum :)

Er zijn idd een paar bioluminiscente aardkruipers (dat zijn de lange, dunne duizendpoten met meer dan 22 paar poten) - als het dier roodachtig was is er een goede kans dat je Geophilus carpophagus hebt gezien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hmm, kennelijk kan Strigamia crassipes ook lichtgevend zijn - die is ook rood - van die soort had ik het niet in m'n hoofd zitten :-X

Misschien dat Matty er nog wat meer over kan zeggen (bijvoorbeeld of ze helemaal glimmen of alleen glimmende prut afscheiden)

Hier is nog wat info: http://books.google.nl/books?id=AEp22u6tJgsC&pg=PA344
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)