Hoofdmenu

Waarnemingen.

Gestart door J.L. Brummmer, oktober 22, 2013, 20:07:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Uiteraard hebben oudere maanden een hoger percentage omdat de admins dan meer tijd hebben gehad om te valideren. Dan is 40% een behoorlijke prestatie in de lopende maand
bij vogels zitten ze daar nog aardig onder ondanks gebruik van autoval.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2013, 10:48:10 AM
Uiteraard hebben oudere maanden een hoger percentage omdat de admins dan meer tijd hebben gehad om te valideren. Dan is 40% een behoorlijke prestatie in de lopende maand
bij vogels zitten ze daar nog aardig onder ondanks gebruik van autoval.

Niet verwonderlijk want er zijn bijna 12 keer meer waarnemingen van vogels deze maand dan van paddenstoelen. 187000, begin er maar eens aan.
Herman van der Meer

wimperzwam

Beste Marleen,

Je geeft zelf aan geen verstand van paddenstoelen te hebben. Als ik over een onderwerp te weinig weet houd ik mij buiten de discussie. Er is een bekend Nederlands spreekwoord "de kreupele wil altijd voor dansen". Je opmerking "melchior ik hoor je" is buitengewoon arogant. Dat je van paddenstoelen niets begrijpt is duidelijk. Als er een tip komt kijk eens naar de gekrulde zoom wordt helemaal niet persee verwacht dat een beginneling op de Krulzoom uitkomt want er zijn nog een aantal andere die ook een gekrulde zoom hebben. Het doel van zo'n opmerking is een beginner een kenmerk te leren waar hij/zij in de toekomst op moet letten. Over die brokkelige lamellen en die zg. familie overzichten, ik geloog echt dat je geen idee hebt waar het over hebt. Ik zou zeggen laat het geven van tips over paddenstoelen maar over aan de mensen die er een beetje verstand van hebben. Trouwens wat door de ene als een zeer verhelderende opmerking wordt ervaren zal voor de andere soms een nietszeggende zijn. Dit laatste wordt de tipgever vanzelf duidelijk en zal hij/zij het over andere boeg opnieuw proberen. Vooruitgang wordt geboekt door een goede uitwisseling (tweerichting verkeer) tussen vrager en beantwoorder. Ik zou willen zeggen beste Marleen houd je bij jouw leest.
Sorry Melchior dat ik me niet aan je oproep heb gehouden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Botervlieg

Citaat van: wimperzwam op oktober 23, 2013, 14:27:38 PM
Beste Hannes,

Systemen als waarneming.nl met bijhorend forum functioneren alleen goed en hebben waarde als mensen die werkelijk verstand van zaken hebben (ik reken een groot aantal van de regelmatige gebreukers daar niet toe) er aan (willen) deelnemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen die hier al een tijd actief zijn het als hun speeltje gaan beschouwen waarbij er geen ruimte meer is voor een andere kijk op bepaalde zaken. Een database vol met grote aantallen slechte foto's van onbekende paddenstoelen, foutive determinaties enz. dient geen enkel doel. Grieta heeft wat mij betreft gelijk. Of makers "echte" natuurliefhebbers en zeer enthousiast zijn, doet daar niets aan af. Liefhebber en enthousiast zijn is niet voldoende om e.e.a. in mijn optiek goed te laten functioneren. Heeft men zich wel eens afgevraagd waarom echte kenners zo weinig deelnemen of snel afhaken bij dit gebeuren? Melchior voert nu al campagne voor nieuw "personeel" vanwege het vele werk. Het opwerpen van een drempeltje om te grote aantallen waardeloze waarnemingen wat in te dammen kan in de toekomst zeker geen kwaad. Ik ben het met Melchior wel eens dat een forum laagdrempellig moet blijven, maar wat eisen stellen voor deelname mag best. Ik hoop oprecht voor alle echte paddenstoelenliefhebbers dat het geheel zich niet ontwikkelt tot een instituut waar de lamme alleen nog geholpen kan worden door de blinde omdat de mensen met veel kennis van zaken volledig zijn afgehaakt. Met welk doel dit "instituut" in het leven is geroepen, ontgaat mij misschien (wie legt het mij nog eens uit?) maar dat belangstelling voor -en vooral de kennis van-deze opvallende organismen zal toenemen, waag ik bij de door mij gevreesde ontwikkeling te betwijfelen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Kun je wat namen noemen? Wie zijn hier weinig of haken hier af. En waarom doen ze dat? Ik hoor het graag want dat lijkt me zeer belangrijk!

Citaat van: wimperzwam op oktober 24, 2013, 15:25:15 PM
Beste Marleen,

Je geeft zelf aan geen verstand van paddenstoelen te hebben. Als ik over een onderwerp te weinig weet houd ik mij buiten de discussie. Er is een bekend Nederlands spreekwoord "de kreupele wil altijd voor dansen". Je opmerking "melchior ik hoor je" is buitengewoon arogant. Dat je van paddenstoelen niets begrijpt is duidelijk. Als er een tip komt kijk eens naar de gekrulde zoom wordt helemaal niet persee verwacht dat een beginneling op de Krulzoom uitkomt want er zijn nog een aantal andere die ook een gekrulde zoom hebben. Het doel van zo'n opmerking is een beginner een kenmerk te leren waar hij/zij in de toekomst op moet letten. Over die brokkelige lamellen en die zg. familie overzichten, ik geloog echt dat je geen idee hebt waar het over hebt. Ik zou zeggen laat het geven van tips over paddenstoelen maar over aan de mensen die er een beetje verstand van hebben. Trouwens wat door de ene als een zeer verhelderende opmerking wordt ervaren zal voor de andere soms een nietszeggende zijn. Dit laatste wordt de tipgever vanzelf duidelijk en zal hij/zij het over andere boeg opnieuw proberen. Vooruitgang wordt geboekt door een goede uitwisseling (tweerichting verkeer) tussen vrager en beantwoorder. Ik zou willen zeggen beste Marleen houd je bij jouw leest.
Sorry Melchior dat ik me niet aan je oproep heb gehouden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Beste Henk,

Ik vind je reacties niet prettig.

Dat ik aan Melchior aangeef zijn bericht te hebben gezien, daar lijkt mij niets arrogant aan. Ik bevestig alleen dat ik zijn opmerking gezien heb en er op zal letten.

Ik heb weinig verstand van paddenstoelen omdat ik al 4 jaar waarnemer ben, maar bij paddenstoelen nog altijd weinig idee heb waar ik het zoeken moet. Ondanks dat ik een groot dik paddenstoelenboek in de kast heb staan.

Hoe denk jij dat een leek/beginner het beste de paddenstoelen kan leren?
Enerzijds hoor ik je zeggen dat de drempel hier op het forum hoger gelegd moet worden, dat waarnemers meer zelf moeten zoeken voor ze hun waarneming hier plaatsen. Hoe kunnen beginners/leken dat doen als paddenstoelen zo'n grote en ongrijpbare groep is? Ik hoor(de)/zie(zag) verschillende mensen die hier niet de juiste handvaten vinden om er wel grip op te krijgen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat alleen de admins het niet goed doen, daar ligt net zo'n groot aandeel bij de waarnemer die duidelijk(er) moet aangeven wat hij/zij nodig heeft).

Ik weet dat bijv brokkelende lamellen niet per definitie een kenmerk is van 1 groep/familie. Maar dat zeg ik in mijn tekst ook niet. Wat je wel kunt doen is aangeven welke familie/groepjes er soorten hebben met brokkelende lamellen. Om mensen een richting te geven waar ze kunnen beginnen met zelf zoeken. En misschien is dat (brokkelende lamellen) geen goed kenmerk, maar de grote van de hoed wel of de lengte van de steel of een gekrulde zoom of weet ik wat. Nou dan noem je die kenmerken met de families waarbij het dan zinvol is om te kijken. Dat laat ik aan de admins over, het was slechts een voorbeeld.

Marleen



heppo

beste mensen,
zo nu en dan ontploft een discussie op dit paddenstoelenforum. gelukkig gaat het deze keer redelijk beschaafd! mijn complimenten aan een ieder.
toch wil ik ingaan op de suggesties van marleen, ik vraag me af of een bepaalde systematiek helpt via internet bij deze groep. bij nachtvlinders en libellen is fotomateriaal al vaak bingo! bij die groepen kan een admin op de kenmerken wijzen. dat is bij paddenstoelen anders.  juist bij deze soortgroep zul je in eerste instantie zelf met je paddenstoelboek en trommeltje het veld in moeten.en als je er in het veld niet uitkomt zul je materiaal mee moeten nemen naar huis.( en het aan een kenner in concreto laten zien!) in principe staat die systematiek vaak in een goed paddenstoelenboek! ook al blijf je dan ook vaak bij de familie steken, als je geen  :micro: gebruikt. en als je dan met foto en systematische beschrijving op het forum komt is de kans op bingo iets groter!
toevallig 2 weken geleden de nieuwe paddenstoelengids van nico dam en thom kuyper getest. als je je best doet kun je daar heel ver mee komen. ik veronderstel dat veel mensen wel een foto plaatsen, maar niet tegelijkertijd de concrete paddenstoel voor zich hebben. ook al leert iedereen anders, bij paddenstoelen kom je er niet altijd alleen met een foto.
het leuke van waarneming is de laagdrempeligheid, 30 jaar geleden kwamen mensen bij me langs langs met hun dia's. en dat zijn nu gerespecteerde mycologen. het zou mooi zijn als waarneming.nl met dit forum die stimulerende rol zou kunnen blijven spelen. dat geldt natuurlijk niet alleen voor paddenstoelen, maar ook voor andere organismen. tegelijkertijd zijn er altijd fotografen die niet verder gaan. mooi dat een admin er dan toch energie in stopt om ze te helpen bij de mogelijke naamgeving. nogmaals hulde aan de admins. niet alleen vanwege  hun inhoudelijke kennis, maar ook vanwege hun sociaal-communicatieve capaciteiten!
herman sieben

Arno van Stipdonk

Als ik kijk hoeveel topics gestart worden met een foto en enkel de vraag"weet iemand welke soort dit is?"
Op den duur is dat niet leuk meer en naar mijn mening is dat een reden waarom mensen met kennis gaan afhaken.
Persoonlijk ben ik de laatste jaren veel minder op dit forum aanwezig door bovenstaande reden.
Hoeveel waarnemers maken wel eens een sporee?


De site en het forum zijn een geweldig medium maar het wordt teveel verkeerd gebruikt.
Dat een beginner met deze vraag komt, begrijpelijk maar na een aantal weken en het lezen van de pinned topics moet je wel doorhebben dat paddenstoelen determineren/inventariseren veel zoek en speurwerk is. De nieuwe veldgids, het basisboek en de Gerardt zijn prima hulpmiddelen voor een beginner.
Dit forum kan je daarbij af en toe of wat vaker een fijne duw in de juiste zoekrichting geven.
Slechts vragen om een naam en verder nergens op letten heeft naar mijn mening geen enkele zin....en dat terwijl paddenstoelen onderzoeken juist een geweldige hobby is waar je vele jaren mee vooruit kunt.

J.L. Brummmer

@Marleen, ik denk dat het goed is zoals het is. We moeten elkaar alleen wat meer respecteren zowel de amateurs als de profs.

Het was niet mijn bedoeling om er een grote discussie van te maken maar ik vind wel dat het forum laagdrempelig moet blijven. Iedereen ook de profs. zijn ergens begonnen. Leer van elkaar dan worden de paddenstoelen nog mooier als dat ze al zijn.

Iedereen een beetje gelijk en ongelijk geeft de minste spanning.

Vriendelijke groet,
Hannes Brummer
Groet Hannes

Carolien


Ik voel me op het paddenstoelenforum al een tijdje niet meer welkom door bepaalde mensen.

@Marleen

Met alle respect Marleen, maar op het Vogelforum voel je je ook niet meer welkom door bepaalde mensen..En op het Zoogdierforum ook al niet..Af en toe krijg ik sterk het gevoel dat je bezig bent met je eigen Kruistochten te voeren (met name tegen de Admins.) Ik kan geen forum openen of je bent verongelijkt of je hebt het met iemand aan de stok!

Tevens vind ik, dat je je in bovenstaande berichten, behoorlijk negatief en beschamend  respectloos uitlaat over de Admins van het Paddenstoelenforum. En ik vind dat geheel onterecht en onverdiend! Sterker nog; van mij krijgen ze een dikke pluim.. (respect voor het puinruimen van alle klakkeloze, ondoordachte ingevoerde waarnemingen zeg maar!!!!)

Ik ben ook een beginner, maar ik heb nog NOOIT reacties ontvangen op mijn berichten die ik als onprettig of denigrerend heb kunnen beschouwen. Wel als zijnde leerzaam, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook daadwerkelijk leergierig ben en niet zomaar een foto op het forum knal zonder me er alvorens in te verdiepen wat het zou kunnen zijn..Ook al ben ik een beginner, ik probeer er in ieder geval iets van te maken. En mijn ervaring op dit forum is dat daar juist heel positief mee om wordt gegaan..


Dus voor alle Admins op dit forum:  :duim: :duim: :duim: Keep up the good work!

MVG, Carolien Reindertsen