Drunense Duinen

Gestart door OlivierO, oktober 13, 2013, 18:10:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Gegroet,

is er iemand die mij wat meer kan vertellen uit eigen ervaring over het gebied de Drunense Duinen? Een vriend raadde mij aan om daar eens te gaan wandelen of fietsen, maar veel over de natuur wist hij niet te zeggen. Hij fietst vooral ...

Alvast bedankt!

Olivier

jva

Wat wil je weten wat je niet op internet incl. Wrn.nl kunt vinden? Ik kan je wel heel veel uit eigen ervaring gaan vertellen, maar volgens mij is dit gemeengoed.
Jelle

OlivierO

Citaat van: jva op oktober 15, 2013, 22:21:13 PM
Wat wil je weten wat je niet op internet incl. Wrn.nl kunt vinden? Ik kan je wel heel veel uit eigen ervaring gaan vertellen, maar volgens mij is dit gemeengoed.

Het zit zo: ik kan vanalles lezen op het internet, maar wat mij interesseert is de ervaring van, waar ik vanuit ga, mensen die er echt iets van kennen. Op de site van een B&B bijvoorbeeld is het altijd met een zekere vooringenomenheid, want die mensen moeten verkopen. Vandaar dus dat ik het hier even vraag voor een persoonlijke ervaring.

Als je een verwijzing naar een website hebt die aansluit bij jouw mening is dat natuurlijk ook goed.

Zijn er bijvoorbeeld stukjes waar we zeker zouden moeten passeren? Of is dat hele gebied net niet interessant om vogels en ander wild te spotten, bijvoorbeeld omdat het gewoon veel te druk is?

Vincent de Boer

Hallo Olivier,

uit eigen ervaring (2013 gekarteerd aldaar). Het nw-deel (Roestelberg)is erg druk met honderuitlaters, evenals het zw-deel nabij het restaurant (ook hondenlosloopgebied).
Het oostelijke deel (oostelijk van de grote zandvlakte) daarentegen is een verademing qua rust en daarnaast landschappelijk ook fraai met stuifduinen, korstmosvlaktes etc. In herfst en winter zullen er naast Klapeksters (3-4 in oostelijke deel) weinig leuke vogels te vinden zijn. In het voorjaar is het gebied vol leven met Boomleeuweriken, Boompiepers en Roodborsttapuiten.
Veel plezier!!

Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

jva

Qua vogels zou ik je persoonlijk aanraden om het aangrenzende zuidelijk van de Duinen gelegen moerasgebied De Brand te bezoeken. Een zeer rijk gebied te noemen, naast vogels overigens ook voor amfibieen. Er zijn overigens ook excursies te boeken in de Duinen (NM) en wellicht ook De Brand (Brab. Landschap). Fietsen kun je prima in het gebied, echter op mooie dagen zeer druk met dagjesmensen. Net westelijk van de L&DD ligt overigens het natuurgebied Huis ter Heide. Ook zeer de moeite waard en prima te combineren. Veel plezier.
Jelle

OlivierO

Bedankt Jelle en Vincent!

De Brand en Huis ter Heide neem ik zeker in overweging!