losdraaien statiefkop van middenkolom lukt niet

Gestart door Bas vd Burg, oktober 20, 2013, 19:22:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Hallo,

Al de hele middag probeer ik mijn statiefkop los te draaien van de middenkolom maar, wat ik ook doe, er zit geen beweging in. Ik vroeg mij af of mensen hier op het forum tips hebben. Het gaat om een gitzo statiefkop G2380 en een Gitzo middenkolom behorende bij een gitzo-statief G1327.

Ik hoor graag of mensen tips hebben. alvast heel erg bedankt

groetjes

Bas vd Burg
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

M. Hoogteijling

Ben ook benieuwd want mij lukt het evenmin. Kop draait wel, maar dat is de normale horizontale draaiing. Kan die knop dus niet muurvast zetten.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 20, 2013, 20:49:19 PM
Ben ook benieuwd want mij lukt het evenmin. Kop draait wel, maar dat is de normale horizontale draaiing. Kan die knop dus niet muurvast zetten.

Hey Marijn, "gelukkig" ik ben niet de enige :rolleye: . Heb net wat olie er tussen gespoten, kijken of dat helpt. Ik heb geen zin om met een bankschroef oid te gaan rommelen, maak je meer mee kapot dan goed is vermoed ik.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

zwarteleeuwerik

knop horizontale beweging stevig vast zetten en dan niet draaien maar eerst harde tikken geven tegen de arm om hem lost te "schrikken" eigenlijk en dan draaien als hij los zit.
Erik vb.

M. Hoogteijling

Ha Erik en Bas,

De voorgestelde methode is mij bekend en werkt (opnieuw) niet. Overigens exact dezelfde combi als Bas. Heb het probleem vaker gehad en dan werkte het voorstel wel en draai de kop nooit helemaal strak vast... Iemand nog andere tips?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

Mij lukte het ook niet met de tip helaas, misschien toch maar eens naar een fotospeciaalzaak oid
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

KorHaan

Bas en Marijn,

Ik kom een beetje laat, ben net terug van een week Texel, vandaar.

Een paar minuten onder de heetwaterkraan houden, die kop. En dan nog eens proberen. Misschien dat dat helpt?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bas vd Burg

Hey Ronald,

Ik ga het straks even proberen. Reden van mijn vraag is overigens de aanschaf van een Scopac-draagsysteem. Vanwege de best lange middenkolom (ca. 40 cm) kan ik het rugzakgedeelte van Scopac niet optimaal benutten. Gelukkig heb ik nog een korte kolom liggen (ca. 20 cm), maar ja dan moet wel die statiefkop van de lange kolom af.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 23, 2013, 19:14:38 PM
Hey Ronald,

Ik ga het straks even proberen. Reden van mijn vraag is overigens de aanschaf van een Scopac-draagsysteem. Vanwege de best lange middenkolom (ca. 40 cm) kan ik het rugzakgedeelte van Scopac niet optimaal benutten. Gelukkig heb ik nog een korte kolom liggen (ca. 20 cm), maar ja dan moet wel die statiefkop van de lange kolom af.

Goed, wat je dus niet moet doen, is een gitzo statiefkop G2380 onder de warme kraan houden :'( :'( De plastic dop van de onderste vaststelknop is daardoor week geworden, waardoor die uiteindelijk los kwam van de metalen schroef.................. Naar de kl&$%te dus grmpffff. Wordt een duur draagsysteem zo
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

KorHaan

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 23, 2013, 20:09:04 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 23, 2013, 19:14:38 PM
Hey Ronald,

Ik ga het straks even proberen. Reden van mijn vraag is overigens de aanschaf van een Scopac-draagsysteem. Vanwege de best lange middenkolom (ca. 40 cm) kan ik het rugzakgedeelte van Scopac niet optimaal benutten. Gelukkig heb ik nog een korte kolom liggen (ca. 20 cm), maar ja dan moet wel die statiefkop van de lange kolom af.

Goed, wat je dus niet moet doen, is een gitzo statiefkop G2380 onder de warme kraan houden :'( :'( De plastic dop van de onderste vaststelknop is daardoor week geworden, waardoor die uiteindelijk los kwam van de metalen schroef.................. Naar de kl&$%te dus grmpffff. Wordt een duur draagsysteem zo


:-[   :o  Sorry Bas... Ik verkeerde in de veronderstelling dat alle knoppen op die statiefkop van metaal waren. Mijn fout.
Ik heb op Birdforum zitten zoeken en kwam daar een vergelijkbaar probleem met een vastzittende statiefkop tegen, dat werd opgelost met heet water. Maar dat was een Manfrotto.


Als je kosten maakt met een nieuwe knop, stuur me dan even een PM te zijner tijd, dan zal ik je die vergoeden.


En het probleem is nog steeds niet opgelost, begrijp ik ook.


Vriendelijke groet, met nogmaals excuses,


Ronald Sinoo


Bas vd Burg

Citaat van: KorHaan op oktober 24, 2013, 01:45:03 AM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 23, 2013, 20:09:04 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 23, 2013, 19:14:38 PM
Hey Ronald,

Ik ga het straks even proberen. Reden van mijn vraag is overigens de aanschaf van een Scopac-draagsysteem. Vanwege de best lange middenkolom (ca. 40 cm) kan ik het rugzakgedeelte van Scopac niet optimaal benutten. Gelukkig heb ik nog een korte kolom liggen (ca. 20 cm), maar ja dan moet wel die statiefkop van de lange kolom af.

Goed, wat je dus niet moet doen, is een gitzo statiefkop G2380 onder de warme kraan houden :'( :'( De plastic dop van de onderste vaststelknop is daardoor week geworden, waardoor die uiteindelijk los kwam van de metalen schroef.................. Naar de kl&$%te dus grmpffff. Wordt een duur draagsysteem zo


:-[   :o  Sorry Bas... Ik verkeerde in de veronderstelling dat alle knoppen op die statiefkop van metaal waren. Mijn fout.
Ik heb op Birdforum zitten zoeken en kwam daar een vergelijkbaar probleem met een vastzittende statiefkop tegen, dat werd opgelost met heet water. Maar dat was een Manfrotto.


Als je kosten maakt met een nieuwe knop, stuur me dan even een PM te zijner tijd, dan zal ik je die vergoeden.


En het probleem is nog steeds niet opgelost, begrijp ik ook.


Vriendelijke groet, met nogmaals excuses,


Ronald Sinoo

Hey Ronald,
Ik neem jou niks kwalijk, het is mijn schuld. Kwestie van nadenken noemen we dat 8)  Zeker omdat ik weet hoe heet het water uit mijn keukenkraan is (afstelling boiler is niet goed). Daarnaast denk ik dat er ook al iets niet goed zat, want het lijkt me dat een dergelijke draaiknop goed in elkaar zit (de plastic dop is als het ware over de kop van de schroef gegoten). De kosten van een dergelijke draaiknop zijn overigens niet zo heel hoog gelukkig (5 britse pond excl verzendkosten). Kwam een mooie site tegen waar je losse onderdelen kunt bestellen https://www.gitzospares.com/index.php?route=information/identify_part
Het probleem is overigens nog steeds niet verholpen helaas.

Groetjes

Bas
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bart van Hoogstraten

If you can't fix it with a hammer or with WD40 you've got an electrical problem!  ;) (Heb je dat al geprobeerd? -> beetje WD40 erop spuiten en een uurtje later nog eens proberen). Vaak lukt dat soort dingen ook als je het met een andere impuls probeert -> niet langzaam eraan draaien met veel kracht maar een snelle korte ruk met minder kracht ("schrikken").
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M. Hoogteijling

Warm water maar niet geprobeerd  :angel: maar WD-40 biedt mij ook geen soelaas. Fijn dat er wordt meegedacht!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

kreeg net via facebook twee tips:
- hele handel (kolom + kop) in vriezer te leggen, 30 minuten laten liggen en dan losdraaien, of
- de schijf van de middenkolom in een doek wikkelen, vervolgens in bankschroef klemmen en dan kop losdraaien.

Deze tips kreeg ik van "f&s Martens" (Maurits), zij hebben dezelfde "configuratie" en ook geregeld dit probleem gehad.


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

M. Hoogteijling

Had deze tips ook gekregen en... De eerste werkte! Hartelijk dank Maurits
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 28, 2013, 17:33:14 PM
Had deze tips ook gekregen en... De eerste werkte! Hartelijk dank Maurits



Mooi, Marijn.  :duim:


Ik had die tip over de vriezer ook op Birdforum gelezen, maar daar hielp het dus voor geen meter. Was een Manfrotto, maar kennelijk helpt het bij Gitzo wel. Merkwaardig.


Ik hoop dat Bas er ook wat aan heeft; dan hoeft de bankschroef er niet aan te pas te komen... :o :-X ...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Bas vd Burg

Citaat van: KorHaan op oktober 28, 2013, 17:39:58 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 28, 2013, 17:33:14 PM
Had deze tips ook gekregen en... De eerste werkte! Hartelijk dank Maurits



Mooi, Marijn.  :duim:


Ik had die tip over de vriezer ook op Birdforum gelezen, maar daar hielp het dus voor geen meter. Was een Manfrotto, maar kennelijk helpt het bij Gitzo wel. Merkwaardig.


Ik hoop dat Bas er ook wat aan heeft; dan hoeft de bankschroef er niet aan te pas te komen... :o :-X ...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Hey Marijn,
Morgen maar eens proberen. even een hele hele hele domme vraag, maar naar welke kant draai je de statiefkop tov de kolom? Met de klok mee?
De nieuwe schroef is trouwens onderweg (totale kosten 12,40 euro). Ben benieuwd wanneer die binnen is...........

groetjes

Bas
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

M. Hoogteijling

Haha, durfde het hier niet te vermelden maar al wrikkende merkte ik dat hij op een gegeven moment dat hij tegen de klok in wel loskwam. En hoewel ik het erop hou dat het ook door de vrieskist komt ben ik bang dat ik meestal de verkeerde kant op draaide.... Belangrijkste is dat ie weer los kan :duim:  Kortom, tegen de klok in. Overigens komt hij nu weer niet los dus vriezer werkt echt.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Arthur op oktober 29, 2013, 14:00:12 PM
Om te onthouden: Righty Tighty Lefty Loosey  ;D

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=righty%20tighty%20lefty%20loosy

Aansluiting van een gasslang op een fles is een uitzondering; die draait tegen de klok in vast. En de linker pedaal van je fiets is ook verkeerd om.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bas vd Burg

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 29, 2013, 13:50:59 PM
Haha, durfde het hier niet te vermelden maar al wrikkende merkte ik dat hij op een gegeven moment dat hij tegen de klok in wel loskwam. En hoewel ik het erop hou dat het ook door de vrieskist komt ben ik bang dat ik meestal de verkeerde kant op draaide.... Belangrijkste is dat ie weer los kan :duim:  Kortom, tegen de klok in. Overigens komt hij nu weer niet los dus vriezer werkt echt.

Helaas werkt het bij mij dus niet, wat een #$%^&$#%*#$^-zooi zeg. Durf de schroef die horizontale draaiing fixeert ook niet meer zo strak aan te draaien, want draai ik de nieuwe schroef weer de vernieling in..............
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Ik weet dat bij Manfrotto ook nog schroefjes in de onderkant zitten, wellicht bij Gitzo wellicht ook zoiets extra's? Die moeten natuurlijk ook los...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com