(Balkan?)bergfluiter Texel

Gestart door thomas u, oktober 12, 2013, 17:30:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

thomas u


ArjenDrost †

Citaat van: thomas u op oktober 12, 2013, 17:30:28 PM
Bergfluiter texel
Misschien leuk om er ook even een linkje naar de waarneming bij te doen. Dan weet men waar je het over hebt :)


http://waarneming.nl/waarneming/view/79671608

HPM

Citaat van: ArjenDrost op oktober 12, 2013, 17:36:40 PM
Citaat van: thomas u op oktober 12, 2013, 17:30:28 PM
Bergfluiter texel
Misschien leuk om er ook even een linkje naar de waarneming bij te doen. Dan weet men waar je het over hebt :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/79671608

Dat is veel nuttiger dan meerdere keren hetzelfde melden.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik kan mij heugen dat er recent iets is geweest over de onderscheid van beide bergfluiters op basis van kleed. Weet iemand nog waar dat stond?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Om kwart voor zeven heb ik geen Bergfluiter gezien in de Tuintjes. Wel mensen die naar een Tjif stonden te kijken (met bruine onderzijde) en dachten dat dat 'm was.  :-\
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

#5
Citaat van: Folkert Jan op oktober 12, 2013, 20:22:39 PM
Ik kan mij heugen dat er recent iets is geweest over de onderscheid van beide bergfluiters op basis van kleed. Weet iemand nog waar dat stond?
In het artikel over de zang in DB worden de kenmerkengids van Van Duivendijk en een artikel van Daniele Occhiato in Birding World (2007, 20: 303) genoemd.
Ik gok maar op een Western (bruinig!) gezien de toch wel fantastische foto's.

JanHein

GertJ

Citaat van: migratorius op oktober 12, 2013, 22:08:26 PM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 12, 2013, 20:22:39 PM
Ik kan mij heugen dat er recent iets is geweest over de onderscheid van beide bergfluiters op basis van kleed. Weet iemand nog waar dat stond?
In het artikel over de zang in DB worden de kenmerkengids van Van Duivendijk en een artikel van Daniele Occhiato in Birding World (2007, 20: 303) genoemd.
Ik gok maar op een Western (bruinig!) gezien de toch wel fantastische foto's.

JanHein
Ik heb via via gehoord dat er vandaag toch geluidsopnamen gemaakt zouden zijn. Kan iemand dat bevestigen? (of nog mooier: de geluiden hier plaatsen....)
Groet Gert Jager

JaapHennevanger

Citaat van: GertJ op oktober 12, 2013, 22:12:57 PM
Citaat van: migratorius op oktober 12, 2013, 22:08:26 PM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 12, 2013, 20:22:39 PM
Ik kan mij heugen dat er recent iets is geweest over de onderscheid van beide bergfluiters op basis van kleed. Weet iemand nog waar dat stond?
In het artikel over de zang in DB worden de kenmerkengids van Van Duivendijk en een artikel van Daniele Occhiato in Birding World (2007, 20: 303) genoemd.
Ik gok maar op een Western (bruinig!) gezien de toch wel fantastische foto's.

JanHein
Ik heb via via gehoord dat er vandaag toch geluidsopnamen gemaakt zouden zijn. Kan iemand dat bevestigen? (of nog mooier: de geluiden hier plaatsen....)

Volgens Vincent Stork zijn er geluidsopnamen gemaakt:
http://waarneming.nl/waarneming/view/79682748
Jaap Hennevanger



Vincent Hart

Raar verhaal. Als je een roepje hebt ben je meteen klaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Citaat van: migratorius op oktober 12, 2013, 22:08:26 PM
Citaat van: Folkert Jan op oktober 12, 2013, 20:22:39 PM
Ik kan mij heugen dat er recent iets is geweest over de onderscheid van beide bergfluiters op basis van kleed. Weet iemand nog waar dat stond?
In het artikel over de zang in DB worden de kenmerkengids van Van Duivendijk en een artikel van Daniele Occhiato in Birding World (2007, 20: 303) genoemd.
Ik gok maar op een Western (bruinig!) gezien de toch wel fantastische foto's.

JanHein

Mee eens. Verder zitten er groene veren in de grote dekveren (geheel grijs bij Balkan) en heeft de vogel nauwelijks een donkere teugelvlek (die duidelijker is bij Balkan).

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op oktober 13, 2013, 09:30:06 AM

... Verder zitten er groene veren in de grote dekveren (geheel grijs bij Balkan)....

Is dat (altijd?) zo Jan? Op de (fraaie) foto's van Peter de Man http://waarneming.nl/waarneming/view/79677071  lijkt het alsof toch vooral de zomen (geel) groen zijn, wat intensiever geelachtig op de buitenste gdv. Dat verschilt toch maar heel weinig met althans sommige Balkan, kijk bijv. naar deze foto http://www.pbase.com/davebarnes/image/144115567 waar de zomen van de (meeste) gdv ook (geel)groenig zijn en naar buiten toe iets intensiever groen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Het blijven inderdaad zg weegschaalkenmerken. De een heeft over het algemeen...meer dan de ander...

Geldt ook voor het p1 kenmerk beschreven in de ID-gids van Nils van Duivendijk. Ik kwam minimaal één Italiaanse vogel tegen die het kenmerk had wat bij Balkan zou horen.

Christian

Ter vergelijking twee, bewezen, najaars Westelijke Bergfluiters:
http://svalan.artdata.slu.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageid=18906
http://www.ronivaisanen.blogspot.nl/2011/09/westerneastern-bonellis-warbler.html


De foto's van Peter de Man lijken mij dusdanig goed dat een crop van de vleugel voor nog eventuele toegevoegde kenmerken kan zorgen, hoewel deze vermoedelijk niets meer dan 'indicatief' zijn.

Christian Brinkman

Sander Bot

viaviaviavia de tamtam verneem ik dat de opgenomen roep van Texel suggestief zou zijn voor Balkanbergfluiter.
Hopen dat we daar snel meer over horen.
De vogel zou er nog gewoon kunnen zitten, door de stormachtige wind is het terugzoeken een blijkbaar hopeloos gebeuren.

falco

De bergfluiter zit er nog, maar erg moeilijk door de wind. Zie DB-alert.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Gert Ottens

Citaat van: Sander Bot op oktober 13, 2013, 12:53:28 PM
viaviaviavia de tamtam verneem ik dat de opgenomen roep van Texel suggestief zou zijn voor Balkanbergfluiter.
Hopen dat we daar snel meer over horen.
De vogel zou er nog gewoon kunnen zitten, door de stormachtige wind is het terugzoeken een blijkbaar hopeloos gebeuren.


De roepjes van de twee bergfluiters verschillen dusdanig dat een opname toch meteen uitsluitsel zou moeten kunnen geven? Of zie ik iets over het hoofd, en is het opgenomen roepje van het soort dat bij beide soorten (bijna) identiek is?

jvdlaan

Inderdaad, daar heb je geen sonogram voor nodig!

Sander Bot

Mogelijk is de opname door afstand en wind aan de slechte kant zodat determinatie lastiger is dan normaal?

diederikkok

Ik kan me die vragen m.b.t. de Texelse bergfluiter wel voorstellen. En aangezien het hier weertechnisch nu niet bepaald goed vogelbaar is (windkr 7-8 en regen), tijd voor wat aanvullende info/context:
- De roep is in het veld niet gehoord, voor zover ik weet althans. Op zich niet erg verwonderlijk want gisteren, toen het hier nagenoeg windstil was, was het aantal waarnemers zo groot dat, in combinatie met de gepaste afstand, een eventueel zacht roepje van de vogel niet goed hoorbaar zal zijn geweest.
- Peter Nuyten heeft met zijn apparatuur opnames gemaakt waar, met de nodige slagen om de arm, een zacht roepje op staat dat in sonagram op balkan lijkt te passen. De opname is gisteren aan het einde van de dag gemaakt en opgenomen roepje is toen niet gehoord. Naar ik begrijp zijn die opnames gemaakt terwijl er zang van Balkan werd afgespeeld waarop de vogel qua gedrag leek te reageren. Op zang van Westelijke leek de vogel overigens niet te reageren.
- Details in de vleugelstructuur, zoals de relatieve lengte van p2 (tov p5/6), de lengte van p1 (zie de Advanced Bird ID guide) lijken beter te passen op Balkan. Dit op basis van een eerste foto analyse. Maar, ook hier de nodige slagen om de arm, aangezien deze kenmerken niet waterdicht lijken (overlap).
- Overall kleur en m.n. kleur grote dekveren duiden mogelijk meer op Westelijke (zie ook de discussie hierboven). Daarbij moet opgemerkt worden dat het meeste wat geschreven is over veldherkenning van de twee gaat over voorjaarsbeesten en dat er in dat opzicht minder bekend/voorhanden is voor de herkenning van najaarsbeesten.

groet Diederik

wouter.halfwerk

Dus als ik het goed begrijp is ten tijde van de opname dit door niemand in het veld zelf gehoord?

frankneijts

Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 13, 2013, 14:25:00 PM
Dus als ik het goed begrijp is ten tijde van de opname dit door niemand in het veld zelf gehoord?

Citaat van: diederikkok op oktober 13, 2013, 14:15:58 PM
- De roep is in het veld niet gehoord, voor zover ik weet althans. ...
groet Diederik

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wouter.halfwerk

Citaat van: frankneijts op oktober 13, 2013, 14:27:57 PM
Citaat van: wouter.halfwerk op oktober 13, 2013, 14:25:00 PM
Dus als ik het goed begrijp is ten tijde van de opname dit door niemand in het veld zelf gehoord?

Citaat van: diederikkok op oktober 13, 2013, 14:15:58 PM
- De roep is in het veld niet gehoord, voor zover ik weet althans. ...
groet Diederik


dat had ik zelf ook wel gelezen ;D

Ik vind het persoonlijk prettig om van een opname de omstandigheden te weten, zoals bv afstand tot de vogel, richting waarin de vogel roept/zingt, of de vogel zit of vliegt.... vandaar dat ik er nog eens naar vroeg.

nick

en dat de opname ook nog van een willekeurige andere vogel zou kunnen zijn,  valt dus ook niet uit te sluiten?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

nick

Citaat van: nick op oktober 13, 2013, 15:04:00 PM
en dat de opname ook nog van een willekeurige andere vogel zou kunnen zijn,  valt dus ook niet uit te sluiten?
of nog erger, de opname zou ook nog van een andere opname kunnen zijn? er werd blijkbaar al af en toe geluid afgespeeld....
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Vincent Hart

Ik begrijp dat op de (t.t.v. de opnames) afgespeelde tape alleen zang te horen was.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Gewoon eerste boot 06.30 uur morgenvroeg wil je 'better safe than sorry' zitten...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Tim de Boer

Er is vandaag de hele dag gezocht naar de vogel (uiteraard). Alleen vanmorgen vroeg is de vogel mogelijk gezien. Ikzelf heb met een paar anderen een tijd bij een luw hoekje gestaan waar een stuk of 5 vogels langskwamen die een rondje maakten. Ook schijnen er gister veel meer tjiffen aanwezig geweest te zijn. De piep van Arnold met daarin de vogel is nog aanwezig is dus naar mijn mening op niets gebaseerd.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Edwin Russer

Citaat van: Tim de Boer op oktober 13, 2013, 17:29:31 PM
Er is vandaag de hele dag gezocht naar de vogel (uiteraard). Alleen vanmorgen vroeg is de vogel mogelijk gezien. Ikzelf heb met een paar anderen een tijd bij een luw hoekje gestaan waar een stuk of 5 vogels langskwamen die een rondje maakten. Ook schijnen er gister veel meer tjiffen aanwezig geweest te zijn. De piep van Arnold met daarin de vogel is nog aanwezig is dus naar mijn mening op niets gebaseerd.


Toch staat de vogel ingevoerd.


http://www.vwgtexel.nl/wnl_tx_frame.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Gordijn

De vogel was verschrikkelijk lastig in erbarmelijke omstandigheden, maar was vanmiddag zeker nog aanwezig.

Rutger

Citaat van: Rob Gordijn op oktober 13, 2013, 18:03:29 PM
De vogel was verschrikkelijk lastig in erbarmelijke omstandigheden, maar was vanmiddag zeker nog aanwezig.


Waarom is dat niet gepiept? Of had jij ook last van het netwerk?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!