wie kent deze bes

Gestart door kike, oktober 14, 2013, 19:03:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

kike

Tijdens een wandeling kwamen wij deze bes tegen. Het lijkt erg veel op een braam, zelfde kleur, bijna identiek blad maar met 1 enkele bes. Wie weet welke bes dit is en is deze eetbaar?

kike

Tijdens een wandeling kwamen we deze bes tegen. Het blad lijkt op een braam en de bes heeft dezelfde kleur als een braam. Alleen bestaat de vrucht maar uit 1 bes. Wie kent deze bes en is deze eetbaar? Alvast bedankt!

RutgerB

Allicht is het van een Dauwbraam.

kike

Is deze eetbaar? En is dit dan een ondersoort van een braam zoals iedereen die kent

HPM

Het is een aparte soort. En zeer smakelijk. Dat hij maar een besje heeft komt wel vaker voor maar is geen regel. Slechte bevruchting.
Herman van der Meer

kike

Maar een hele plant slecht bevrucht is dat niet vreemd?

kike

 :rolleye:Ja dat klopt. Maar volgens mij past het hier beter. Het lijkt erg op een braam en de experts zitten hier lijkt mij. Kan de plant een steenbraam zijn? Hij is gevonden in noord friesland grens groningen.

Willemien Troelstra

Nee, geen Steenbraam. Steenbraamvruchten blijven rood, die worden niet diepblauw/zwart.
groet, Willemien Troelstra

kike

Dank je wel. Toch vind ik het vreemd dat geen enkele vrucht dan niet goed bevrucht zou zijn van deze hele plant. Kan het toch iets anders zijn of is dat uitgesloten?

nick w

gewoon op het verkeerde moment gebloeid, bij regen zoals van de week bijvoorbeeld, dan kan je als braam best pech hebben.

Groet,
Nick W

peterv

Op deze foto staat inderdaad een braam. Het komt wel vaker voor dat maar 1 of 2 deelvruchtjes zich ontwikkelen. Deze plant is zeker geen Steenbraam, doet me meer denken aan een Dauwbraam, maar de foto biedt mij onvoldoende informatie om volstrekt zeker te zijn. Ik zou deze maar invoeren als Braam spec.


groet, Peter

Peter Venema

HPM

Ik zie niets fout voor Dauwbraam.
Herman van der Meer

peterv

Dat klopt, maar niets fout wil nog niet zeggen zeker goed. Je kunt determineren door eliminatie van kenmerken (ik zie foute kenmerken, dus het is niet deze soort) of door cumulatie van kenmerken (ik zie goede kenmerken, dus het is deze soort). Op basis van 1 foto die maar een beperkt aantal kenmerken toont gaat het mij te kort door de bocht om te stellen dat het bij ontbreken van foute kenmerken volstrekt zeker deze soort is.
Peter Venema

RutgerB

Een vraag die van belang is; Heb je een goed alternatief ?  Voor mij zou Dauwbraam volstaan tenzij er op de foto zichtbare niet kloppende kenmerken zijn. De foto is verder prima en laat ook genoeg zien, dus als de foute kenmerken ontbreken volstaat het juist wel.

Als je het breder trekt naar alle keuringen van waarnemingen van planten met foto, dan weet je dat dit in een aanzienlijk deel zo (goed-)gekeurd wordt. Dat volstaat ook.

HPM

In dit geval: welke ander braam heeft blauw berijpte vruchten?

Herman van der Meer

peterv

Bij diverse Hazelaarbramen kunnen de vruchtjes ook een blauwe berijping hebben.
Peter Venema

Rense Haveman

Een met Peter: wellicht dauwbraam, maar een primaire hybride van dauwbraam met iets anders is niet geheel uit te sluiten. Daarvoor zou ook ik bijvoorbeeld bladeren willen zien.
Groet! Rense

havikskruiden!