Hoofdmenu

Olympus LS-3

Gestart door M. Hoogteijling, oktober 14, 2013, 20:52:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

Was op zoek naar een betaalbare geluidsrecorder om eindelijk eens wat beter te worden in vogelgeluiden en zelf wat meer te kunnen puzzelen. Ik wilde een praktisch apparaatje, licht en betaalbaar. NiƩt bedoeld om uren achter elkaar aan te laten staan bij trektellen, in die fase zit ik nog niet. Meer van: ik hoor wat en wil het opnemen als ik in het veld sta en iets verdachts hoor. Ben uitgekomen bij de Olympus LS-3 vanwege recensies over kwaliteit en handzaamheid. Belangrijkste extra is de 2 seconden pre-recording buffer, superpraktisch want het lukt natuurlijk nooit om steeds precies de opname te starten als de vogel begint te roepen. Met 4GB standaardgeheugen voldoende ruimte en de meegeleverde oplaadbare AAA-batterijen zoudden een uurtje of 10 werken (nog niet aan toe gekomen en voor de zekerheid altijd een setje extra batterijen bij me). In de praktijk werkt het prima (Struikrietzanger staat er prima op en Blako eveneens) en stoei nu een beetje met geluidbewerkingsprogramma's. De instellingen spreken voor zich. In het veld zie ik vooral de LS-11 die een groter geheugen heeft, ongetwijfeld een nog wat betere microfoon en zwaardere batterijen. Of je dat allemaal in de praktijk merkt weet ik niet maar in het veld wilde een LS-11-gebruiker best ruilen vanwege het handzame formaat. Uiteraard heeft de LS-3 een koptelefooningang en aansluitmogelijkheid voor richtmicrofoon. De LS-3 is volgens mij niet meer nieuw te betellen bij de groothandel of Olympus maar wel verkrijgbaar. Ben uiteindelijk prima geslaagd bij de bekende fotozaak in Voorburg (hij had ze nog) en goedkoper dan LS-12.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Timo Roeke

Goed te horen Marijn. Zo vindt iedereen hetgeen dat hij/zij op dat moment nodig heeft. Post ook gerust eens wat geluiden. Dan kunnen mensen je opnames beluisteren.

M. Hoogteijling

#2
Ok dan, hierbij mijn eerste schreden op het opnamepad  ;) : m'n eerste 4 geluiden: de oudste is nog met iphone opgenomen (Blako, Delft, hertenkamp) en dan het verschil met Struikriet en Blako bij huis: die zijn met LS-3. Afstand tot vogels ongeveer even ver als bij 1e Blako. De laatste Blako-opname is een eerste probeersel om ruis weg te filteren maar het geluid van de vogel wordt ook minder, dat doe ik dus nog niet helemaal goed.
M.i. grote verbeteringen tov smartphone: Nu oefenen om bijgeluiden (en dan ook van de behuizing van het apparaat als je de knoppen bedient) te minimaliseren. Maar dit zal ookm met eigen positie en richting van microfoon te maken hebben. Heb het gevoel dat ik er jaren mee vooruit kan.

http://waarneming.nl/user/sounds/13658
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

HPM

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 15, 2013, 09:35:39 AM
...
Nu oefenen om bijgeluiden (en dan ook van de behuizing van het apparaat als je de knoppen bedient) te minimaliseren. Maar dit zal ookm met eigen positie en richting van microfoon te maken hebben. ...


Een uitstekende manier om contactgeluiden te verminderen is een handgreep aan je apparaat te maken. Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144365.0
Dan moet er natuurlijk wel een statiefaansluiting zijn.

Het bedienen van de knoppen zal altijd lawaai blijven maken, maar meestal is dat achteraf heel gemakkelijk weg te knippen. Dat mis ik nog in je gefilterde opname.

Andere belangrijke storingen worden veroorzaakt door je eigen bewegingen. Lopen bijvoorbeeld, of van je kleding.
Doodstil staan is dus de boodschap. Of je recorder neerleggen of -zetten en zelf afstand te nemen.

Achtergrondgedruis is inderdaad wel wat te reduceren door het kiezen van een andere positie. Altijd proberen met je rug naar de verstoringsbon (verkeersweg bijv.) op te nemen, maar daar zal je het nooit helemaal mee wegkrijgen.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Mooie eerste stappen! :). Maar zoals Herman terecht aangeeft is het uitfilteren van ruis en storingen verstandig. Gebruikers die geluiden luisteren zullen dit vaak ter vergelijking en/of onderzoek doen. Het is hinderlijk als er ruis of storing in de opname zit. Er zijn diverse software programma's die je daar voor kunt gebruiken. Heb je zoiets? 

M. Hoogteijling

Bedankt voor de tips Herman en Timo. Audacity is geinstalleerd, statiefje nog niet ;D Ik sleutel verder
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling