Micro, Gypsonoma of Epiblema specje ofzo?

Gestart door Bob Hogeveen, mei 28, 2007, 19:04:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Bij het opzoeken van deze micro kom ik een aantal redelijk overeenkomstige soorten tegen, maar geen eentje waarvan ik op basis van de tekening zeg "Die is het".

Kan de soort op deze verre van optimale foto herkend worden?

 

Elachista

#1
Met lichte twijfels kan ik je Epiblema scutulana geven als naam, ik weet niet hoe het zit met de verspreiding (ken het beest niet).
Groet,
Tymo

Bob Hogeveen

Bedankt Tymo,
Als ik de afbeeldingen van E. scutulana opgoegel dan zitten daar inderdaad bij die perfect overeenkomen.



han.endt

#3
Dit lijkt me geen Epiblema. Ik denk aan Gypsonoma dealbana. Ik zie o.a. een wit snuitje.

Bob Hogeveen

Tja, lastig dus toch weer.
ALs ik bij de foto's van G. dealbana kijk zie ik bij alle afbeeldingen een andere vorm van de afscheiding donker-licht, zeg maar op de rug verder naar achteran dan bij de vleugelrand. Bij sommige foto's van E. scutulana komt dit wel overeen en is vrijwel exact dezelfde golflijn te zien.
Maar ja, ik weet niet in hoeverre dit iets zegt.

Kijk maar bij deze foto's (waarvan ik natuurlijk niet weet of deze beestjes wel goed gedetermineerd zijn...)
http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=134...sonoma-dealbana
en
http://webh01.ua.ac.be/vve/Checklists/Lepi...EscutulanaX.htm




han.endt

Kijk eens Bob, van UKMoths. Let eens op de korte witte palpen en het ontbreken van het toefje schter de kop. De tekening komt hier ook goed overheen. De jouwe zit ook wat vreemd met de kop naar beneden.

Elachista

Hoe zeker ben je er van dat die palpen wit zijn? Het kan natuurlijk ook aan het licht liggen. G. dealbana is toch wat egaler wit dan scutulana.
Groet,
Tymo

han.endt

Het contrast is wat groot op de foto van Bob. Ik zie de palpen toch echt (kan me niet voorstellen dat het een vuiltje is ofzo). Ook zonder die palpen is het voor mij wel een dealbana.

Bob Hogeveen

Dat toefje is wellicht een belangrijk aanknopingspunt.
Deze heeft nml. wel een toefje, een hele flinke zelfs!
Op de foto zie je een wazige donkere vlek op de rug, dat is het toefje. Een voorgrondgrasspriet die ik niet kon ontwijken zit net voor dat toefje en niet voor de rest van het beestje.
De lichte palpen lijken me ook een contrasteffect, ze zijn niet echt wit, maar het directe zonlicht op het beestje maken dat ook een grijzige""neus" erg licht overkomt.

Ook door vergelijking van de foto's
(hier:
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.p...ht_Eucosmini_12 )
waar bijv. de witte vlekken op de achtervleugelrand bij E. scutulana prima overeen komen lijkt me toch het voorstel van Tymo de juiste.






han.endt

#9
Ik ben echt niet overtuigd. Het geeft wel aan hoe moeilijk bladrollertjes vanaf foto's kunnen zijn.

Elachista

Vandaag heb ik nog eens naar dit beestje gekeken, ik maak er nu een Epinotia demarniana van.
Groet,
Tymo

Bob Hogeveen

Interessant Tymo, ben benieuwd wat Han hiervan vindt.
Ik kan op Internet maar 1 plaatje van de soort terugvinden, nml bij UKmoths, en die komt inderdaad heel erg overeen.
Maar ja, dat vond ik ook al bij E. scutulana...


Elachista

Die van John (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=25914) maak ik een échte scutulana van. Herkenbaar door de zwarte vlek achteraan op de voorvleugel. Dit exemplaar is te donker, en een aantal Epinotia's hebben die oranje vleugelpunt....
Groet,
Tymo

JohnvR

Op UKMoths worden de E. sticticana, scutulana en cirsiana als moeilijk te onderscheiden beschouwd. Ik vind dat ook  :lol:  

han.endt

Met de determiantie van de bladroller van John als Epiblema scutulana kan ik me helmaal vinden.

Epinotia demarniana lijkt goed te passen. Ik heb echter een maar. Ik had deze soort zelf pas geleden en die had een opvallend bleek koppie. DIe vind ik ook terug op alle afbeeldingen van de soort, maar niet op bovenstaande foto.

han.endt

#15
Ik had vannacht nog een Epinotia demarniana. Lijkt dus best en de kopkleur is toch moeilijk in te schatten bij bovenstaande.

Bob Hogeveen

Ik probeer nog steeds tot een conclusie te komen... ;)

De foto van Han laat Epinotia demarniana heel mooi zien en heel inderdaad zeer veel overeenkomst met mijn beestje.
Bij mij zit de kop in de schaduw, maar het "neusje" net in de zon, en dat is mooi grijs, geheel overeenkomstig met het neusje op Han's foto.

Wat vinden jullie, hebben we inmiddels genoeg aanknopingspunten om het beestje de naam Epinotia demarniana te geven?

 

han.endt

CiteerWat vinden jullie, hebben we inmiddels genoeg aanknopingspunten om het beestje de naam Epinotia demarniana te geven?
Ik ben wel overtuigd.

Bob Hogeveen

Mooi! Met dank aan Tymo en Han voor de inspanningen  :duim: