Raadselachtig insect

Gestart door Markabout, oktober 21, 2013, 20:41:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Markabout

Goeienavond,

is dit een hooiwagen, of een spin, of een hooiwagenspin, of nog iets anders?
En heeft dit "insect" nu 7 of 5 poten ?!
Tunis, oktober.
Ben benieuwd naar de reacties  :blink:

met dank !

Mark

Botervlieg

Het lijkt mij dat dit beest eigenlijk 8 poten heeft of had moeten hebben, maar het lijkt erop dat hij/zij inmiddels 1 poot is verloren.
Spinnen/hooiwagens kunnen poten verliezen/los laten en gewoon verder leven.
(Als voorbeeld: Deze hooiwagen heeft nog maar 4 poten: http://waarneming.nl/waarneming/view/61597128)

Een spin heeft kop en lijf apart. Als twee "bolletjes" aan elkaar.
Een hooiwagen heeft als het waren de ogen op het lijf. Dus één bol met ogen erop.

Welke soort dit is, weet ik niet.
Een admin zal het topic naar het juiste board verplaatsen, dus je hoeft zelf geen nieuw topic te maken over dit onderwerp.

Groetjes, Marleen

Arp

Ik ga er ook geen naam bij verzinnen - geen idee wat er in Tunis allemaal rondkrabbelt :-/
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jvogels

Heeft wat weg van Holocnemis pluchei, maar kan in Tunis zoals gezegd best wat anders zijn.

Markabout

Een spin dus !
Bedankt Marleen, Arp en Joost  :blink:
Mark

Arp

Euhm ... ik zie wel duidelijk een hooiwagen: Eén unit met versmolten kopborststuk en achterlijf (en een paar naar voren uitstekende palpjes). Qua lichaamsbouw doet het me een beetje denken aan Amilenus, maar dan met kortere poten ... zoals gezegd - geen idee welke soorten in Tunesië, maar wel een hooiwagen volgens mij.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

Mark

Arp

Niks oeps hoor - de naam die Joost voorstelt is weldegelijk een spin, maar daar ben ik het dus niet mee eens ;)

Als ik even door Kury (2012) heen blader kom ik dit tegen:
CiteerA few additional reports from of Algeria and Tunisia can be found in Simon (e.g. 1874; 1884; 1885), the last named contains supplements to Pavesi's (1880; 1884) lists for Tunisia, inflating the total number to 14 species, before some of them were synonymized
Dat is allemaal nogal oud :(


Kury, Adriano (2012) A synopsis of catalogs and checklists of harvestmen (Arachnida, Opiliones) - Zootaxa, vol.3184, pp.35–58 PDF

Pavesi, P. (1880) Studi sugli Aracnidi Africani. I. Aracnidi di Tunisia. - Annali del Museo Civico di Storia Naturale di Genova, vol.15, pp.283–388. @BHL (Opiliones: pg.317) / PDF (Biostor)

Simon, E. (1885) Étude sur les Arachnides recueillis en Tunisie en 1883 et 1884 par MM. A. Letourneux, M. Sédillot et Valery Mayet, membres de la Mission de l'Exploration scientifique de la Tunisie. In: Exploration Scientifique de la Tunisie. vol.8, pp. i–iv & 1–59. Imprimerie Nationale, Paris PDF

Ik heb nu geen tijd, maar misschien kun je daar zelf al wat mee puzzelen al zijn er absouluut zeker sinds die publicaties nog andere/meer soorten in Tunesië gevonden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jvogels

Ik meen toch een afgescheiden carapax waar te nemen, maar ik kan me vergissen. Het zal aan de hoek waarop defoto gemaakt is liggen.

Arp

Tja - de foto is rijkelijk vaag - van mij is het ook meer een buikgevoel dan dat ik het hard kan maken. Ik denk een hooiwagen te zien met ongekleurd kopborststuk en x-vormig vlekkenpatroon op het achterlijf. Kan geen insnoering vinden. Anderzijds ben ik even aan het puzzelen geweest met de namen die ik uit de Pavesi en Simon geplukt heb, plus nog wat anders van her en der maar kan daar ook niet meteen een kandidaat met zo'n patroon bij vinden...

Terzijde: De meeste van die oude namen zijn ondertussen natuurlijk met andere dingen gesynoniemiseerd, waarvoor o.a. de lijst van Hallan handig is en deze publicatie:

Staręga, W. (1984) Revision der Phalangiidae (Opiliones), III. Die afrikanischen Gattungen der Phalangiinae, nebst Katalog aller afrikanischen Arten der Familie. - Annales Zoologici (Polska Akademia Nauk), vol.38(1), pp.1–79. PDF
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Weia

Is de foto de volle resolutie?
Tekening kop, voorlijf, achterlijf en poten is wel helemaal in overeenstemming met H. pluchei. Ik hou het dus op een spin.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Arp

Ik vond het achterlijf ook te kort lijken voor Holocnemis (en het patroon niet passen), maar als je er vanuit gaat dat we er half overheen kijken en het achterste deel niet zien,dan zou het idd wel kunnen. De scheiding tussen kop en romp zie ik nog steeds niet maar zou je dan idd uit de tekening af kunnen leiden. Dus okay ... geen Hooiwagen - hoef ik ook niet meer te puzzelen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Markabout

Heb met veel interesse jullie discussie gevolgd, en als leek kan ik daar niets aan toevoegen, zelfs geen foto met een betere resolutie  :(
Mark

johanb.

Ik ga ook voor Holocnemis pluchei!
Groet,
      Johan

jvogels

In zuid europa komen al twee andere soorten Holocnemus voor, dus in Tunesie zal het vast niet anders zijn.

=> Holocnemus sp lijkt mij de uiterst haalbare determinatie.

Markabout

Het is genoteerd, met dank aan allen ! :blink:
Mark