Bresser Pirsch WP 20-60x80 spotting scope

Gestart door Jannes Aalders, juni 28, 2013, 10:00:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jannes Aalders

Ik heb ongeveer 300 euro te besteden aan een scope en twijfel over de Bresser Pirsch WP 20-60x80 maar kan er weinig info over vinden. Heeft iemand ervaring met deze scope, dit merk of goede alternatieven?

KorHaan

http://www.ebay.nl/itm/BRESSER-Pirsch-20-60x80-Spotting-Scope-NEW-/350193474507


Het was even zoeken, want ik wilde meteen het gezichtsveld van de Bresser weten, dus dan heb ik specificaties nodig.

Een gezichtsveld van 29 meter bij 20x vergroting is erg nauw. Bij 60x is er nog maar 15 meter. Daar was ik al bang voor. Optisch zal dit spul allemaal best bruikbaar zijn, maar het beeldveld zal niet erg comfortabel zijn om zelfs maar met de laagste vergroting van 20x te gebruiken. Alsof je door een koker van een keukenrol kijkt, vermoed ik.


Ik ken de Bresser niet, maar als je een nauw gezichtsveld wilt vermijden, zou ik iets anders zoeken, een betere tweedehands. Mogelijk een Nikon ED 50.
Ik heb een oude Leica Televid met een groothoekoculair van 32x, dat 40 meter gezichtsveld geeft. Dat is erg comfortabel om lang door te kijken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

Als je vroeg of laat eens wil updaten met je scoop naar een beter merk (en die kans is heel reƫel) dan is die Bresser nauwelijks meer te verkopen voor een redelijke prijs. En dan is zelfs 300 euro toch een hoop geld.
Mijn tip: houdt marktplaats in de gaten voor een tweedehands van een wat meer gerespecteerd merk.
Ik zag zojuist een Nikon RAI 82 wp staan. Daar vragen ze 475 voor wat mijn inziens veel te hoog is. Ik zag dat er door meerdere bieders tot 275 is geboden momenteel. Iets verderop in marktplaats worden nieuwe aangeboden door een bedrijf voor 499 dus een prijs van rond de 300 tot 350 lijkt me te doen. Het is natuurlijk geen ED glas maar Nikon maakt hele goede scopes die ook tweedehands nog goed in de markt liggen. Overigens lijkt deze scope op de foto een rechte inkijk te hebben maar dat is gezichtsbedrog omdat de foto van bovenaf is genomen bij deze angled versie. Ik zag op een Engelstalig forum hoofdzakelijk positieve reacties op deze scoop.
De nikon ED 50 waar Kor Haan over schreef is van een ander kaliber. Dat is een topscope in miniformaat maar tweedehands nauwelijks aanbod en erg gewild en dus al gauw richting 400 tot 450 euro.
Ook Kowa's van wat oudere generatie's worden regelmatig aangeboden tegen redelijke prijzen al zou ik niet meer die hele oude TSN series nemen.
Een alternatief is juist tweedehands scope van een wat goedkoper merk zoals outdoor-club of toch Bresser. Als je die voor rond de 100 euro of minder kunt scoren en je gaat op termijn door naar een betere topscope dan is er weinig verloren. En met het geld wat je nu overhoud kun je dan beter een goed statief kopen wat zonder goed statief heb je aan geen enkele scoop plezier. Een manfrotto 055 heb je zowel nieuw als tweedehands heel betaalbaar en kan je later ook meenemen onder je topscope.




Jannes Aalders

Hoi Wilfred, Kor,

Bedankt voor jullie adviezen. Het is een Bynolyt Spacelyt S 70 geworden.

Met vriendelijke groet Jannes.