Hoofdmenu

Kruisbek type "D"?

Gestart door Wim Bakker, oktober 21, 2013, 17:04:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Klopt het dat dit het geluid is van een Kruisbek type "D"?

Waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/79815876
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

HPM

Dat zou ik er ook van maken.

Herman van der Meer

maartenwielstra

grappig die types. Deze doet me dan weer aan Witband denken.

m.dijksterhuis

Klopt, type D lijkt/klinkt het meeste op witband. En daarmee ook weer op Barmsijs.

gr, Marc

maartenwielstra

Het lijkt mij interessant om de types op waarneming.nl te kunnen invoeren. Dan kun je meer inzicht krijgen over hoe ze klinken, en hoevaal welk type voor komt. Er zijn zelfs Hollandse namen bedacht voor elk type. Bijv. 'Glipkruisbek', maar ook serieuzere namen. Die staan in het boek van de soundapproach. Als ik me dat boek goed herinner, zijn de afzonderlijke types genetisch even sterk als soort als Grote Kruisbek; niet dus ;).

HPM

Er is ook nog een zuid-Europese en een noord-Amerikaanse typologie.
Herman van der Meer

Wim Bakker

Interessante discussie. Bedankt heren! 
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Timo Roeke

Ik zal eens voorstellen om d
Citaat van: maartenwielstra op oktober 21, 2013, 22:20:59 PM
Het lijkt mij interessant om de types op waarneming.nl te kunnen invoeren. Dan kun je meer inzicht krijgen over hoe ze klinken, en hoevaal welk type voor komt. Er zijn zelfs Hollandse namen bedacht voor elk type. Bijv. 'Glipkruisbek', maar ook serieuzere namen. Die staan in het boek van de soundapproach. Als ik me dat boek goed herinner, zijn de afzonderlijke types genetisch even sterk als soort als Grote Kruisbek; niet dus ;).
Ik zal de optie eens voorleggen Maarten. Lijkt mij ook interessant.

Jaofik

#8
Ha allen,


Ik heb dezelfde vraag: ik vermoed dat deze Kruisbek ook betrekking heeft op type D, de 'Phantom Crossbill'. Sonograms ook hier bijgevoegd. Ja, lijkt me heel leuk wanneer Kruisbekken niet alleen als zodanig maar ook als type kunnen worden ingevoerd op waarneming.nl!


Nu ja, ben benieuwd. Ook een groep Glippers (type C) present.


Groet,


Herman van Oosten,