Na wat huiswerk, Geelwitte russula?

Gestart door a3ana, oktober 20, 2013, 14:59:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

a3ana

Hallo allemaal

naast de foto's een deel huiswerk gedaan, o foei,  ik heb hem meegenomen :o
- vindplaats bij berken, zie berenvruchtje midden in hoed foto 1
- afmetingen kloppen diam hoed cm  hoogte steel minimaal 5cm incl. doorsnede steel 2cm
- verouderingsproces klopt ook, hij was al op leeftijd en randen lamellen d.bruin (zie foto's 2+4), dag na de pluk zijn steel+lamellen slechts heel licht vuilgeel ipv wit. (onderste foto 4)
Kleur nu redelijk donker,
- Lamellen staan redelijk dicht opeen (dus geen grofplaatrussula) en zitten volgens mij amper aan steel vast (foto 3)

Is proeven en ruiken dan nog nodig om hem met zekerheid als Geelwitte russula te determineren?

Benieuwd naar reacties,
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

a3ana

hallo Melchior, ea

kleurweergave op foto - afhankelijk van de omgeving en het licht - klopt niet altijd helemaal met werkelijkheid, het zichtbare paarsbruin was gewoon donker bruin.. en het lichte deel was in werkelijkheid zachtgeel... overeenkomend met foto op lijds van Adria Klumpers op 19/10/2013

vandaag heb ik met een wit meetlatje rondgesjouwd en gezien dat als ik wit als achtergrond gebruik de kleuren op de foto meer de waarheid benaderen.

maar ja de hier opgevoerde russula is inmiddels niet meer.

Zijn er nog meer russula's waarvan de lammelen zo typisch donker verkleuren, te beginnen bij de hoedrand?



Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

a3ana

hoi Melchior,

doen we dat.. ik vrees dat ik bij meeste russula's op russula spec zal uitkomen, wat is die determinatie lastig zeg in die groep.  :-\

bedankt voor je geduld met mijn input
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana