preying

Gestart door jaapdegans, oktober 13, 2013, 14:58:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jaapdegans

Ik heb een vraag over het preying of het (onterecht genoemde) bidden wat je veel torenvalken ziet doen. Ik heb gelezen dat dit ook iets typerends is voor de ruigpootbuizerd. Ik heb een hele tijd geleden langs de kant van de snelweg een grote roofvogel dit zien doen. ik kan me niet helemaal meer herinneren maar ik weet nog wel dat het een buizerdachtige roofvogel was. Kunnen alle roofvogels deze jachttechniek gebruiken en doen ze dat ook? Of is dit eigenlijk toch wel specifiek voor de genoemde roofvogels?

bvd.
Jaap
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

ArjenDrost †

Het is idd wel iets wat Ruigpootbuizerds vaak doen, vaker dan gewone Buizerds, maar deze kunnen het ook zeker. Als zodanig dus vrij nutteloos als determinatiekenmerk.


Groeten, Arjen

Vincent Hart

Ook slangenarenden doen het. Maar bij een biddende buizerdgrote vogel langs de snelweg is er zonder verdere bijzonderheden geen reden aan iets anders dan buizerd te denken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Mimino

Juiste spelling is overigens "praying"
"preying" komt van het woord prey = prooi ( dus het jagen op een prooi )
Dat is bidden ook, maar toch schrijft men het net iets anders.....
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

jaapdegans

Ik dacht juist dat van oorsprong het woord als "preying" werd geschreven wat inderdaad afkomt van jagen/prooien. Het woord bidden is dan ook eigenlijk een verkeerde benadering wat wel in de volksmond wordt gebruikt maar eigenlijk niet juist is. Ik heb dit gehoord tijdens een workshop valkenieren. Herkent iemand dit verhaal?
Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

HPM

De juiste spelling van bidden is wel 'to pray' maar het bidden van een torenvalk heet in het Engels 'hovering' dus die benaming zal geen verbastering zijn van 'preying'.
Herman van der Meer

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

jaapdegans

Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

Oenanthe

Citaat van: HPM op oktober 14, 2013, 08:39:48 AM
De juiste spelling van bidden is wel 'to pray' maar het bidden van een torenvalk heet in het Engels 'hovering' dus die benaming zal geen verbastering zijn van 'preying'.

Waarschijnlijk is bidden de onjuiste vertaling van de Engelse term preying. Niet onbegrijpelijk overigens.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Martens

Dat klopt, de juiste vertaling van bidden is hovering.
groeten, Vincent