Marterachtige in Den Haag

Gestart door bartho, oktober 24, 2013, 00:00:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

bartho

Ik kwam afgelopen maandag  rond 11 uur s'avonds bij ons de wijk in rijden. Ik woon in Den Haag Zuid, langs het park de Uithof. Ik reed langs een braakliggend terrein waar woningbouw wordt voorbereid. Langs de rand van de weg zie ik een donker dier voor me uitlopen. Een kleur kan ik niet duiden om twee redenen: ik ben  kleurenblind en de weg wordt verlicht met natriumlampen die kleuraanduiding uberhaupt moeilijk maken. Ik denk aan een kat, het dier is ook zo groot, maar de motoriek wijst op iets anders. Het is duidelijk een marterachtige. Het dier heeft een forse staart. Ik zie geen patronen op de pels, geen lichte of witte vlekken maar ik heb het beest alleen van achter gezien. Het enige wat ik kan zien is dat het dier donker van kleur is. Het dier loopt even door in het licht van mijn koplampen maar  vlucht onder het hek door een buis in. Ik ben gestopt en zie het dier over het braakliggend terrein (een bekende roestplaats voor veel ganzensoorten) verder de nacht in lopen.
De meest voor de hand liggende soort is een bunzing. Die worden niet vaak in de buurt gespot, maar meer dan waarschijnlijk wel aanwezig. Maar ik heb vaker bunzings gezien en natuurlijk ook de tamme variant vaak mogen bekijken. Het dier dat ik heb zien lopen was naar mijn gevoel groter. Het had de omvang van een gemiddeld grote huiskat, en de staart was nadrukkelijk aanwezig en veel groter dan ik ooit bij een fret of een bunzing heb gezien. Ik heb ook steenmarters gezien, niet in Nederland maar in Belgie en ik heb sterk het vermoeden dat ik een steenmarter heb gezien. Dat is gezien de lokatie onwaarschijnlijk maar de steenmarter is eerder al in de regio Haaglanden aangetroffen (nota bene op het Binnenhof en bij Leidschendam). Bij Delft en Meyendel zijn ook al boommarters gespot maar gezien het biotoop acht ik dat uitgesloten. Ik heb s'avonds nog naar prenten gezocht en er eentje gevonden die niet erg duidelijk was. Ik heb er foto's van gemaakt. Die zal ik later plaatsen. De volgende dag bij daglicht gaan kijken, maar helaas had overvloedige regenval alles gewist.

Is er iemand die op grond van mijn beschrijvingen iets kan zeggen? Zijn er eerder marters gespot langs de zuidrand van Den Haag? Of betreft het hier een uit de kluiten gewassen bunzing? Gezien de biotoop (braakliggend terrein in de buurt van stadspark en landbouwgronden) sluit ik boommarter uit.

Gaarne jullie visie!

August

Citaat van: bartho op oktober 24, 2013, 00:00:49 AM
Ik kwam afgelopen maandag  rond 11 uur s'avonds bij ons de wijk in rijden. Ik woon in Den Haag Zuid, langs het park de Uithof. Ik reed langs een braakliggend terrein waar woningbouw wordt voorbereid. Langs de rand van de weg zie ik een donker dier voor me uitlopen. Een kleur kan ik niet duiden om twee redenen: ik ben  kleurenblind en de weg wordt verlicht met natriumlampen die kleuraanduiding uberhaupt moeilijk maken. Ik denk aan een kat, het dier is ook zo groot, maar de motoriek wijst op iets anders. Het is duidelijk een marterachtige. Het dier heeft een forse staart. Ik zie geen patronen op de pels, geen lichte of witte vlekken maar ik heb het beest alleen van achter gezien. Het enige wat ik kan zien is dat het dier donker van kleur is. Het dier loopt even door in het licht van mijn koplampen maar  vlucht onder het hek door een buis in. Ik ben gestopt en zie het dier over het braakliggend terrein (een bekende roestplaats voor veel ganzensoorten) verder de nacht in lopen.
De meest voor de hand liggende soort is een bunzing. Die worden niet vaak in de buurt gespot, maar meer dan waarschijnlijk wel aanwezig. Maar ik heb vaker bunzings gezien en natuurlijk ook de tamme variant vaak mogen bekijken. Het dier dat ik heb zien lopen was naar mijn gevoel groter. Het had de omvang van een gemiddeld grote huiskat, en de staart was nadrukkelijk aanwezig en veel groter dan ik ooit bij een fret of een bunzing heb gezien. Ik heb ook steenmarters gezien, niet in Nederland maar in Belgie en ik heb sterk het vermoeden dat ik een steenmarter heb gezien. Dat is gezien de lokatie onwaarschijnlijk maar de steenmarter is eerder al in de regio Haaglanden aangetroffen (nota bene op het Binnenhof en bij Leidschendam). Bij Delft en Meyendel zijn ook al boommarters gespot maar gezien het biotoop acht ik dat uitgesloten. Ik heb s'avonds nog naar prenten gezocht en er eentje gevonden die niet erg duidelijk was. Ik heb er foto's van gemaakt. Die zal ik later plaatsen. De volgende dag bij daglicht gaan kijken, maar helaas had overvloedige regenval alles gewist.

Is er iemand die op grond van mijn beschrijvingen iets kan zeggen? Zijn er eerder marters gespot langs de zuidrand van Den Haag? Of betreft het hier een uit de kluiten gewassen bunzing? Gezien de biotoop (braakliggend terrein in de buurt van stadspark en landbouwgronden) sluit ik boommarter uit.

Gaarne jullie visie!
Wat het was weet ik niet maar Boommarter kan je niet uitsluiten op basis van biotoop want ook deze Marters moeten lopen van het ene gebied naar het andere dus eentje op doorreis is mogelijk. Steenmarter lijkt me het meest onwaarschijnlijk aangezien deze in principe hier niet voorkomt, mits ze met een auto zijn meegelift ( wat waarschijnlijk het geval was met de gevallen die je net noemde) Denk dat je met kat toch de meest waarschijnlijke kandidaat hebt, deze zijn er natuurlijk in allerlei vormen en maten. Als ik jou was moet je dit maar zien als een gevalletje helaas
August van Rijn

ecotex

Barhto,


Een beetje hetzelfde verhaal heb ik meegemaakt , apart loopje eerste gedachte kat? beest liep over grasveld richting bomen, schemer. tot ik zag hoe het dier een boom in ging. Marterachtige, soort kon ik niet achterhalen vanwege de schemer. Dus jou idee van marterachtige kan ik best wel voorstellen.


Wie weet nog eens de zelfde situatie meemaken :duim:

[/size][size=78%]groet Kees verschoor  [/size]

bartho

Hallo August,


Ik neem je opmerkingen over boommarter ter harte. Natuurlijk bewegen die niet alleen in bosgebied. En er zijn in Delft (hemelsbreed minder dan 10 km hiervandaan) en in de Vlaardingse Broekpolder (iets verder maar zonder stedelijk gebied er tussen) boommarters waargenomen. Wat ik wel zeker weet is dat het geen kat was, maar een marterachtige. Ik reed 10 m achter het dier en het dier was morfologisch en motorisch volkomen afwijkend van een kat. Het had wel die grootte. Dan blijven dus bunzing en marter (boom en steen, dank voor je opmerking) over. De grootte was dusdanig dat ik neig naar marter, te meer omdat het dier ook over een opvallende staart beschikte. Te groot voor een bunzing, naar mijn smaak.

Bregtje.K

Dat zal dan hoogst waarschijnlijk een steenmarter zijn geweest.

HPM

Citaat van: Bregtje.K op november 05, 2013, 10:36:15 AM
Dat zal dan hoogst waarschijnlijk een steenmarter zijn geweest.


Nee. Als het een marter was dan is gezien eerdere waarnemingen in Den Haag eo Boommarter waarschijnlijker, hoewel die allmaal in het noorden zijn gevonden. Veel waarschijnlijker is echter een Bunzing.
Herman van der Meer

Bregtje.K

Oeps inderdaad.. in mijn regio (Noord NL) is de steenmarter veel voorkomend, daar niet (even zoogdieratlas gecheckt). ging even te makkelijk van mij vertrouwde situatie uit, excuus.
Uit omschrijving begreep ik dat waarnemer de marterachtige te groot vond voor een bunzing.

Rene Janssen

Citaat van: HPM op november 05, 2013, 10:44:59 AM
Citaat van: Bregtje.K op november 05, 2013, 10:36:15 AM
Dat zal dan hoogst waarschijnlijk een steenmarter zijn geweest.


Nee. Als het een marter was dan is gezien eerdere waarnemingen in Den Haag eo Boommarter waarschijnlijker, hoewel die allmaal in het noorden zijn gevonden. Veel waarschijnlijker is echter een Bunzing.
Een bunzing heeft nauwelijks een staart; het kenmerk dat me al eens een goede fles wijn heeft opgeleverd bij een dood dier op de weg.



René
René Janssen

August

Citaat van: bartho op oktober 24, 2013, 13:46:17 PM
Hallo August,


Ik neem je opmerkingen over boommarter ter harte. Natuurlijk bewegen die niet alleen in bosgebied. En er zijn in Delft (hemelsbreed minder dan 10 km hiervandaan) en in de Vlaardingse Broekpolder (iets verder maar zonder stedelijk gebied er tussen) boommarters waargenomen. Wat ik wel zeker weet is dat het geen kat was, maar een marterachtige. Ik reed 10 m achter het dier en het dier was morfologisch en motorisch volkomen afwijkend van een kat. Het had wel die grootte. Dan blijven dus bunzing en marter (boom en steen, dank voor je opmerking) over. De grootte was dusdanig dat ik neig naar marter, te meer omdat het dier ook over een opvallende staart beschikte. Te groot voor een bunzing, naar mijn smaak.
Dat stedelijk gebied zegt ook niet veel geloof dat er in het Haagsche bos Boommarters zijn gezien en zelfs een dodelijk verkeersslachtoffer is gevonden. Wat je ook niet kan uitsluiten zijn ontsnapte fretten en en eventuele andere ontsnapte exotische marterachtige. Tevens heb Ik wel eens een Perzische kat in het donker zien sluipen door mijn tuin, ik dacht toen ook in eerste instantie aan een marterachtige. Dus wat ik wil zeggen pin je niet zo vast op een ( boom of steen marter). Je beschrijving kan daarvoor teveel richtingen op.
August van Rijn

bartho

Inmiddels contact gehad met Ben van den Horn van de werkgroep Boommarter Nederland via de mail. Hij gaf aan dat de boommarter steeds vaker wordt waargenomen in en rond Den Haag. Zelfs rond het Catshuis zijn boommarters gespot met een fotoval. De werkgroep vermoedt dat er al een kleine populatie huist in Midden Delfland, hemelsbreed hier niet ver vandaan.
Als reactie op de opmerkingen van August kan ik alleen maar zeggen dat ik 100 % zeker weet dat ik geen kat heb gezien. Het dier had de motoriek en de morfologie van een marterachtige. Ik heb geen opvallende kleuren op de pels kunnen ontdekken. Ik heb geen keelvlekken kunnen zien, laat staan de kleur. Wel heb ik een opvallende staart gezien. Gezien de grootte en de duidelijke staart (zie de opmerkingen van Rene Janssen) concludeer ik dat het een marter is geweest en geen bunzing (of in gedomesticeerde vorm een fret). Met de informatie die ik nu heb over de aanwezigheid van marters in de regio Haaglanden vermoed ik dat het een boommarter was. Een exotische marterachtige is ook nog mogelijk. Er is een aantal jaren geleden een Amerikaanse nerts gesignaleerd in Overvoorde in Rijswijk. Een nerts heeft echter ook niet zo'n opvallende staart. Ik houd het op een boommarter.

100 % zekerheid heb ik natuurlijk niet, kan ik ook niet meer krijgen. Laten we hopen dat het dier zich meer laat spotten als ie hier nog in de buurt rondloopt. Het is in ieder geval mooi om te horen dat de boommarter aan zo'n opmars bezig is, ook hier in de regio. Dat had ik een aantal jaren geleden niet voor mogelijk gehouden.

Iedereen bedankt voor de bijdragen. Mooi om op deze manier van gedachten te wisselen!

Bart

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Leo Heemskerk

Citaat van: bartho op oktober 24, 2013, 00:00:49 AM
Ik denk aan een kat, het dier is ook zo groot, maar de motoriek wijst op iets anders. Het is duidelijk een marterachtige. Het dier heeft een forse staart.
Een boommarter/steenmarter is ongeveer even lang als een kat maar ze staan niet zo hoog op de poten. Kijk maar eens naar deze opname die ik dit jaar met een cameraval op een en dezelfde boomstronk gemaakt heb.
http://www.youtube.com/watch?v=qRTHlFiZ_DU
Citaat van: bartho op november 10, 2013, 22:25:41 PM
Inmiddels contact gehad met Ben van den Horn van de werkgroep Boommarter Nederland via de mail. Hij gaf aan dat de boommarter steeds vaker wordt waargenomen in en rond Den Haag. Zelfs rond het Catshuis zijn boommarters gespot met een fotoval. De werkgroep vermoedt dat er al een kleine populatie huist in Midden Delfland, hemelsbreed hier niet ver vandaan.
Klopt Boommarters zitten in de gehele duinstreek van Den Helder t/m Hoek van Holland. In oktober heb je rondzwervende jonge boommarter die op zoek gaan naar een nieuw leefgebied.
Groet,

Leo Heemskerk