Rode steel viel me op...

Gestart door veronica60, oktober 22, 2013, 21:52:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

veronica60

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79869084
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2013-10-22 Leersum - Leersumse Veld
Foto's:




Toelichting:
Op forum.
bij voorbaat dank Inge Maijer
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

wimperzwam

Een melkzwam, ik vind de hoed nogal leverkleurig.

Mvgr.,
Henk Huijser.

veronica60

Henk, ik heb alle melkzwammen in de Gerhardt bekeken, maar zie geen gelijkende, heb je nog een tip?
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

wimperzwam

Google eens op Lactarius hepaticus. In gidsen staat per soort altijd maar een plaatje. Zoals bekend zijn paddenstoelen zeer variabel. Als je je echt wilt verdiepen in paddenstoelen en er verder wilt komen, is de enige oplossing meer boeken kopen en voor het bekijken van kenmerken die te klein zijn voor het blote oog en loep 10x een microscoop aanschaffen. Dat moet je ervoor over hebben.

Mvgr.,
Henk Huijset.

veronica60

Ik heb 'm onder die naam op internet gevonden, de rimpelende melkzwam dus. Ik zal 'm als zodanig invoeren, dankjewel voor het in de richting brengen van de soort. En oh ja, ik heb al een goede loep aangeschaft (10X-21mm) bij de WMOIJ, maar voor een microscoop vind ik het nog iets te vroeg. Maar wie weet voor in de toekomst....
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

wimperzwam

ben bang dat je er naast gekeken hebt. Lactarius hepaticus is de Leverkleurige melkzwam. Staat in naaldbos.
Mvgr.,
Henk Huijser.

veronica60

Vriendelijke groet, Inge Maijer.