Hoofdmenu

escape?

Gestart door feel4nature, september 16, 2005, 09:39:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

en hier is er weer een.. een escape?
ik heb hem in een loofbos vlakbij een park gevonden, dus ik denk dat hij daar vandaan komt.

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

#1
Tellima grandiflora of er ook een Nederlandse naam voor is weet ik zo gauw niet.

Gr.
Han.

mcbud

Franjekelk, dacht ik. Vond begin mei een groepje bloeiende exemplaren in het Bloemendaalse bos bij de Hertenkamp. Later ook op een oude muur in Haarlem. Verwilderde tuinplant, oorspronkelijk uit Noord Amerika.

Groet

Marc Budding

mcbud

Even gecheckt: Hij staat gewoon op de lijst van deze site. Heb mijn waarneming alsnog ingevoerd, met een plaatje.

Dit vond ik trouwens in de Floron Nieuwsbrief District Groot Amsterdam van 34 maart 2003 (www.frontlinie.nl/floron/nieuwsbrief/nieuws03.htm):

"Tellima grandiflora - Franjekelk  Sierplant uit Noord-Amerika. Verwildert gemakkelijk en wordt regelmatig op oude muren, met name grachtmuren, gevonden. Tijdens een rondtocht in diverse steden werd de soort gezien in onder meer Delft, Amersfoort en Enkhuizen. In Utrecht is de soort volledig ingeburgerd op het Bastion Zonnenberg. Daar groeien op een oude muur circa tweehonderd planten. Franjekelk is een soort om in de gaten te houden. In Amsterdam is de soort tot op heden op twee plaatsen vastgesteld: 122-485 TD Amsterdam-Centrum (1997). Een plant op walmuur van Amstel. 123-486 SF Amsterdam-Oost. Enkele planten op open plaats op spoortalud langs Oeterwalerpad (2001)."

Marc

feel4nature

inderdaad, ik zal de plant goed in de gaten houden..

bedankt,

groeten, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.