Hoofdmenu

Help! Wikipedia..

Gestart door Elachista, mei 29, 2007, 19:12:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

De laatste tijd begin ik me gigantisch te ergeren aan de informatie en foto's op Wikipedia. Zowel de beschrijving, familieclassificatie als de verspreiding kloppen echt van geen kant. Ik ben echt benieuwd wie ooit deze informatie heeft verzonnen.
Bij verschillende pyraliden zoals Evergestis forficalis stond zelfs een Nederlandse naam bij "late koolmot". Zonder officiele publicatie kan men toch niet zomaar Nederlandse namen voor beesten bedenken?!

Het ergste van alles is nog wel dat vele beginners Wikipedia volgen en deze site zien als een voorbeeld. Op forums, artikels of websites stijgt het aantal fouten sterk. Soms gaan mensen hun vangsten zelfs vergelijken met de plaatjes op Wiki en zo krijg je dus ook bergen foute waarnemingen en dan is een soort zoals purpuralis over een paar jaar vast net zo algemeen als aurata.
Ik voel me nu dan ook genoodzaakt om vele teksten van deze soorten te verbeteren waar veel tijd in gaat zitten.

Het teksten bewerken begrijp ik nog wel, maar de foto's niet. Kan iemand me uitleggen hoe ik foto's kan verwijderen? Hoe kan ik een nieuwe foto plaatsen?

Het gaat nu om:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrausta_purpuralis
De rechtse foto is toch echt aurata....
Groet,
Tymo

han.endt

Een goed streven, maar ben je niet bang dat een ander jouw teksten weer gaat bewerken? Daar is ook al helemaal geen controle op.

Elachista

#2
Die kans bestaat, maar als de tekst klopt dan is er ook weinig aan te wijzigen. Probleem is vaak dat de ontwetenden niet eens weten wat ze typen en soms de soort amper kennen. Hoe meer soorten op Wiki hoe beter; maar dit is zeker niet goed.

EDIT : Ik zie nu pas dat er nu wel een juiste purpuralis staat en mijn actief geholpen heeft, de moed stijgt weer...
EDIT 2: of Sander heeft dit gedaan? Ik moet ook nog uitvogelen hoe de PMs daar werken  :gap:  
Groet,
Tymo