Hoofdmenu

1KJ

Gestart door Martijn Bot, oktober 11, 2013, 17:44:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik kom niet uit de bijgevoegde vogel, waarschijnlijk omdat ik 'm alleen kort heb zien vliegen. Mij lijkt het dat het met zo'n licht doorschijnende binnenhand vrijwel alleen een Zilvermeeuw kan zijn, maar die staart is wel heel erg Geelpoot. Ook de kop en de fors ogende snavel zou best op Geelpoot kunnen passen, maar rui op de mantel lijkt niet in het stadium te verkeren waarin je een Geelpoot in oktober zou verwachten. Zilvermeeuw?

ZLHaberham

Hij doet me een beetje denken aan deze zilver die ik in januari (dus meer geruide scaps en mantelveren) trof, maar bij mijn zilver zie je het venster doorlopen in de armpennen terwijl het bij jouw beest beperkt blijft tot de binnenhand, wat in mijn beleving meer des geelpoots is. Ik vind dat handvenster niet héél erg anders dan bij deze van Herman Bouman, bijvoorbeeld.
Beetje eng is dan weer dat het wel lijkt alsof jouw vogel vrij korte, afgeronde vleugels heeft, maar met maar één foto kan dat net zo goed aan de waarnemingshoek met perspectiefvervorming door de grote scherptediepte liggen.

Voor wat betreft het ruistadium... zaterdag trof ik een pont in nog vrijwel juveniel kleed, wat zelfs voor begin september al vrij bizar zou zijn, laat staan oktober.... het duurde ook tot er eentje in "normaal" eerste-winterkleed naast ging ziten voor het kwartje viel en het plotseling in plaats van een hele raar-bruine, bizar gevormde kleine mantel een pont werd (letterlijk alles -staarttekening, tekening op dekveren, tertials en hand, tekening op nieuw doorkomende mantelveren, habitus- klopte voor een klassieke pont-uit-het-boekje... maar dan wel in juli/augustus). Zou het kunnen dat nu die vogels hun broedgebieden zo explosief naar het noorden uitbreiden, ze ook navenant later uit het ei gaan komen en het verschil in ruistadium met zilvers en kleine mantels langzamerhand een onbetrouwbaar kenmerk gaat worden? Van de winter viel het me al op dat van het best wel flinke aantal eerstejaars ponten dat ik hier in de buurt tegenkwam er maar ééntje (~10% van het totaal, dus echt een minderheid, wat je op basis van de literatuur niet verwacht) met een paar nieuwe vleugeldekveren rondliep, bijvoorbeeld.

Allemaal complete speculatie, maar áls het voor cachinnans geldt, zou het net zo goed voor michahellis kunnen gelden. Zelfs als er van dit hele idee niets klopt is het wel zo dat ze natuurlijk steeds algemener worden (ik had er de afgelopen week alléén al drie achter mijn huis), en dat daarmee de kans op het waarnemen van afwijkende exemplaren ook toeneemt. Als de variatie binnen deze soorten net zo groot is als die binnen zilvers en kleine mantels gaat het er niet makkelijker op worden. Ter illustratie... toen ik na het waarnemen van die rare juveniel GRO checkte voor foto's van juveniele ponten kwam ik deze tegen. Die extreme karteltekening op de grote dekveren...zoiets zou ik werkelijk nooit hebben verwacht bij een cach. Daar moet ik wel een beetje van slikken, eigenlijk.

M.a.w., vooralsnog neig ik naar michahellis. Voor wat dat waard is.

ruud_altenburg

Licht venster in de armpennen is een fotografisch effect Zainal. Lichte buitenvlaggen van de binnenste handpennen lijkt mij nog steeds een hard kenmerk voor Zilver en dat is volgens mij wat ik zie op Martijns foto...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ZLHaberham

#3
Citaat van: ruud_altenburg op oktober 11, 2013, 23:59:11 PM
Lichte buitenvlaggen van de binnenste handpennen lijkt mij nog steeds een hard kenmerk voor Zilver

Dat dacht ik tot gisteren ook... Maar goed, da's dan weer geen geelpoot, en geen 1kj. *
Maar inderdaad, bij die van Martijn zie ik lichte buitenvlaggen. Die duidelijke "lozenges" die je op P2-P4 links ziet pleiten ook meer voor zilver dan voor geelpoot, geloof ik. Of zijn die zo variabel tussen de soorten dat ze weinig zeggen?

Edit: Oh wacht, dat is vrij normaal voor een 2kj, geloof ik. En we hebben het hier natuurlijk alleen over 1kj.

ZLHaberham

Ik ben overigens wel benieuwd wat dat venster bij die vogel van Herman vindt, in de link boven. Met name op P2 en 3 lijken die buitenvlaggen op alle foto's in mijn ogen echt maar marginaal donkerder, echt een paar slagen lichter dat de tip van die pennen. Is dit een heel extreem geval, of kijk ik op de verkeerde manier? Duidelijkst te zien op deze, deze en deze.