Marterachtige, enkel waargenomen zonder foto, iets van te zeggen?

Gestart door Henri25, oktober 01, 2013, 16:30:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/79400512
Marterachtige spec. - Mustelidae spec. gezien op 2013-10-01 Groningen - Helpman
Toelichting:
Stak voor mij de weg over achterna gezeten door een kat. Ongeveer de helft aan schofthoogte van de kat en langgerekte indruk. Zo snel geen wit kunnen ontdekken, en deed me niet meteen aan steenmarter denken. Suggesties zijn welkom!
bij voorbaat dank Henri Zomer

EDIT: als ik de foto's vergelijk van andere marterachtigen lijken me die toch wel kleiner dus moet het haast wel weer een Steenmarter geweest zijn?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Bart van Hoogstraten

Hoi Henri,

Heb je aan Bunzing gedacht? (Steenmarters zijn groot, tot wel 2,5 kg [toen ik mijn eerste zag dacht ik dat het een huiskat was. Pas toen ik de golvende beweging tijdens zijn pas zag viel het kwartje.] en tonen opvallend wit. Bunzings zijn een stuk kleiner en donkerder en het wit kan zelfs geheel ontbreken.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

De wijk Helpman in Groningen is een bekend steenmartergebied. En huiskatten verschillen nogal in grootte. Hoewel er geen determinatie mogelijk is (beschrijving is echt te vaag), lijkt steenmarter mij toch een goede kanshebber.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
(en ex inwoner Groningen)
Met vriendelijke groet, Rob

Henri25

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 01, 2013, 17:08:26 PM
Hoi Henri,

Heb je aan Bunzing gedacht? (Steenmarters zijn groot, tot wel 2,5 kg [toen ik mijn eerste zag dacht ik dat het een huiskat was. Pas toen ik de golvende beweging tijdens zijn pas zag viel het kwartje.] en tonen opvallend wit. Bunzings zijn een stuk kleiner en donkerder en het wit kan zelfs geheel ontbreken.

Dat zou misschien goed kunnen! En ik geloof Rob natuurlijk ook heel hard, maar ik heb toch zoiets dat ik dan toch de witte keel/hals/buik van het dier had moeten zien als het idd een steenmarter was geweest. Hij heeft namelijk ook even naar mij toegelopen toen hij in de berm was.
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Vind het lastig, als ik nu een witte vlek had gezien was de waarneming wel zeker, maar die heb echt zeker niet gezien en was hoogtwaarschijnlijk afwezig. Ik heb het afgelopen jaar tweemaal een steenmarter gezien en die was toch wel echt groter dan het dier wat ik nu zag. Lastig... Maar ik twijfel hard aan steenmarter.
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Marcel van kammen

ja mogelijk bunzing,mogelijk steenmarter,,,,veel meer opties zijn er niet.

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rene Janssen

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 09, 2013, 21:39:23 PM
ja mogelijk bunzing,mogelijk steenmarter,,,,veel meer opties zijn er niet.
Amerikaanse nerts kan ook nog...
René Janssen

Henri25

Te moeilijk om wat van te zeggen dus, bedankt voor de toevoeging iig!  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rene Janssen

Nog even over Am. nerts: ik heb er eentje levend gezien en die "hobbelde" niet als steenmarter en bunzing, maar liep meer... als je daar wat aan hebt, natuurlijk...
René Janssen

Henri25

Pff, goede toevoeging natuurlijk, en zeker leuk en goed om te onthouden voor een volgende les, maar voor deze waarneming vrees ik toch niet meer van belang. Iig wel bedankt!  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rene Janssen

René Janssen

Henri25

Duidelijk, maar dat kan ik echt niet meer op mijn eigen waarneming projecteren  :angel:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland