Dagje Texel

Gestart door Caspergr, oktober 19, 2013, 11:25:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Ik ga morgen een dagje naar Texel om vogels te kijken. Ik ben nooit eerder op Texel geweest. Wat zijn de leukste en beste plekjes nu? En hoe zijn die te bereiken? Alvast bedankt!

Bart van Hoogstraten

#1
Citaat van: Caspergr op oktober 19, 2013, 11:25:46 AM
Ik ga morgen een dagje naar Texel om vogels te kijken. Ik ben nooit eerder op Texel geweest. Wat zijn de leukste en beste plekjes nu? En hoe zijn die te bereiken? Alvast bedankt!

Hey Casper,

Op de boot verkopen ze bij de kiosk bij het restaurant gedetailleerde kaarten voor € 3,- -> daar moet je er in ieder geval even eentje van aanschaffen. Wat ik kan aanbevelen voor een dagprogramma is om na het afmeren naar Den Burg te koersen en daar rechtsaf naar de zeedijk te rijden en de weg die erlangs loopt naar het noorden te volgen. Af en toe kom je bij parkeerplaatsjes met een trap over de dijk heen en daar moet je dan gebruik van maken om over de dijk te loeren (voor eiders, oeverpiepers, steenlopers, rosse grutto's, bonte en drieteenstrandlopers, etc.) en onderweg moet je ook goed je ogen de kost geven over het binnenland aan de linkerkant van je weg (vele wulpen en rotganzen). Op een gegeven moment mag je niet meer verder en moet je linksaf via de Stuifweg naar de Oorsprongweg. Maar als je dan de eerste weg rechts aanhoudt (Hoofdweg) kom je ter hoogte van de Cocksdorp weer terug bij de dijk en die volg je dan weer tot camping de Robbejager met af en toe een stop. Voorbij de camping parkeer je de auto langs de weg om wat rond te wandelen in de Robbejager zelf (vanuit auto richting kust) en in de tuintjes aan de andere kant van de weg (richting binnenland). Te voet kun je ook de asfaltweg verder noordelijk volgen naar de vuurtoren en daar stikt het van de Goudhaantjes in de duindoorns. Aan het eind van de asfaltweg kom je bij een strandtent en als je daar 200 meter zuidelijk loopt langs de duinen zie je geheid groepen sneeuwgorsjes (erg leuk om gade te slaan). Met de auto kun je daarna weer zuidelijk via de andere kant om te parkeren bij de slufter voor een uitgebreide wandeling richting kust. Na de slufter is het interessant om helemaal in het zuiden de auto te parkeren bij de Horsmeertjes en met je scope over de Mokbaai te kijken en dan zit je dagexcursie er eigenlijk zo'n beetje op en is het niet ver meer om aan te sluiten voor Den Helder. Als je zeldzaamheden zoekt en de beschikking over internet hebt is het goed om af en toe op http://texel.waarneming.nl/index.php te kijken of bij ObsMapp op "omgeving" te klikken.
Veel plezier!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Caspergr

Fijn dat je een route hebt uitgestippeld waarbij ik snel langs alle goede gebiedjes kom, daar was ik naar opzoek! Ik ga zeker langs de sneeuwgorzen aangezien ik daar nog nooit mooie foto's van heb kunnen maken. Ook hou ik natuurlijk waarneming.nl in de gaten, wie weet wat ik anders allemaal mis loop...
Bedankt Bart!