Nieuwe pagina voor invoeren waarneming

Gestart door Dylan, juli 24, 2004, 15:43:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Op veler verzoek is er nu een formulier waarmee je een waarneming kunt invoeren dat uit slechts één pagina bestaat. Het is de afgelopen weken gebouwd en getest door een aantal mensen. Nu is het via de normale link "Waarneming toevoegen" beschikbaar voor iedereen.

Graag eventuele op- en aanmerkingen (positief en negatief) hieronder plaatsen. Dit formulier is uiteraard bijzonder belangrijk binnen Waarneming.nl!

[ 25-07-2004 ]

De volgende zaken zijn toegevoegd:
- zoeken naar gebied (gebied en provincie worden overgenomen)
- zoeken naar soort (soort en diergroep worden overgenomen)
- toevoegen gebied (gebied en provincie worden overgenomen)
- toevoegen soort (soort en diergroep worden overgenomen)

Daarnaast nog een aantal eigenaardigheden aangepast (o.a. volgorde gemeente - gebied).

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

BWoets

Ik denk dat het slim is om bovenaan de pagina een optie te maken met keuze uit:

- Plaatsnamen sorteren op Gemeente
- Plaatsnamen sorteren op naam

Zo kan iedereen het vinden op zijn eigen manier.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dylan

Volgens mij is dit opgelost met de zoekfunctie voor gebied.

De zoekterm wordt gezocht in de gemeente- en gebiedsnaam, net als in het overzicht gebieden.

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Pim

Feedback:

Als ik meerdere vogels wil invoeren ben ik soms alweer vergeten welke ik heb ingevoerd, bij een lijst kon je dit meteen zien, maar verder ziet het er goed uit.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

ik heb het nog niet kunnen testen met echte invoer, maar het ziet er goed uit, scheelt een hoop klikken.
Na de vakantie moeten we maar eens bomen over een andere manier van invoeren
makkelijker overspringen van gebied,diergroep etc.
verschillende invoervelden per diersoort (zie kwartelkoning etc)
petje af voor je werklust
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Hisko:
Overspringen van diergroep en gebied kan in het nieuwe formulier, tenzij ik de vraag niet goed begrijp.

Pim:
Ik ben nog bezig met een truc om aan jouw wensen tegemoet te kunnen komen, maar totdat ik zeker weet dat het gaat lukken, houd ik dat nog even "onder de pet".

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

ik had al gezegd, dat ik het niet kon testen, vanuit een winkel in denemarken, kun je het ook in het buitenland gedeelte inbouwen ?
zonder diergroep keuze  
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Zal eens kijken wat ik kan doen voor het buitenlandgedeelte.

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

BWoets

Ik zie het verschil niet tussen Losse Waarnemingen en Meerdere Waarnemingen.
Bij beide keuzes onthoud hij de gegevens (bijzonderheden, plaats, enz.)

Dit klopt niet volgens mij.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dylan

Ik heb dat verschil nooit zo goed begrepen. Moet hij bij losse waarneming alles vergeten? Mij best, zo geregeld :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dylan

Dat weet ik niet, want ik snap nog niet wat het verschil moet zijn, anders dan een code die in de DB wordt vastgelegd. De "meerdere waarnemingen" worden ook niet aan elkaar gekoppeld of iets dergelijks. Maar ongetwijfeld kan Hisko daar meer over vertellen als hij terug is. Voorlopig laat ik het even zoals het nu is.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

meerder waarnemingen betekende:
meerdere waarnemingen invoeren met alle overige gegevens hetzelfde
zoals datum gebied, weer, bijzonderheden etc
het verschil tussen bovenstaande en inventarisatie is de mogeilijkheid tot het invoeren va nexactie plaatsbepaling per waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Aha, en dat laatste zit er nu niet meer in, dat zal ik straks toevoegen. Zie nu inderdaad in de oude code die coordinaten staan.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

er gaat iets niet goed met de diergroep vastleggen in tabel waarneming.
bij de waarnemingen van bob woets staan ook keizersmantel en heidelibel
dit zijn vlinders diergroep=4
echter in tabel waarneming staat diergroep=1
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

Deze waarnemingen heb ik niet eens ingevoerd.

Maar ik ben erachter komen dat wanneer je insecten hebt ingevoerd.
En je wilt voor die plaats ook nog vogels invoeren en dus op vogels klikt.

Wanneer je dan op vogels klikt maakt hij meteen een waarneming aan van de soort waar hij op staat. Deze komt dan in de tabel Vogels te staan.
Dit klopt er dus niet aan.

Lastig uitleggen, maar hoop dat het zo duidelijk is.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Dylan

Ik heb de pagina aangepast zodat je afwijkende coördinaten in kunt voeren als je soort waarneming = inventarisatie kiest.

Nu ga ik op zoek naar die "diergroepfout".

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Opgelost -- het formulier werd "illegaal gepost" in sommige omstandigheden (o.a. wat Bob keurig heeft beschreven).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Tevens waarneming.class aangepast zodat er NOOIT meer een waarneming van een dier met de verkeerde diergroep kan worden ingevoerd (mits waarneming.class gebruitk wordt uiteraard).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

Dylan, ik heb een aantal waarnemingen ingevoerd en ik snap nu de onduidelijkheid.
volgens mij kan de keuze meerdere waarnemingen,losse waarneming en inventarisatie eruit.
vervangen door twee drukknoppen
1 : "klaar"   scherm afsluiten
2 : "nog 1'"  of zoiets: vogel gegevens en bijzonderheden leegmaken zodat je verder kan gaan met invoeren
Verplichte velden aangeven b.v. met rode ster

De gebruikers flink voorlichten via een email b.v.
misschien kan op de achtergrond een temp lijst gemaakt worden wat reeds is ingevoerd
voorheen had je een scherm waarbij 15 waarnemingen tegelijk konden worden ingevoerd, zodat je een redelijk overzicht had wat al is ingevoerd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

Die temp-lijst zat ik al aan te denken, ben ik mee bezig.

Waar ik ook nog aan zat te denken is de oude mogelijkheid van 15 soorten tegelijk op een bepaalde manier terugbrengen.

Wat m.i GEEN nut heeft, is het in de DB vastleggen van hoe een waarnemingen ooit ingevoerd is (als losse, als inv, of als meerdere).

Maar goed, de ballast stoort ook niet, dus voorlopig werkt het.

Nu werkt alles dus volgens jouw optie (2).

De vraag is, als gebruikers voor optie (1) kiezen, waar moeten ze dan heen? De voorpagina?

Dylan
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

hiskodevries

#22
waarnemingenlijst ? om het resultaat te zien
en idd onderscheid is niet meer nodig, wordt verder niets mee gedaan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Dylan

OK, ik ga hier komende week mee aan de slag (misschien vanavond al).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl