Onbekende veren

Gestart door Leon Olsthoorn, mei 24, 2007, 14:05:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Ik heb de afgelopen twee weken enkele veren gevonden waar ik zelf met mijn veldgids niet uit kom, kan iemand me misschien op weg helpen?

Deze 4 veren vond ik afgelopen zaterdag 19 mei langs een groenstrook achte de meubelboulevard in Drachten.

De laatste 3 lijken me in ieder geval van dezelfde soort, er lagen in totaal meer dan 10 van deze veertjes langs een vrij korte strook gras. Ik ga er dus vanuit dat het hier een algemene vogel betreft, Maar kan hem toch niet terug vinden, wellicht de veren van een vrouwtje (die niet in mijn gids staan), of gewoon niet goed gezocht? De veren zijn 56, 60 en 61 mm lang

En dan die eerste, die brengt me ook een beetje in verwarring, ik kan geen vogel vinden met zulke veren. Is er iemand die hier een idee over heeft? De veer is 55 mm lang.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En nog twee waarmee ik tegen problemen aanliep. Beiden vond ik vrijdag 11 mei in Nootdorp.

De eerste vond ik op een braakliggend veldje op een industrie-terein. Opvallend is dat boven het roodbruine een stukje zwart/wit-gestreept volgt. De top ziet er behoorlijk versleten uit, dus waarschijnlijk was dit gestreepte gedeelte oorsronkelijk groter. Ik zal van de top ook nog een close-up plaatsen. De veer is 53 mm lang.

De tweede vond ik op een grasrandje in een natuurgebied. Ziet er uit als een vrij gewone merel-veer, maar wat doet dat wit in het midden? De veer is 50 mm lang
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En hier de beloofde close-up van de toppen:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

keesschreven

#3
Ik denk dat alle veren van een Bergeend zijn.
De witte zijn van de buik. De roodbruine is van de streep op de borst. De zwarte veer is denk ik een schouderveertje. En de zwartwitte komt van het gebied buik-onderstaart. Bergeenden hebben daar namelijk een zwarte streep. (net zo als bij koolmezen ;) )
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Leon Olsthoorn

Alles bergeend? Ik weet het niet hoor, dat zou ook erg toevallig zijn, de eerste vier komen van een industrieterein in Drachten, geen idee of daar bergeenden zitten. De laatste twee komen van een industrieterein (waar ik nog nooit een bergeend heb gezien) en een natuurgebied in Nootdorp.

Maar op 3 verschillende plaatsen, waarvan twee keer een industrieterein, steeds bergeendenveren vinden vind ik wel erg veel toeval.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

joostheeremans

volgens mij is het gewoon drie maal wilde eend
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-