2 maal waarvan 1 goede poging

Gestart door cekay, mei 28, 2007, 16:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

deze twee kwam ik tegen.

de eerste denk ik aan weidebeekjuffer vrouwtje.
was bij een stromend watrer met veel weidebeek mannetjes.
(weer geen bosbeekjffer gezien :angry: )

de tweede was midden op de heide
ook groen en ook iet wat bruinige vleugels met lichte stip.
bij deze heb ik buiten een???pantser geen idee.

graag hulp

alvast bedankt
met vriendelijke groet

Carl Nolte

cekay

nummer twee

????pantser
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Jeroen Nagtegaal

De 1e lijkt me inderdaad een Vrouwtje weidebeek, Bosbeek zit meer in het bos, maar is ook vrij zeldzaam,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

De tweede zou wel eens een tengere pantserjuffer kunnen zijn en dat zou dan de eerste van het land zijn. Heb je nog meer? Van het achterhoofd vooral...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

CiteerDe tweede zou wel eens een tengere pantserjuffer kunnen zijn en dat zou dan de eerste van het land zijn. Heb je nog meer? Van het achterhoofd vooral...
Daar heb ik overheen gelezen blijkbaar, dacht dat die al gezien was. Zaterdag (26e) had ik er enkele aan het Groot Vlasroot in Veldhoven. Alvast een wijfje.

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

cekay

dit is het beste wat ik heb.
mischien kun je er iets mee.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

cekay

met vriendelijke groet

Carl Nolte

Weia

Citeerdit is het beste wat ik heb.
mischien kun je er iets mee.
Iig geel achter de kop, dus tengere of zwervende. Ik neig naar tengere, maar zou graag net nog een paar mm rechts aan de foto zien...! Wanneer en waar?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

cekay

beestje gezien rond 11,30  op de kampina/banisveld

een zandpad dwars door de heide met links en rechts kleine stukken
vochtige hei/vennetjes
ik heb er meerdere gezien ze zaten rustig op een grote grasspriet vlak bij het water
met vriendelijke groet

Carl Nolte

b.achterkamp

#10
Citeeratalanta,May 28 2007, 22:47 PMIig geel achter de kop, dus tengere of zwervende.
Volgens mij is het gewone pantserjuffer. Het zijn erg jonge dieren, ik denk dat die zulk geel achter op de kop mogen hebben. De kleur van de lichte delen is naar mijn smaak te bruin voor tengere (het zou wit-geel moeten zijn). Bovendien meen ik op de foto van het mannetje de lange onderste aanhangselen te kunnen zien. Jammer dat de tangen en het schedeklepje bij het afgebeelde vrouwtje niet helemaal scherp zijn afgebeeld.
Vorig najaar hadden we trouwens een topic ("gewoon/tang/tenger") met vergelijkbare gevallen.
Het lijkt me een loffelijk streven om dit jaar uit te zoeken in hoeverre de gewone pantserjuffer geel op het achterhoofd kan hebben....maar ik heb nog helemaal geen pantserjuffers gezien...
Bart

grunsven

Dat geel op het achterhoofd werkt inderdaad niet bij jonge beesten.
Dit soort beesten kun je het beste op aanhangsels determineren. Deze vershillen heel sterk tussen de soorten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

Uiteraard verschillen jonge en oudere libellen qua kleur maar ook qua kleurpatroon? Dat vraag ik me sterk af! Wanneer ontstaat dan dat kenmerkende verschil in patroon op het achterhoofd bij Tengere/Zwervende en Gewone/Tang? Is dat dan een geleidelijke overgang of een abrupte? De beestjes leven immers maar kort! Ter vergelijk hierbij een collagetje van het bewuste vrouwtje Tengere (hierboven) en een dito pas uitgeslopen wijfje Tang in min of meer hetzelfde aanzicht. Weliswaar geen Gewone maar Tang heeft min of meer hetzelfde achterkoppatroon en als dat veel zou verschillen van Gewone zouden we er weer een verschil tussen die 2 bij hebben (zie ander topic!).

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Er lopen twee discussies door elkaar helaas:
de foto's van Carl: een krom mannetje en twee details
de foto's van Frank: een mannetje en een vrouwtje

Bij de afgebeelde mannetjes van zowel Carl asl Frank zijn de aanhangsels erg licht, bij een tangpanster past dat niet (zie foto, mannetje van een paar uur oud), maar van een gewone weet ik het niet...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

cekay

poe poe en dat allemaal voor zo´n klein beestje. :o

ik moet zeggen dat het wel bijzonder leerzaam is, er zijn alweer dingen waar ik meer op moet gaan letten.
eerst foto van boven ,dan vragen ze een foto van de zijkant,
dan weer andersom
tangetjes. pterostigma
het is niet zo simpel als ik aanvankelijk dacht.
maar wel bijzonder leuk. :D

ik weet nog niet wat voor een het is, of wat het gaat worden(jammer)
maar de volgende keer zal ik proberen een volledige foto reportage te maken
van onder tot boven en van voor tot achter.

hoe zal ik deze invoeren?
met vriendelijke groet

Carl Nolte

frankneijts

CiteerEr lopen twee discussies door elkaar helaas:
de foto's van Carl: een krom mannetje en twee details
de foto's van Frank: een mannetje en een vrouwtje

Bij de afgebeelde mannetjes van zowel Carl asl Frank zijn de aanhangsels erg licht, bij een tangpanster past dat niet (zie foto, mannetje van een paar uur oud), maar van een gewone weet ik het niet...
Dat was me ook duidelijk maar zowel Bart (in 1e instantie) als Roy refereren aan hetzelfde: het koppatroon van Tengere vs. Gewone (+ Tang zeg ik er maar gemakshalve bij) dat op zowel de foto's van Carl als van mij richting Tengere (evt. Zwervende) wijst. Bart wijst bovendien op eventueel te lange onderste aanhangsels bij het door mij geplaatste mannetje. Hierbij en detail van die aanhangsels (helaas niet erg scherp, sorry) en met wat contrast- en scherptetoevoeging is te zien dat die zogenaamde langere aanhangsels in werkelijkheid iets anders is/zijn (wat weet ik niet maar weer te lang voor die aanhangsels!). Linksboven is (in mijn ogen) wel 'n kort aanhangsel zichtbaar. Beetje puzzelen wellicht maar met wat goede wil zie je wat ik bedoel.

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

cekay

als ik bij de libellen kenmerkengids kijk dan zie ik dat bij een tengere
de poten zwart moeten zijn.

bij de zwervende oker geel.

is dit ook niet een aanwijzing. of is dit weer eens niet altijd het geval

rare meiden die juffers :twisted:  
met vriendelijke groet

Carl Nolte

JohanvantBosch

#17
Citeerals ik bij de libellen kenmerkengids kijk dan zie ik dat bij een tengere
de poten zwart moeten zijn.

bij de zwervende oker geel.

is dit ook niet een aanwijzing. of is dit weer eens niet altijd het geval

rare meiden die juffers :twisted:
Van dit kenmerk heb ik nog nooit gehoord. Welke gids heb jij die dat expliciet als kenmerk noemt?
Zou overigens een handig kenmerk zijn als het klopt.

cekay

boven aan de pagina
virtuele determinatie informatie en dan

kenmerkengids nederlandse libellen.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

JohanvantBosch

Citeerboven aan de pagina
virtuele determinatie informatie en dan

kenmerkengids nederlandse libellen.
Jaaaa... ho!  ;)  Je hebt wel een beetje selectief gelezen
- poten zwart met lichte lengtestreep bij de een
- grotendeels okergeel bij de ander
dat betekent dat ze allebei donker met geel zijn (of geel met donker) .... dat maakt het alweer een stuk moeilijker. Heb je al foto's vergeleken?


cekay

je hebt gelijk ze zijn alle twee donker met licht, of licht met donker.

toch een verschil zou ik zeggen.

bijgevoegd een uitvergroting van de poten

tja wat je daar van moet maken,
ik denk licht met donker
met vriendelijke groet

Carl Nolte

Maaswitje

Nog even terug naar het geel op het achterhoofd van jonge pantsers: op 24 mei jl heb ik mijn eerste gewone pantserjuffers gezien en gefotografeerd.
Tussen mijn foto's zat een dier dat ook dat gele achterhoofd heeft. Het effect wordt m.i. duidelijk versterkt door de hoek van de opname, indien er tenminste voldoende scherptediepte in de opname zit.
Hierbij twee foto's van het zelfde dier, een recht van boven genomen en de andere foto recht van opzij. Het zijn jonge beesten, hooguit een of twee dagen oud. Dezelfde dag ook zwervende pantsers gezien, die zien er duidelijk anders uit (forser en geler).
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Maaswitje

Met vriendelijke groet,
André den Ouden

JohanvantBosch

Heb je ook een foto waarop het hele beest staat, van boven genomen?

frankneijts

CiteerNog even terug naar het geel op het achterhoofd van jonge pantsers: op 24 mei jl heb ik mijn eerste gewone pantserjuffers gezien en gefotografeerd.
Tussen mijn foto's zat een dier dat ook dat gele achterhoofd heeft. Het effect wordt m.i. duidelijk versterkt door de hoek van de opname, indien er tenminste voldoende scherptediepte in de opname zit.
Hierbij twee foto's van het zelfde dier, een recht van boven genomen en de andere foto recht van opzij. Het zijn jonge beesten, hooguit een of twee dagen oud. Dezelfde dag ook zwervende pantsers gezien, die zien er duidelijk anders uit (forser en geler).
En waarom is dit dan geen Tengere? Er is een duidelijk verschil zichtbaar tussen het groenig/metalige deel en de lichte (geelachtige) partijen op het achterhoofd. Bovendien zit er een metalig vlekje op de zijkant van het halsschild. Beide zijn volgens Dijkstra goede kenmerken van Tengere vs. Gewone! Nergens wordt vermeld dat jonge(re) exemplaren hierop (achterhoofdskenmerk) niet te determineren zouden zijn!  Ik begrijp dus ook niet zo goed hoe Bart en Roy aan die wetenschap komen?

groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maaswitje

Nee helaas. nog wel een van het zelfde dier die van opzij is genomen.  Hierbij ook nog een foto van een achterhoofd van  een andere sponsa, na wat ophelderen kun je zien dat het gele gedeelte van het achterhoofd donkere 'vlekjes', 'sliertjes' heeft. dit kan ook een teken zijn dat de definitieve kleur nog niet vast staat.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

frankneijts

Deze is toch duidelijk verschillend van die andere (en dus inderdaad sponsa)? Hetzelfde verschil als tussen Tengere en Tang op de collage die ik eerder vandaag postte! Nogmaals: als dit bij jonge dieren niet betrouwbaar is wanneer is het dat dan wel? Dan moeten er dus ook beestjes rondvliegen die, qua achterhoofdskenmerken half Tengere/Zwervende en half Tang/Gewone zijn! Sorry maar dat geloof ik niet zo......

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maaswitje

Misschien zijn deze kleurverschillen in de uitrijpingsfase slechts tijdelijk: in een eerdere forumdiscussie over de determinatie van jonge pantserjuffers heb ik n.a.v. de uitkleuring van jonge houtpantsers iets over dit onderwerp gevonden in "Die Binsenjungfern und Winterlibellen Europas" van Reinhard Jodicke

forumdiscussie
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

frankneijts

Zeer interessant André maar betreft inderdaad wèl Houtpantser, een ander geslacht mogelijk zelfs (Chalcolestes). Zegt dus nog niks over die andere pantsers. Als dit bekend zou zijn van de Lestes-soorten zou dat toch ook in een moderne, goede veldgids als die van Dijkstra staan? Zoiets als: pas op met piepjonge Lestes-met-gele-achterhoofden o.i.d.? Jödicke heeft zelf aan deze gids meegewerkt!
Bovendien: de foto-collage van de Tang en de (in mijn ogen nog steeds) Tengere betreft beide beestjes in hun 1e maidenflight, dus pas enkele uren 'oud'. Ik vraag me dus nog steeds af wanneer dan die verkleuring zou/had moeten plaatsvinden. En mocht dat allemaal toch kloppen: hoevele verkeerd (op alleen achterhoofdtekening) gedetermineerde Gewone pantsers vliegen er dan rond in de diverse databases?

Groet,

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

b.achterkamp

CiteerDeze is toch duidelijk verschillend van die andere (en dus inderdaad sponsa)? Hetzelfde verschil als tussen Tengere en Tang op de collage die ik eerder vandaag postte! Nogmaals: als dit bij jonge dieren niet betrouwbaar is wanneer is het dat dan wel? Dan moeten er dus ook beestjes rondvliegen die, qua achterhoofdskenmerken half Tengere/Zwervende en half Tang/Gewone zijn! Sorry maar dat geloof ik niet zo......

Groet,

Frank
een of meer foto's van 1 dier met en de scherpe kleurgrens op achterhoofd en tangen of schedeklepje van gewone pantserjuffer zou je vast overtuigen, maar deze heb ik niet.  
Als het bij verse beesten geen kenmerk is, is het dat wel bij 3 of meer dagen oude beesten. Dat is voor pantserjuffers geen hoge leeftijd: de rijpingsfase duurt altijd meer dan tien dagen en vaak veel langer.
Overigens pak ik er net de Jodicke (die Binsenjungfern Europas) bij en daar staat op p65 bij Lestes sponsa (gewone) onder "uitkleurstadia":
L. sponsa ist am Tag seines schlupfens ein auffallendes Insect von aparter Schonheit: Seine Farbung ist eine Komposition aus Smaragdgrun und Orange. Unterschiede zwischen den Geschlechtern bestehen nur hinsichtlich der Farbung der Tempora: Schmidt (1929) wies darauf hin, dass diese bei juvenielen Weibchen noch hell sind und erst im Verlauf der Ausfarbung grun werden. Das Pterostigma wird innerhalb weniger Stunden braun, die Augen sind noch unscheinbar beige. Position und Ausdehnung der grunen Zeichnungselementen entsprechen denen der Weibchen. Uber der Humeralnaht des Synthorax verlauft durchgehend ein breiter oranger Streifen, ebenso ist die Carina durchgehend orange angelegt. Bei den Weibchen vollzieht sich im Verlauf der Maturation ein eher unauffalliger Farbwechsel, bei dem die Grundfarbe zunachst beigebraun wird, um schliesslich einen grunlichen Ton anzunehmen.
Bij L. barbarus staat "die Tempora sind scharf abgesetzt hell"
Oftewel bij jonge vr. (en niet bij mn! hoe zit het dan met die foto van Frank hierboven) gewone pantserjuffer is het achterhoofd licht.
Hier staat niet met zoveel worden dat het scherp afgezet is (maar ik denk dat wel: heb in mijn herinnering diverse malen dergelijk dieren gezien). Verder staat er dat het achterhoofd "in het verloop van het uitkleuren" groen word, maar niet wanneer dan precies.
Wel staat er dat de grondkleur eerst oranje is, dan beigebruin wordt en tenslotte groenig. Jammer genoeg staan deze kleuren bij de andere soorten niet zo mooi beschreven.
Kortom, genoeg uit te zoeken!
Bart

ps ik hoop dat jullie een woordje over de oostgrens spreken..